מבצע חיסוני הקורונה המעודכנים יצא לדרך: משרד הבריאות אישר לקופות החולים להתחיל ולחסן בתרכיב המעודכן של חברת מודרנה נגד זני הקורונה. התרכיב החדש מגן נגד הזנים הקודמים ובהם משפחת נגיפי האומיקרון, ונגד הזן החדש JN1, שהתפשט ברחבי העולם וגם בישראל. החיסונים יינתנו בכל הקופות, במקביל למבצע חיסוני השפעת.

זן JN1 הוא אחד הווריאנטים החדשים של נגיף הקורונה, שהתפתח מהתפשטות גלובלית נרחבת של זני אומיקרון הקודמים. וריאנט זה מתאפיין בשינויים נוספים בחלבון הספייק, המשמש את הנגיף לחדירה לתאי הגוף, ולכן יש לו פוטנציאל הדבקה גבוה יותר והתחמקות מסוימת מחיסונים קודמים. החיסון החדש, המבוסס על טכנולוגיית mRNA, תוכנן להגן באופן ספציפי גם מפני זן זה, ובכך לספק רמת הגנה מרבית למתחסנים.

מבצע חיסוני הקורונה הנוכחי יוצא לפועל במקביל למבצע החיסונים נגד השפעת, והמלצת משרד הבריאות היא להתחסן בשני החיסונים יחד, ככל האפשר. על פי ההנחיות, ניתן לקבל את שני החיסונים באותו הזמן, ללא צורך ברווח זמן בין החיסונים. הדבר נעשה במטרה להגדיל את כיסוי החיסון בקרב האוכלוסייה ולסייע בהגנה מפני תחלואה כפולה, הן של קורונה והן של שפעת, שמגבירה את הסיכון לסיבוכים, במיוחד בקרב אוכלוסיות בסיכון.

מבצע החיסונים. ניתן להתחסן במקביל גם נגד שפעת (צילום: שאטרסטוק)
מבצע החיסונים. ניתן להתחסן במקביל גם נגד שפעת (צילום: שאטרסטוק)

שאלות ותשובות על החיסון נגד קורונה

אילו חיסונים אושרו בישראל?
בישראל אושרו חיסונים המבוססים על טכנולוגיית mRNA של החברות פייזר ומודרנה. החיסון העדכני ביותר, המיועד גם כנגד זן JN1, הוא של חברת מודרנה. חיסון זה מחליף את הגרסאות הישנות של החיסונים ואינו משלב עוד שימוש בהן.

איך ניתנים החיסונים?
החיסונים ניתנים דרך הזרקה לתוך שריר הדלטואיד שבכתף. האחות מחטאת את האזור לפני הזרקה, ממתינה לייבושו ולאחר מכן מתבצעת החדרת המזרק לשריר. החיסון מתבצע במרפאות קופות החולים. 

בפני אלו זנים החיסון מגן?
החיסון המעודכן מספק הגנה כנגד כל הווריאנטים העיקריים של הקורונה שהתפתחו עד כה, כולל הווריאנטים הקודמים של אומיקרון והזן החדש JN1. בזכות טכנולוגיית ה- mRNA, מודרנה מצליחה להתאים בתוך חודשים ספורים את החיסון לווריאנטים החדשים.

מאיזה גיל ניתן להתחסן נגד קורונה?
החיסון המעודכן של מודרנה נגד זן JN1 מאושר לשימוש מגיל שישה חודשים ומעלה, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. החיסון ניתן במינונים שונים בהתאם לגיל המתחסן: לילדים בגילאי שישה חודשים עד 11 שנים ניתן מינון של 0.25 מ"ל, ולמבוגרים מגיל 12 ומעלה ניתן מינון של 0.5 מ"ל.

חיסון קורונה. מגיל 6 חודשים ומעלה (צילום: שאטרסטוק)
חיסון קורונה. מגיל 6 חודשים ומעלה (צילום: שאטרסטוק)

מי אינו יכול להתחסן?
במקרים בודדים, בהם פיתחו אנשים אלרגיה חמורה לחיסונים, או לאלה האלרגיים לאחד ממרכיבי החיסון כמו פוליאתילן גליקול, ניתן החיסון בבית חולים תחת השגחה רפואית, ולעתים גם עם "הכנה", הכוללת סטרואידים או תרופות אנטיהיסטמיניות. אנשים הסובלים מחום גבוה, צריכים להמתין 24 שעות לאחר חלוף החום בטרם קבלת כל חיסון, ובכלל זה גם חיסון הקורונה. 

מה צפוי אחרי החיסון מבחינת תגובת הגוף?
כמו בכל חיסון, ייתכנו תופעות לוואי קלות, כגון כאב באזור ההזרקה, עייפות, חום נמוך, כאבי שרירים ומפרקים, או צמרמורות. תופעות אלו לרוב נמשכות יום או יומיים. 

האם ניתן לקבל חיסונים נוספים יחד עם הקורונה?
בהחלט. ניתן לקבל את החיסון נגד קורונה יחד עם חיסונים אחרים, כמו חיסון נגד שפעת או חיסון נגד שעלת, ואין צורך ברווח זמן ביניהם. כל חיסון ינתן בכתף אחרת. 

מי קבוצות הסיכון, להם החיסונים מומלצים במיוחד?
החיסון מומלץ במיוחד לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון מוגבר לסיבוכים חמורים מקורונה, וביניהם אנשים מעל גיל 60, דיירי מוסדות סיעודיים, אנשים עם מחלות כרוניות, כמו מחלת ריאות כרונית, סכרת, ומחלות לב, מושתלי אברים ומטופלים עם דיכוי חיסוני. כמו כן, מומלץ לחסן צוותים רפואיים ופרא-רפואיים, אנשים המטפלים בציבור מקרוב, נשים הרות ומניקות, וכן אנשים הנמצאים בטיפולים רפואיים המחלישים את מערכת החיסון.