תקופת החגים מסתיימת והלימודים באוניברסיטאות ובמכללות עומדים להתחיל. שוב צריך להתרגל לימים ארוכים בקמפוס, לעמוד בלוחות זמנים צפופים, ולהתמודד עם התחרות עם סטודנטים אחרים. עבור סטודנטים רבים, בין אם זו שנת הלימודים הראשונה שלהם באקדמיה, ובין אם הם חוזרים לשנה נוספת, תחילתה של שנה אקדמית חדשה עשויה להיות תקופה מלחיצה. בכתבה זו נסקור את הגורמים הנפוצים ללחץ בקרב סטודנטים, ונתאר כיצד ניתן להתמודד איתם. 

מהן הסיבות הנפוצות לחרדות בקרב סטודנטים?
רבים מאתנו חושבים על השנים באקדמיה כשנים נפלאות של חוויות חדשות, היכרות עם רעיונות חדשים, יצירת חברויות עמוקות ומציאת הייעוד שלנו. אולם, בשנים האחרונות נראה כי יותר ויותר סטודנטים מתמודדים עם דיכאון וחרדות. מדוע זה קורה? 

  1. לחץ אקדמי: ההתחלה של לימודים אקדמיים עשויה להיות מלווה בלחץ רב – עומס משימות, רמה לימודית גבוהה ביחס לתיכון, והתמודדות עם צורות חדשות של למידה ושינון, עלולים לאיים גם על מי שהיה תלמיד טוב בבית הספר, ולעורר חשש עמוק וחרדות מפני כישלון.  
  2. לחץ כלכלי: עבור צעירים רבים, תחילתם של החיים האקדמיים מסמלת גם את העזיבה של בית ההורים. רבים מן הסטודנטים עוברים לראשונה לדירות שותפים, מתרחקים מהבית ומתחילים לכלכל את עצמם. לצד זאת, הם צריכים לשלם שכר לימוד, ולעמוד בלוחות זמנים צפופים המקשים על שילוב עבודה. היציאה לדרך כלכלית עצמאית עלולה להיות מלווה בחששות, ומעלה את הסיכון לחוות חרדות.
  3. חשש חברתי: לימודים אקדמיים דורשים פעמים רבות התמודדות עם סיטואציות חברתיות אשר עלולות לעורר חשש – יצירת חברויות חדשות עם אנשים זרים, שאילת שאלות מול כיתה שלמה, והצגת מצגות בפני מרצים וסטודנטים. עבור אנשים רבים, מדובר בסיטואציות מלחיצות, אשר מעוררות חרדה.
  4. שימוש נרחב ברשתות חברתיות: השימוש הגובר באינטרנט וברשתות החברתיות מפחית את היקפם ותדירותם של מפגשים חברתיים אמיתיים, ועלול להוביל לתחושת בדידות ובידוד. בנוסף, הרשתות החברתיות מייצרות אצל סטודנטים רבים לחץ להציג עצמם ברשת באופן מסוים, ומוביל אותם לעיסוק אובססיבי בתדמית שלהם באינטרנט. כאשר אנחנו כל כך עסוקים בבחירת התמונה הנכונה לאינסטגרם, אנחנו עלולים לפספס את ההנאה מהרגעים האמתיים של החיים. 

כיצד ניתן להתמודד?
התכוננו מראש: על מנת להפחית את הלחץ ביום הראשון, התבוננו מראש במערכת השעות שלכם. ודאו כי יש לכם את כל הציוד הנדרש, זכרו להביא אתכם מים ואוכל, ובדקו היכן נמצא הבניין אליו תצטרכו להגיע בבוקר היום הראשון. 

  1. נסו ליצור חברויות חדשות: אם אתם מתחילים שנה אקדמית ראשונה, זכרו כי סביר להניח שרוב הסטודנטים מרגישים כמוכם – לחוצים, חוששים ומחפשים חברים חדשים. אל תחששו להציע למי שיושב לידכם בכיתה לשתות אתכם כוס קפה, או לשבת יחד על הדשא בהפסקה. 
  2. הפחיתו שימוש ברשתות חברתיות: כאשר אתם נמצאים בקמפוס, נסו להתרכז בחוויה הלימודית – התרכזו בשיעור, נצלו את ההפסקות לשיחות עם חברים, והשתדלו להימנע משימוש מופרז בטלפון. 
  3. שתפו את הסובבים אתכם בחששות שלכם: כדאי לשתף את האנשים הקרובים לכם בתחושות שלכם. שיחה עם אדם שאתם סומכים עליו יכולה לסייע לכם לאוורר את המחשבות, לקבל תמיכה ולהירגע. 
  4. פנו לטיפול בחרדה: כולנו סובלים מדי פעם מחששות ודאגות, אך אם אתם סובלים מחרדות עיקשות אשר מפריעות לתפקוד היום-יומי שלכם וגורמות לכם סבל, מומלץ לפנות לטיפול בחרדה. הטיפול הנפוץ ביותר לחרדה הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT): טיפול קצר וממוקד אשר כולל זיהוי ואתגור של דפוסי מחשבה מזיקים, ולמידת טכניקות להרגעה והרפיה. כמו כן, ניתן לפנות לטיפול דינמי, במסגרתו בוחנים באופן מעמיק את הקונפליקטים הפנימיים אשר עומדים בבסיס החרדה. במקביל, ניתן להיעזר בטיפול תרופתי אשר יכול לסייע בהתמודדות עם התסמינים של חרדה, ולספק הרגעה. 

זכרו, חרדה מהחזרה ללימודים היא תופעה נפוצה, ובעזרת הכלים המתאימים ניתן וכדאי לטפל בה. אם החששות שלכם לקראת השנה האקדמית החדשה משפיעים עליכם לרעה ופוגעים ביכולת שלכם ללמוד וליהנות מהשנה החדשה בלימודים, כדאי לפנות לטיפול בחרדות

*** אתר בטיפולנט מציע מגוון שירותים פסיכולוגים במקום אחד, כולל אינדקס אנשי מקצוע, מאגר ענק של מאמרים והרצאות, כתבות לקהל הרחב ולקסיקון מונחים.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.