לבית החולים יוספטל פונו היום (שבת) שישה נפגעים בעקבות תאונת צלילה, ושלושה מנפגעי תאונת הצלילה הועברו לטיפול בתא לחץ שבבית החולים. 

בית החולים יוספטל הוא אחד ממספר בתי חולים המצוייד בתא לחץ לטיפול בתאונות צלילה. תאי לחץ נוספים נמצאים באסף הרופא שבצריפין, וברמב"ם בחיפה. תא לחץ נוסף נרכש לפני כעשור על ידי צה"ל ומוצב בבסיס חיל הים. 

תא לחץ הוא חדר דמוי גליל העשוי פלדה ובו מקומות ישיבה. מעל כל מושב תלויה מסיכה לנשימת חמצן ומצלמות במעגל סגור המאפשרות ניטור של פנים התא ופיקוח צמוד על היושבים בו.

תא לחץ מבפנים. חדר דמוי גליל העשוי פלדה (צילום: רויטרס)
תא לחץ מבפנים. חדר דמוי גליל העשוי פלדה (צילום: רויטרס)

לתוך התא מוזרם חמצן טהור בלחץ הגבוה מהלחץ האטמוספרי. בצורה כזו ניתן להעלות את מינוני החמצן בדם וברקמות לערכים הגבוהים עד פי 20 מהערכים הנורמליים. התוצאה היא העלאת כמות החמצן המגיע לרקמות דרך מערכת הנשימה. בעקבות כך, נוצרות תגובות פיזיולוגיות בגוף המגבירות את תהליכי הריפוי במצבי חולי שונים.

בין היתר, החמצן העשיר בלחץ הגבוה משפר את תפקודי הכדוריות הלבנות במלחמתן נגד הזיהומים, ועל פי ההערכות בכך הן מסייעות לדיכוי טוב יותר של זיהומים חיידקיים ונגיפיים. הטיפול בחמצן גם מזרז תהליכי ריפוי בזיהומים כרוניים בעור ובעצמות. 

הטיפול בתא הלחץ בישראל החל כבר בסוף שנות השישים, ושימש בעיקר את צוללני הקומנדו הימי שבעקבות תאונות ימיות לקו בהרעלות חד תחמוצת הפחמן או בתסחיפי אוויר (בועות אוויר החודרות למחזור הדם) בשל חבלות מעיכה.

תא הלחץ מאפשר גם לטיפול בפצעים קשיי ריפוי, בעיקר ברגליים סוכרתיות, בנמקים של רקמות רכות ובאזורים שעברו הקרנות במחלת הסרטן. באסף הרופא חוקרים את השפעות תא הלחץ גם על שבץ מוחי, דמנציה, ושיפור יכולותיהם של ספורטאי עילית. 

על אף העדויות הרבות של יעילות תא הלחץ בטיפול בחולים, מטרתו העיקרית היא טיפול בתאונות צלילה. מחלת הצוללנים, הנקראת גם "מחלת דקומפרסיה" מתרחשת בשל השינויים בלחץ הסביבה עם ההעמקה בצלילה.

מחלת הצוללנים. בועיות חנקן חוסמות כלי דם (צילום: שאטרסטוק)
מחלת הצוללנים. בועיות חנקן חוסמות כלי דם (צילום: שאטרסטוק)


תוצאה מהצלילה לעומק רב עולה כמות החנקן המצטברת ברקמות. עם העלייה המהירה אל עבר פני המים פוחת הלחץ וכמות החנקן שהרקמות מסוגלות להכיל יורדת. כתוצאה מכך, עלול להשתחרר חנקן בצורת בועיות שעלולות לגרום לחסימת כלי הדם.

מחלת הצוללנים מתרחשת כאשר מתבצעת עלייה אל פני הים במהירות גבוהה מיידי, או במצבים של שהייה ממושכת בעומק הים. במצב קל הנקרא "מחלת דקומפרסיה סוג 1", מתרחשת חסימה חלקית של כלי דם באזורים כמו מפרקים ברכיים ופרקי יד, והתוצאה היא כאב קל. בסוג 2 קיימת סכנת חיים ממשית, כאשר מתרחשת חסימת כלי דם במוח, בריאות או בלב.

הטיפול בתא לחץ מזרז את פינויו של החנקן מהדם, ומעביר לכלי הדם שנחסמו חמצן בריכוז גבוה. בתהליך מבוקר המתבצע בתא הלחץ, מוגדל הלחץ של החמצן באופן הדומה לעומק רב יותר מהעומק בו שהה הנפגע. כך, מוקטן ריכוז בועיות החנקן בגוף, ונשימת החמצן מזרזת את פינויו של החנקן המסוכן מהגוף.