רמות סוכר בדם זהו נושא שמעסיק כל סוכרתי. כאשר הגוף אינו מספק מספיק אינסולין רמות הסוכר הופכות להיות לא מאוזנות ואתם עלולים לחוות היפרגליקמיה (רמות סוכר גבוהות). הטיפול בהיפרגליקמיה עלול להוביל להיפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות). מצבים כאלו יכולים להסב לכם נזק בריאותי ועל כן חשוב להבין את הסוכרת שלכם וכיצד להתמודד איתה. 

סוכרת סוג 1 - מופיעה בדרך כלל אצל אנשים צעירים, אך עלולה להתרחש בכל גיל. מופיעה בדרך כלל אצל אנשים רזים ובצורה דרמטית. רמת האינסולין הולכת וקטנה עד שהיא נאבדת בכלל והגוף לא מייצר יותר אינסולין. הסוכר יכול להגיע לערכים מאוד גבוהים.  

הגוף מפרק את הפחמימות לגלוקוז בדם (סוכרים) ומשתמש בו להפקת אנרגיה, אינסולין זהו ההורמון שהגוף צריך כדי להעביר גלוקוז מזרם הדם לתאי הגוף. בעזרת טיפול באינסולין וטיפולים אחרים, כל אחד יכול ללמוד לנהל את מצבו ולחיות חיים ארוכים ובריאים.

סוכרת סוג 2 - הצורה הנפוצה ביותר של סוכרת – זהו מצב שהגוף לא משתמש באינסולין כראוי. למרות שאנשים מסוימים יכולים לשלוט ברמות הגלוקוז בדם שלהם באמצעות אכילה בריאה, ביצוע פעילות גופנית והפחתת סטרס, אחרים עשויים להזדקק לתרופות או לאינסולין כדי לעזור לנהל ולהגיע לאיזון הרצוי. 

חלק מרכזי וחיוני ביותר בניהול סוכרת מסוג 2 הוא שמירה על תזונה מאוזנת. אכילת מזון בריא המבוסס על כמה שפחות פחמימות, שעוזר להרגיש טוב יותר ועדיין גורם להרגיש שמחים מארוחה טובה. זכרו שזהו תהליך. עבדו כדי למצוא עצות מועילות ותוכניות תזונה שמתאימות בצורה הטובה ביותר לאורח החיים שלכם.

כושר הוא עוד מפתח לניהול סוכרת סוג 2. כל שעליכם לעשות הוא לזוז, לאמץ פעילויות שאתם אוהבים ולעשות אותן לעתים קרובות ככל שתוכלו. לא משנה עד כמה אתם בכושר, גם פעילות קטנה מדי יום יכולה לעזור לכם לגלות אחריות על חייכם.

סוכרת הריון - סוכרת הריון יכולה להיות אבחנה מפחידה, אבל כמו צורות אחרות של סוכרת, היא כזו שאתן יכולות לנהל ולשלוט בה. בעבודה עם הרופא שלך, הדיאטנית, האחות וכל הצוות המלווה נשים עם סוכרת הריונית, את יכולה לקבל הריון בריא ותינוק בריא.

סוכרת הריון נגרמת כתוצאה מעלייה של הורמונים אשר חוסמים את פעולת האינסולין של האם וזה גורם לבעיה הנקראת עמידות לאינסולין. עמידות זו לאינסולין מקשה על הגוף של האם לנצל נכון את האינסולין, וכתוצאה מכך, ערכי הסוכר בדם עלולים לעלות לערכים בלתי רצויים. במקרים מסוימים עשויה האם להזדקק לטיפול בתרופות או באינסולין. 

המפתח לטיפול הוא לפעול במהירות - לעבוד עם הרופא המטפל כדי לשמור על רמות גלוקוז תקינות, באמצעות תוכניות ארוחות מיוחדות ופעילות גופנית סדירה. הטיפול עשוי לכלול גם בדיקת גלוקוז יומית בדם וזריקות אינסולין.

מצב טרום סוכרתי - כשזה מגיע לטרום סוכרת, אין תסמינים ברורים - אולי אתם טרום סוכרתיים ואתם בכלל לא מודעים לכך? הנה הסיבה שאבחון מוקדם של טרום סוכרת חשוב: לפני שאנשים מפתחים סוכרת מסוג 2, כמעט תמיד יש להם טרום סוכרת - רמות סוכר גבוהות מהרגיל אך עדיין לא גבוהות מספיק כדי להיות מאובחנים כסוכרת. ייתכן שיש לך חלק מהתסמינים של סוכרת או אפילו חלק מהסיבוכים.

בכל מקרה, חשוב לבדוק את המצב עם הרופא שלכם ולעבור בדיקה. אם התגליתם כטרום סוכרתיים, זכרו שזה לא אומר שתפתחו סוכרת סוג 2, במיוחד אם אתם עוקבים אחר תוכנית טיפול ושגרת תזונה ופעילות גופנית. אפילו לשינויים קטנים יכולים להיות השפעה עצומה על ניהול הסוכרת או על מניעת סוכרת עתידית.  

5 דרכים לניהול הסוכרת שלכם:

  1. למדו - קחו את זה ברצינות ותבינו מה נכון לכם ואיך תחיו טוב עם הסוכרת. בחרו מזון בריא והישארו במשקל תקין. מצאו את הפחמימות הנכונות לכם ובדקו כיצד המזונות השונים משפיעים על רמות הסוכר שלכם. מחקר מפורסם שנעשה על אוכלוסיית אנשים טרום סוכרתיים הראה כי ירידה של 7% ממשקל הגוף ובשילוב פעילות גופנית מתונה הפחית את הסיכוי לפתח סוכרת בהמשך החיים בכמעט 60% אחוז.
  2. עקבו אחר רמות הסוכר שלכם - ככל שתמדדו יותר את רמות הסוכר שלכם, כך תהיו באיזון מיטבי יותר. זה הוכח במחקרים שנעשו על שימוש במד סוכר רציף ללא דקירות. מד סוכר רציף יאפשר לכם לראות את רמות הסוכר בכל זמן נתון ולהבחין כיצד פעולות מסוימות משפיעות על כך.
  3. הימנעו ממתחים - מתח מעלה את רמות הסוכר. למדו איך להוריד לחץ ואמצו אורח חיים רגוע. שלבו בחייכם נשימות עמוקות, פעולות ותחביבים שיעסיקו אתכם כמו גינון, ציור, קריאה, שמיעת מוזיקה ושחייה ובצעו מדיטציה והליכות שירגיעו את נפשכם. וכדברי המרגיע הלאומי: "שתו מים".
  4. בצעו פעילות גופנית - כושר זו הדרך היעילה ביותר להוריד את רמות הסוכר והלחץ הנפשי. ישנה חשיבות לפעילות אירובית לפחות 3 פעמים בשבוע ולשלב עם עבודה להגברת כוח השרירים כמו משקולות או גומיות מתח.
  5. אכלו נכון - הרכיבו בעזרת דיאטנית תפריט אשר יתבסס על פירות, ירקות, חלבונים, דגנים ושומנים בריאים. בחרו מזונות דלי קלוריות, שומן רווי, שומן טראנס ומלח. הימנעו משתיית משקאות מתוקים ומזון מעובד והקפידו לשתות מים. אכלו ארוחת בוקר מלאה, עשירה במיוחד בחלבון, כגון ביצים, דגים וגבינות. אסור לדלג על ארוחת הבוקר ורצוי לאכול ארוחת ערב מוקדמת ודלה, במיוחד דלה בפחמימות. 

פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בבית החולים וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת