הסוף לפנקס הכחול: בקרוב כל ישראלי ידע האם חוסן ומתי, לאחר שהכנסת אישרה בקריאה שלישית את הצעת החוק להקמת מאגר מידע חיסונים לאומי, שיאפשר לכל אזרח לקבל מידע על כל החיסונים שעבר בימי חייו ולמשרד הבריאות לפקח על שיעור ההתחסנות. משרד הבריאות הקצה כמיליון שקלים ליישום המהלך.

כבר שנים שגורמי רפואה קוראים למשרד הבריאות להקים מאגר מידע על החיסונים בישראל. כיום ישנו מידע ממוחשב חלקי לכל מבוטח בקופה על החיסונים שקיבל במסגרת אותה קופה, אך חיסונים נוספים כמו אלה שניתנים במרכזי מטיילים או בצה״ל לא מופיעים שם. היעדר המאגר הלאומי מונע גם פיקוח על שיעור ההתחסנות וגם אינו מאפשר לקופות לפקח על החיסונים או למנוע מאדם לקבל פעמיים את אותו חיסון.

מרגש: 35 אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ נתרמו לזכר נופלי "חרבות ברזל"  
בעקבות האבחנה של מעיין אדם: מה צריך לדעת על סרטן השחלות?

חיסון נגד קורונה. הגנה מוגברת (צילום: iStock)
חיסון נגד קורונה. הגנה מוגברת (צילום: iStock)

״מדובר בבשורה גדולה״ אמר שר הבריאות אוריאל בוסו: "הגורמים המטפלים יוכלו להעניק טיפול רפואי מיטבי למטופלים שלהם, ומשרד הבריאות יוכל להגן על בריאות הציבור מפני התפשטותן של מחלות מדבקות".

עוד הוסיף שר הבריאות: "חשוב מכך, יתאפשר לכל אדם להחליף את הפנקס הכחול או צהוב בעבר, ולקבל באופן עצמאי ודיגיטלי את כל המידע בדבר כלל החיסונים שהוא או ילדיו קיבלו במהלך חייהם".

על פי הצעת החוק, שיזמו חברי הכנסת אליהו ברוכי וואליד אלוהאשלה, המאגר יכלול מידע לגבי כלל החיסונים שקיבל כל אדם על ידי הגורמים המחסנים כהגדרתם בהצעת החוק - משרד הבריאות, קופות החולים, בתי החולים, מרפאות, שירותי רפואת חירום, צה"ל וכל גורם מחסן אחר שיקבע שר הבריאות. 

המאגר ישמש רק לשם המטרות המנויות בהצעת החוק, כך שפרטיות של האזרחים תישמר והשימוש ייעשה אך ורק לטובת בריאות הציבור. משרד הבריאות יאפשר למי שקיבל חיסון לצפות, לרבות באופן דיגיטלי, בכלל החיסונים שניתנו לו על ידי הגורמים המחסנים.