מחקר חדש ומדאיג שפורסם לאחרונה מעלה חשש כבד כי המעבדה הסינית החשודה בדליפת נגיף הקורונה, עשויה להיות אחראית גם לשחרור זן מסוכן ומפותח של נגיף הפוליו, כך דווח בדיילי מייל הבריטי. המחקר, שנערך על ידי מכון פסטר בצרפת, מצביע על כך שזן הפוליו שזוהה אצל ילד בן ארבע בפרובינציית אנחוי שבסין, התפתח מסוג של פוליו המשמש כמעט בלעדית לייצור חיסונים ולמחקר מעבדתי.

חוקרי מכון פסטר בחנו את הגנום של זן הפוליו החדש, המכונה 'WIV14', וגילו כי הוא תואם ביותר מ-99% לזן מעבדתי נדיר. ממצא זה מעלה שאלות קשות לגבי מקור הזן ואופן הגעתו לאוכלוסייה.

החיסונים שילדים צריכים: הרשימה המלאה שכל הורה חייב להקפיד עליה

ד"ר ריצ'רד אברייט, ביולוג מולקולרי בעל הכשרה מהרווארד, אמר ל"דיילי מייל" כי "הממצאים מדגישים את המצב המזעזע והמסוכן של מחקר וירולוגי גלובלי". אם התיאוריה תתברר כנכונה, היא תצטרף לשורה של האשמות כלפי המעבדה הסינית בנוגע לכשלי בטיחות, במיוחד לאור החשדות הקיימים לגבי תפקידה בהתפרצות מגפת הקורונה.

הדמיית נגיף הפוליו (צילום: iStock)
הדמיית נגיף הפוליו (צילום: iStock)

למרות שתוכנית החיסונים העולמית הצליחה במידה רבה למגר את מחלת הפוליו, מקרים חדשים צצו בשנים האחרונות באזורים כמו עזה, אפגניסטן ופקיסטן. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בשנה שעברה התגלו 125 דגימות חיוביות של פוליו באפגניסטן, ו-34 מקרים נוספים בשנת 2024. בנוסף, בשנת 2022 התגלה הנגיף בארצות הברית לראשונה מזה עשור, כאשר נמצא בבדיקות ביוב בניו יורק למעלה מ-70 פעמים.

ד"ר אברייט הדגיש: "בין אם מדובר בזיהום מעבדתי או בשחרור מכוון, הממצאים מצביעים על תדירות מדאיגה של תקריות במחקר וירולוגי המסכנות את הציבור, ועל הצורך הדחוף בפיקוח לאומי ובינלאומי מוגבר על בטיחות ביולוגית וניהול סיכונים". ההתפתחות המדאיגה הזו מעלה שאלות נוקבות לגבי בטיחות מחקר וירולוגי ברחבי העולם, ומדגישה את הצורך בשקיפות ופיקוח הדוקים יותר על מעבדות העוסקות בפתוגנים מסוכנים. הממצאים מחזקים את הקריאות להגברת הפיקוח והרגולציה על מחקר בפתוגנים מסוכנים, במטרה למנוע אירועים דומים בעתיד ולהגן על בריאות הציבור העולמי.