היום (חמישי) הוא ה"בליינד דיי", יום ההזדהות עם עיוורים ולקויי ראייה בישראל המצוין מדי שנה ב־6.6 (בהתאם למושג "רואים 6:6" מעולם האופטיקה, המאפיין אדם שרואה היטב).

במחקר חדש שנערך בשיתוף פעולה בין ד"ר דניאל שבת ופרופ' מיכל איכט מאוניברסיטת אריאל ופרופ' בעז בן דוד מאוניברסיטת רייכמן, שאנחנו מפרסמים לראשונה, נבדקה ההשפעה של עיוורון על היכולת היומיומית לעבד רגשות בדיבור. במחקר השתתפו שלוש קבוצות משתתפים: עיוורים מלידה, מתעוורים (אנשים שהתעוורו בבגרותם) ואנשים רואים.

לשלוש הקבוצות הושמעו משפטים עם מידע רגשי בממד הסמנטי ובממד הפרוזודי (הנגנת הדיבור), כאשר בחלק מהמקרים הנגנת הדיבור תאמה את התוכן המילולי של המשפט, ובחלקם לא הייתה התאמה כזו. לדוגמה, כאשר המידע היה תואם המשפט בעל המשמעות העצובה "סבתא שלי נפטרה אתמול" נאמר בטון עצוב, וכשלא היה תואם המשפט בעל המשמעות השמחה "הגעתי למקום הראשון בתחרות" נאמר בטון כועס.

המשתתפים נדרשו לזהות את קיומו של הרגש באחד מן הממדים, ולהתעלם מן המידע הרגש בממד השני. החוקרים גילו ששתי קבוצות המשתתפים בעלי העיוורון, הן קבוצות העיוורים מלידה והן קבוצת המתעוורים, ביצעו את מטלות המחקר טוב לפחות כמו קבוצת הרואים. הם זיהוי בדייקנות את הרגשות בשני הממדים, סמנטיקה ופרוזודיה, והצליחו להתעלם מן המידע הלא רלוונטי.

"ממצא זה מצביע על היכולות השמיעתיות הטובות של בעלי העיוורון, כפיצוי חושי על חוסר הראייה. עם זאת, נמצא כי מתעוורים זיהו רגשות בדיבור טוב יותר לעומת עיוורים מלידה וממצא זה תומך בכך שניסיון ראייתי מוקדם חשוב לצורך פיתוח מיומנויות רגשיות, אפילו לעיבוד מידע שמיעתי כמו דיבור. במילים אחרות, חסך ראייתי מוקדם פוגע בהתפתחות היכולת לעבד דיבור" אומרים החוקרים.

נתון מעניין נוסף שנמצא במחקר הוא כי החיסרון היחסי הזה בקרב עיוורים מלידה לעומת מתעוורים, נמחק כמעט אצל עיוורים מלידה שהם בעלי מיומנויות קוגניטיביות גבוהות (בעיקר בעלי תפקודים ניהוליים). תפקודים ניהוליים מעולים הביאו גם את המשתתפים בעלי עיוורון מלידה לביצועים טובים במטלות המחקר, כמו של מתעוורים ורואים, מה שמצביע על כך שיכולות קוגניטיביות יכולות לפצות על היעדר ניסיון ראייתי מוקדם.

לסיכום, המחקר מוצא כי בעוד שראייה אינה הכרחית לעיבוד דיבור רגשי, נראה שניסיון ראייתי מוקדם עוזר לפתח מיומנות זו טוב יותר. לממצאי המחקר השלכות קליניות לתכנון של תוכניות טיפול והתערבות עבור ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם לקויות ראייה, על מנת להקל עליהם את השילוב בחברה.