יום איכות הסביבה הבינלאומי שחל היום הוא זמן לעצור ולהתעמק במה שצופן העתיד לפלנטה שלנו. על פי חוקרים רבים, וממחקרים הנערכים בשנים האחרונות - בעוד 15 שנים צפוי כדור הארץ לעבור שינויים משמעותיים, המונעים על ידי שינויי אקלים, התקדמות טכנולוגית ומגמות חברתיות וכלכליות - מעליית מפלס הים ועד למקורות אנרגיה חדשים, משינויים בחקלאות ועד להשפעות האוטומציה.

לידיעת הנוסעים: המגיפות הזיהומיות הנפוצות בעולם

מדענים מתריעים זה זמן רב שהתחממות כדור הארץ עלולה לגרום, בין היתר, גם להגברת התחלואה בקרב בני אדם, וכי ההתפתחות המדעית והטכנולוגית בעולם הרפואה חייבת להיות בהתאם. בנוסף, יש קשר סיבתי בין צפיפות אוכלוסין לבית התפרצות מגיפות.

על פי ד"ר ננה בן צבי, המנהלת הרפואית של חברת נוברטיס ישראל, רפואת העתיד תהיה יותר מניעתית: "כשאנו מדברים על מניעת מחלות, לא ניתן להתעלם מהעובדה שלרוב המחלות, החל ממחלות מטבוליות ועד מחלות קרדיו־וסקולריות או סרטניות - יש בסיס גנטי. הפיתוחים שעליהם עובדים היום, ושיהיו חלק מחיינו בעוד 15 שנים, יהפכו את הרפואה למותאמת אישית ואינדיווידואלית. לכל תינוק שיוולד יהיה ריצוף גנטי, ויהיה ניתן לדעת מראש למה לצפות במהלך החיים, ולכוון מראש תרופות שימנעו את זה.

"עם ההתקדמות הטכנולוגית המניעתית נוכל למנוע גם מגיפות, היות שבשנים האחרונות מתקדמים הפיתוחים של חיישנים שניתן להשתיל בגוף האדם, שיוכלו לשדר באונליין על המצב הבריאותי והשינויים המתרחשים בתוכנו.

"מדובר בטכנולוגיה משנת חיים, כיוון שברגע שיש חיישנים, כל מדד החורג מהנורמה יתריע לרופא, ויהיה ניתן למנוע אסונות גדולים. בנוסף, יהיה אפשרי לעצור התפרצות מגיפה, מכיוון שהצ'יפ יוכל לזהות באופן מיידי וירוסים. הצורך ברפואה מקוונת ייעלם גם הוא, רובוטים יבצעו הליכים ניתוחיים, והעומס על מערכת הבריאות יקטן לחלוטין".

באמצעות התפתחות הבינה המלאכותית צפויה גם התפתחות משמעותית בטיפול ובחקר האלצהיימר, היות שתוחלת החיים גדלה ויהיו הרבה יותר אנשים שיגיעו לגיל שבו הבעיות הקוגניטיביות נפוצות יותר. השילוב של טכנולוגיה בשירותי הבריאות מבטיח לא רק לשפר את רווחת הפרט, אלא גם לחזק את החוסן הבריאותי העולמי, ומה שנשמע כמו מדע בדיוני - יהיה חלק מהיום יום שלנו בעתיד.