כבר חודשים רבים שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מובך פעם אחר פעם: בראיונות ובנאומים הוא מתבלבל בין שמות, דיבורו איטי, מהסס, מבטו קפוא, כולם מעמידים שוב את מידת כשירותו לתפקיד מנהיג המעצמה הגדולה בעולם. אם בעבר היה ספק, כיום מומחים בעולם הרפואה תמימי דעים כי תפקודו הקוגניטיבי של ג'ו ביידן לקוי, ומעמיד בספק את יכולתו להחזיק בתפקידו. הסקרים בעיקר לאחר העימות האחרון מול דונלד טראמפ הראו כי התמיכה בו בשפל אף שהוא מצהיר שאין לו כוונה לוותר על המירוץ לבית הלבן.

אז מה גורם להידרדרות הקוגניטיבית של ביידן? בעוד הבית הלבן מתעקש כי בדיקותיו של "potus" – הכינוי של הנשיא הראשון, תקינות לחלוטין, הנה האפשרויות המובילות לדעת מומחים שמאחת מהן הוא סובל ומפחיתות את הסיכוי שלו להיות כשיר למירוץ.

"איראן מנסה ליצור תחושה שאין מקום בטוח": צה"ל תקף בסוריה בתגובה לירי לאילת
צה"ל ושב"כ רק חיכו, ואז מוחמד דף עשה את הטעות הכי גדולה בחייו

הזדקנות תקינה: תוחלת החיים ממשיכה לשבור שיאים, וישראל נמצאת בעשירייה הפותחת: גיל הנשים הממוצע מגיע פה ל-84 שנים, גיל הגברים מתקרב ל-80 בממוצע, ועמם גם יותר ויותר מחלות קוגניטיביות. עם הגיל הולך ומזדקן גם המוח, אזורים בו מתנוונים, קליפת המוח מתכווצת, והתוצאה היא איטיות רבה יותר בתמסורת החשמלית במוח המתבטאת בין היתר בקושי במציאת מילים, שכחה של שמות, בלבול וקושי לעקוב אחר שיחה. כידוע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הוא בן 82. אף שהדו"ח הרפואי האחרון שלו ציין כי הוא בבריאות שלמה, לא ידוע מה תוצאות המבחן הקוגניטיבי המעודכן שלו.

ליקוי קוגניטיבי קל: מצב זה מאופיין בירידה קוגניטיבית מעבר לתהליך ההזדקנות, אך שמאפשרת המשך התנהלות יומיומית. הליקוי הקוגניטיבי עשוי להיות לעתים סימן מקדים לדמנציה, אך לא תמיד. לעתים הוא ממשיך להתקדם בדרגת החומרה שלו, ומתבטא בשכחה, חוסר התמצאות, שכחת שמות, בלבול, דיבור איטי. חלק מהלוקים בפגיעה הקוגניטיבית מנסים לכאורה "לפצות" על הטעויות הבלבול והשכחה, וממציאים משפטי "השלמה" שמתקנים לכאורה את המילה או המשפט השגוי, כדי שהסובבים לא יבחינו שהתבלבלו. 

דמנציה: משפחת מחלות הפוגעות במוח ומתבטאות בירידה קוגניטיבית משמעותית, כאשר השכיחה בהן היא אלצהיימר. מדובר במחלה ניוונית מתקדמת, שבה מצטברים חלבונים הפוגעים בתאי המוח. התוצאה היא הידרדרות בתפקוד השכלי, אובדן זיכרון ופגיעה ביכולות החשיבה, הריכוז, הלמידה והתקשורת. החולים סובלים לעתים גם מערנות יתר, הזיות ונדודי שינה. הם נוטים לאבד התמצאות בביתם, בקרוביהם, ולא אחת מוצאים אותם גם משוטטים ברחוב כשאינם מזהים את הסיטואציה או המקום בו הם נמצאים.

מרביתם של החולים הולכים לעולמם בתוך 10־15 שנים מפרוץ המחלה. האבחון כיום מתבסס על תסמיני המחלה, ולאחרונה כמה בתי חולים מוסיפים גם בדיקת נוכחות חלבוני המחלה בנוזל השדרה לתהליך האבחון. לאחרונה אושרה בדיקת דם חדשה המאפשרת אבחון מוקדם של המחלה, גם שנים לפני התסמינים הראשונים.

פרקינסון: מחלת פרקינסון נגרמת עקב חוסר במעביר העצבי דופמין בשל התנוונות אזור במוח הנקרא "החומר השחור". המחלה מתקדמת בחמישה שלבים, שאחד הראשונים הוא שינוי עדין במבנה הקול שלרוב אינו מובחן ביומיום. 

תסמיני המחלה הבולטים נוטים להופיע כשהמחלה נמצאת כבר בתהליך מתקדם, והם כוללים  רעידות בלתי רצוניות לרוב ברגליים אך גם בידיים, נוקשות שרירים, איטיות בתנועה וקושי בעיקר בתחילת תנועה, הפרעה ביציבה ושיווי משקל בעמידה או בהליכה, הליכה שפופה וצעדים קטנים. גם הדיבור הולך והופך לא ברור ומלווה גם לשכחה, בלבול, ירידה בזיכרון, האטה בחשיבה, הפרעות שינה ושינויים במצב הרוח. בניגוד לעבר כיום ידוע שכרבע מהחולים לא יסבלו כלל מסימן ההיכר של המחלה – רעד. האבחון מתבצע כשכ-60% מתאי העצב באזור במוח השולט על הפעילויות המוטוריות, כבר הרוסים. לכן, יכולת הטיפול והשיקום נמוכות. הטיפול במחלה כולל בין היתר את התרופה לבודופה, המאזנת את רמת הדופמין במוח, פיזיותרפיה, ובמקרים קשים גם ניתוח או טיפולים בגירוי חשמלי למוח. על פי הערכות שהועלו לאחרונה, עלה חשש שזהו האבחון ממנו סובל ביידן.

שבץ מוחי: בישראל מתרחשים מדי שנה כ-20 אלף מקרי שבץ מוחי, מצב בו לא מגיע דם עם חמצן לרקמת המוח הרגישה. התוצאה היא מוות של תאי עצב. כשהרס התאים מתרחש באזורים הקשורים בתפקוד הזיכרון, מופיעים תסמינים של קשיי זיכרון, בלבול, וגם אירוע שבץ מוחי, מצב בו לא מגיע דם עם חמצן לרקמת המוח מה שגורם למוות של תאי עצב. התסמינים האופייניים לשבץ כוללים חולשה או שיתוק בחצי צד של הגוף או בפנים, בעיות ראייה פתאומית, סחרחורת ואיבוד שווי משקל או כאב ראש פתאומי. עם זאת, אם התרחשה הפגיעה באותם אזורים האמונים על הזיכרון, יופיעו גם בלבול ושכחה. האפשרות הזו לדעת מומחים נוירולוגים בארה"ב שעקבו אחר ביידן, נראית סבירה פחות. 

גורמים נוספים: שכחה ובלבול בגיל השלישי עלולים לנבוע ממגוון סיבות רפואיות אחרות הכוללות גם חסרים תזונתיים כמו מחסור בוויטמינים ומינרלים, דיכאון של הגיל השלישי המתבטא בין היתר גם בפגיעה קוגניטיבית, תרופות, חבלת ראש, גידולים או זיהומים ודלקות. עם זאת, אלה פחות סבירים. הבית הלבן ממשיך להתעקש כי מצבו של ביידן מצוין וכי עבר גם בדיקות נוירולוגיות, אך אין ספק שיש כבר עדויות מוצקות לסימני השאלה המרחפים מעל יכולתו הקוגניטיבית להמשיך ולנהל את המעצמה הגדולה בעולם.