לאחר ימים שבהם נאבקו על חייו, רופאי היחידה לטיפול נמרץ בבית החולים בילינסון קבעו את מותו של הצעיר בן ה-26 שנדבק באמבה קטלנית. משרד הבריאות ממשיך בדגימות לאיתור אמבות במאגרי מים פוטנציאליים ובינתיים לא הוציא איסור רחצה

הזיהום שהוביל לטרגדיה: הצעיר בן ה-26 שנדבק באמבה במימי הכינרת נפטר לאחר ימים בהם רופאי בית החולים בילינסון נאבקו על חייו. במשרד הבריאות ממשיכים בדגימות מים לאיתור מקור ההדבקה האפשרי או אזורים בהם מצויות אמבות נוספות. 

נאבקים על חייו: צעיר שנדבק באמבה "אוכלת מוח" במצב אנוש
שיקום? לא אצלנו: הגיבורים שמקבלים כתף קרה מהמדינה

המקרה הקשה התרחש ביום חמישי האחרון כשמשרד הבריאות דיווח על הצעיר  תושב הצפון שהיה בריא קודם לכן ואובחן בבית החולים פוריה בטבריה כשמים ובהם אמבות חדרו לאפו כשהוא רוחץ בחוף הגיא. האמבות הקטלניות הגיעו ממערכת הנשימה העליונה אל עבר מוחו וגרמו לדלקת מהירה. מנקודה זו מצבו הלך והידרדר והוא הועבר לטיפול בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.

בדיקות המעבדה הראו כי הוא נדבק באמבה "נגלריה פאולרי" המכונה גם "אמבה אוכלת מוח". מדובר ביצור חד תאי המשגשג במים חמים מעל 35 מעלות צלזיוס ועד 42 מעלות צלזיוס. במרבית המקרים לא יקרה דבר לרוחצים במקורות המים בהם האמבה נמצאת. משרד הבריאות ערך דגימות בחוף הגיא בה רחץ ולא מצא עד כה עדות לזיהום באמבות.

משפחתו של הצעיר שהתה לצידו כל זמן האישפוז, כשהוא מונשם ומוקדם, ומקבל טיפול אינטנסיבי הכולל ניטור, עירוי של אנטיביוטיקות וסטרואידים במינון גבוה להפחתת הדלקת המוחית הסוערת. עם זאת מצבו המשיך להידרדר והיום (X) נקבע מותו. מועד הלוויתו טרם נקבע.

הדבקה באמבה "נגלריה פאולרי" נדירה מאוד בישראל: בשנים האחרונות ידוע על מקרה אחד של הידבקות קטלנית מאמבה. באוגוסט 2022 גבר בן 36 נפטר מדלקת מוח קשה לאחר שנדבק באמבה ״נגלריה פאולרי״ בה לקה הצעיר. 

אמבות. חדירה מהאף אל המוח (צילום: iStock)
אמבות. חדירה מהאף אל המוח (צילום: iStock)

זיהום האמבה אוכלת המוח: שאלות ותשובות

מה זו אמבה?
יצור חד תאי השייך לקבוצה קדמונית המכונה "פרוטיסטים" שחיה בסביבות מים כמו אגמים, נהרות ומעיינות. היא נעה בצורה "אמבואידית" כשהיא משנה את צורת גופה וכך גם משיגה את מזונה.

מהי האמבה בה נדבק הצעיר?
מדובר באמבה מסוג "נגלריה פאולרי" ובשמה העממי "אמבה אוכלת מוח". מדובר באמבה מיקרוסקופית החיה באזורים חמים ברחבי העולם, בטמפרטורות של 35 עד 42 מעלות צלזיוס. היא חודרת לגוף האדם דרך האף, מגיעה אל עצב ההרחה ומשם למוח שם היא גורמת לדלקת מוחית סוערת מהירה.

מה תסמיני ההדבקה באמבה?
התסמינים דומים לאלה של דלקת קרום המוח וכוללים חום גבוה, כאב ראש קיצוני שאף מעיר מהשינה, בחילות והקאות, קשיון עורפי, בלבול, ישנוניות, פרכוסים ומוות בתוך ימים ספורים.

תסמיני דלקת קרום המוח  (צילום: מעריב אונליין)
תסמיני דלקת קרום המוח (צילום: מעריב אונליין)

מה הטיפול בזיהום באמבה?
אין טיפול ספציפי אך נהוג לשלב מספר תרופות אנטיביוטיות ואנטי פטרייתיות בשילוב סטרואידים להפחתת הבצקת המוחית. עם זאת שיעור ההצלחה של הטיפול נמוך.

איך מאבחנים זיהום באמבה?
האיבחון מתבצע על ידי בדיקת נוזל מוח השדרה – CSF. החולים לרוב עוברים גם בדיקת CT  של המוח לזיהוי היקף הפגיעה המוחית.

מה הסיכוי להינצל מזיהום באמבה?
למרבה הצער הפרוגנוזה, כלומר התחזית הרפואית, של מקרה הדבקה בנגלריה פאולרי היא לרוב גרועה מאוד: המחלה מתקדמת במהירות והטיפולים הקיימים אינם יעילים ומהירים מספיק. שיעור התמותה מהמחלה גבוה מאוד ועומד על מעל 98%. לפיכך חשוב להיות מודעים לסיכונים, לרחוץ רק במקומות מותרים על ידי משרד הבריאות, ולהיות ערים לתסמיני האזהרה.