"עם שאינו מכבד את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל", אמר יגאל אלון. במחלקה הגריאטרית במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית מאמינים בכך יותר מכל וכחלק בלתי נפרד מהטיפול המקצועי והמסור באוכלוסייה המבוגרת עיצבו את משכנה החדש של המחלקה בעיצוב אוהב, ביתי ומיוחד וכאילו נלקח מהסלון של כל אחד מאיתנו.  

תוחלת החיים הממוצעת בישראל גבוהה. לפי נתוני הלמ"ס בשנת 2021 תוחלת החיים של גברים הייתה 80.5 שנים, ושל נשים - 84.6 שנים. באזור השרון אוכלוסייה מבוגרת רבה מאוד, בין היתר בשל מספרם הרב של בתי האבות באזור, כאשר מרכז רפואי מאיר נותן את המענה העיקרי עבור אוכלוסייה זו. 

"האתגר הראשון במעלה הוא אתגר מקצועי ורפואי עבור חולים אלו" מסבירה ד"ר רחלי חפץ איזנפלד, מנהלת המערך הגריאטרי במרכז הרפואי מאיר. "המטופלים המבוגרים מגיעים אלינו עם מורכבות רפואית, מספר רב של מחלות ועם "שק" לא קטן של תרופות - ואז האתגר הוא לנסות לנצח את המשבר הספציפי שבגללו אושפזו  ולהחזירם לתפקוד המקסימלי. בהזדמנות זו אנו גם מנסים להסיר תרופות שאינן נדרשות ולטפל בבעיות רפואיות שלא טופלו, על מנת לתת להם את מקסימום הסיכוי לחזור לחיים שהיו להם לפני המשבר הרפואי". 

המחלקה החדשה (צילום: יחצ)
המחלקה החדשה (צילום: יחצ)


"בנוסף", מסבירה ד"ר חפץ-אייזנפלד, "כולנו יודעים שמעטפת מכבדת, מפנקת, אסתטית ומתאימה מעצימה את היכולת הזו פי כמה וכמה. אנחנו לא רוצים שירגישו שהגיעו לתחנה האחרונה אלא להפך: שהם ומשפחתם ירגישו שהגיעו למקום מקצועי, אנושי ושירותי כאחד. על כן הושקעה מחשבה מרובה בעיצוב ובתכנון המחלקה, כך שיש מעין סלון שנותן תחושת ביתיות והחדרים נעימים, שקטים ומצוידים יפה. אני מברכת על הזכות ליצור ולהגשים מציאות אחרת במחלקה הגריאטרית שלנו, כזאת שמאפשרת למצוא פיסה של נחת בתוך הכאב, כזו שמכבדת את המטופלים ואת הצוות המסור". 

סמדר אזולאי מנהלת הסיעוד של המחלקה מוסיפה: "יצרנו אווירה ביתית וחמה עבור המטופלים שלנו ועבור בני המשפחה שמלווים אותם - אנחנו מומחים בטיפול באוכלוסייה המבוגרת, ועושים הכל כדי שירגישו הכי בנוח שיש".

המחלקה החדשה עוצבה והותאמה במיוחד לנוחיות המטופלים הקשישים ובני משפחתם. בכניסה למחלקה הוקמה פינת אירוח גדולה הכוללת סלון, פינת קפה ואף פינות עבודה. חדרי האשפוז החדשים נבנו בצורה המאפשרת שמירה על פרטיות וטיפול מכבד. במחלקה נבנו שני חדרים ייעודיים לטיפול פליאטיבי, הכוללים כורסאות שינה מיוחדות לבני המשפחה המלווים את יקירם. כן נבנה חדר מעוצב לקבלת מטופלים והדרכת משפחות הכולל הקרנת סרטוני הדרכות בנושאים חשובים הקשורים לאשפוז כמו - מניעת נפילות, התמודדות עם בלבול וחשיבות הפיזיותרפיה באשפוז. במסגרת השירות הניתן למטופלי המחלקה, הותאם תפריט הארוחות לצרכים של המטופלים הקשישים המאושפזים.