ההשתלות בבית החולים בילינסון נמצאות בסכנה בשל מעצר הרופא המשתיל הכונן: ד"ר ולדימיר טנק, סגן מנהל מחלקת ההשתלות בבילינסון, נעצר אמש (שבת) והועבר היום למעצר בית בן חמישה ימים, לאחר חקירת משטרה. ד"ר טנק נעצר כשניסה לסייע לאחותו של החטוף מתן צנגאוקר, נטלי, לאחר שנרמסה על ידי פרש על סוס משטרתי בהפגנה. ההסתדרות הרפואית: "לא נשתוק". 

האירוע התרחש אתמול בערב כאשר ד"ר טנק ניסה להעניק סיוע רפואי לאחותו של החטוף מתן צנגאוקר. על פי תיעוד מצולם, נראו שוטרים מתנפלים עליו, מטיחים אותו לרצפה, אוזקים אותו ומובילים אותו לניידת משטרה. טנק הועבר לחקירה משטרתית במהלך הלילה בסיומה הועבר למעצר בית בן 5 ימים. כמו כן נאסר עליו להשתתף בהפגנות במשך 14 ימים.

אחות החטוף נרמסה ע"י פרש משטרתי, מפגינים זעקו עליו: "תסיים בכלא" | תיעוד

נטלי צנגאוקר נרמסה על ידי פרש משטרתי (צילום: ג'רמי פורטנוי)
נטלי צנגאוקר נרמסה על ידי פרש משטרתי (צילום: ג'רמי פורטנוי)

בשל מעצר הבית קיים חשש לקיומן של השתלות איברים בבית החולים בילינסון, כאמור המרכז הרפואי הגדול בארץ להשתלות. ד"ר טנק נחשב לאחד המומחים הבכירים בישראל בתחומי ההשתלות והציל במשך שנים מאות חולים.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הגיב על המעצר ואמר כי הוא מביע דאגה ממה שנראה כמו עליית מדרגה נוספת במפלס השיסוי והאלימות סביב המחאות לשחרור החטופים. "בלילה החולף ראינו את נטלי צנגאוקר, אחותו של מתן שנחטף לעזה, נרמסת על ידי פרשים של המשטרה. ראינו גם רופא שרק ביקש לעזור לה, ומצא את עצמו במעצר בית בטענה לתקיפת שוטר".

לדברי פרופ' חגי, "הודענו בעבר שלא נעבור לסדר היום במקרים כאלה, דרשנו מהמשטרה לערוך בדק בית ולמנוע מקרים נוספים, אבל לצערנו זה לא קרה. אנחנו דורשים מהמשטרה תשובות לאלתר, ומצפים לראות מדיניות ברורה שתאפשר לרופאים ולרופאות לבצע את תפקידם בכל מקום".

ד''ר ולדימיר טנק (צילום: בית החולים בילינסון)
ד''ר ולדימיר טנק (צילום: בית החולים בילינסון)

אחותו של החטוף מתן צנגאוקר, נטלי, נפגעה אף היא על ידי שוטר במהלך ההפגנה: בתיעוד מצולם נראה כי פרש משטרתי שואט לעברה, והסוס דורך עליה. היא נפגעה בבטנה והועברה לבית החולים איכילוב במצב בינוני, שם היא עדיין מאושפזת.

ממשטרת ישראל נמסר: "בנוגע למעצר החשוד בתקיפת הפרש, במסגרת הפגנה בלתי חוקית, קומץ מפגינים הפרו את הסדר הציבורי והמשטרה נאלצה להפעיל פרשים, במטרה לבלום את המפגינים אשר חסמו את הכביש והתעמתו עם השוטרים. בניגוד לנטען, במהלך פיזור המפגינים שחלקם ניסו לרדת לאיילון, תקף המפגין שהיה אקטיבי במהלך ההפגנה את הפרש, תוך שהוא אוחז ברגלו של הפרש ודוחף את הסוס, שהרי הדבר סיכן את הפרש ועלול היה לגרום לנפילתו. בעת מעצרו של החשוד הוא ניסה להימלט בריצה מהשוטרים שהצליחו לתפוס ולעצור אותו".