הן חוללו מהפך בטיפול בהשמנת יתר במבוגרים, וכעת נמצאה יעילותם הרבה גם אצל הילדים: מחקר חדש הראה כי זריקת ההרזיה "סקסנדה" הפחיתה משמעותית את משקלם של הילדים הסובלים מהשמנת יתר, בהשוואה לקבוצה מקבילה שלא טופלה. אף שמדובר בדור הישן של זריקות ההרזיה, נמצא שאף היא הובילה להפחתה משמעותית בעודף המשקל.

המחקר שבוצע על ידי היצרנית נובו נורדיסק, כלל 82 ילדים שסבלו מהשמנת יתר, בגילאי 6 עד 12 שנים. בניסוי שארך 56 שבועות, 56 ילדים קיבלו טיפול בזריקה סקסנדה במינון יומיומי, והיתר שימשו קבוצת בקרה שקיבלה תרופת פלצבו שלא הכילה חומר פעיל. 

הסוף לפנקס הכחול: הכנסת אישרה הקמת מאגר חיסונים לאומי
משרד הבריאות הוציא הוראה חריגה לצפון הארץ: "נמצא זיהום"

הממצאים הראו שאלה שטופלו בתרופה הפחיתו את מדד מסת המשקל שלהם – BMI , ב- 5.8%, בהשוואה לקבוצת בקרה שהפחיתה ממדד ה-BMI רק 1.6 אחוזים. מטופלים ששילבו גם תזונה נבונה ופעילות גופנית, הפחיתו עוד יותר במדד ה-BMI. תופעות הלוואי שנרשמו אצל הילדים היו דומות לאלה שדווחו אצל המבוגרים, ונטו לחלוף עם הזמן. אלה כללו נפיחות, שלשולים או יציאות רכות או בחילות.

הזריקה סקסנדה. יעילות ובטיחות גם מגיל 6 (צילום: שאטרסטוק)
הזריקה סקסנדה. יעילות ובטיחות גם מגיל 6 (צילום: שאטרסטוק)

במחקר שהוצג בכנס האירופאי להשמנה ובכתב העת הרפואי הנחשב "ניו אינגלנד ג'ורנל" אמרה ראש צוות החוקרים, הפרופ' קלאודיה פוקס מבית הספר לרפואה שבמיניאפוליס: "עד היום, לילדים לא היו כמעט אפשרויות לטיפול בהשמנת יתר. נאמר להם להשתדל יותר עם דיאטה ופעילות ספורטיבית. עכשיו עם הזריקות יש תקווה שילדים שסובלים מהשמנת יתר יוכלו לחיות חיים בריאים ופרודוקטיביים יותר".

 זריקות פותחו תחילה כטיפול לחולי סוכרת, אצלם נמצאה תופעת לוואי של ירידה במשקל, שהובילה למחשבה שהזריקות תהיינה יעילות גם להרזיה. מחקרים עוקבים הראו כי הזריקות מביאות לירידה משמעותית במשקל, לצד איזון הסוכרת והפחתת רמות השומנים בדם.

המולקולה GLP1 עליה מבוססת הזריקה, פועלת באופן רב מערכתי: היא מעלה את הפרשתו של ההורמון אינסולין מהלבלב על פי רמת הסוכר גלוקוז בדם. ככל שרמת הסוכר גבוהה יותר, כך גורמת המולקולה ליותר אינסולין להיות מופרש, שבתורו מפחית את רמות הסוכר על ידי החדרתו לתאי הגוף. 

התרופה פועלת במנגנון נוסף בו היא מקטינה את הפרשת הורמון אחר בשם גלוקגון שמגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. ההורמון פועל בדרך כלל כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו כך שהוא גורם לשחרור הגלוקוז מהכבד לדם. 

המולקולה GLP1 פועלת בנתיב נוסף – שהביא לאפקט ההרזיה: היא מאטה את התרוקנות הקיבה ומביאה לדיכוי תיאבון ועליה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. במנגנון לא ברור, המולקולה גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן.

השנה דיווחה היצרנית נובונורדיסק על ממצאים מעודדים עוד יותר: הזריקה המתקדמת ביותר -  וויגובי גם מפחיתה ב-20% את הסיכון לשבץ מוחי והתקפי לב בקרב אנשים שסובלים מעודף משקל עם היסטוריה של מחלות לב. זריקות ההרזיה מאושרות כעיקרון לשימוש מגיל 18 ומעלה, אך במקרים מסויימים מאושר השימוש בהן גם בגיל 12 תחת בקשה חריגה שמופנית למשרד הבריאות.