הגעתם לבית המרקחת אך מצאתם רק רוקח אחד בדלפק, משום שהאחרים עוסקים בעבודה משרדית? בקרוב זה עשוי להשתנות: ועדת הבריאות של הכנסת החלה לעסוק בהסדרת מקצוע חדש – טכנאי בית מרקחת, שיטפל בכל הניירת והעבודה המנהלתית, ויפנה זמן לרוקחים לעסוק במקצוע לשמו הם שם – לנפק תרופות.

טכנאי בית מרקחת איננו רוקח, וכאמור הוא יעסוק בעיקר בעבודת מנהלית ולוגיסטית שתסייע לעבודת הרוקח, ויאפשר ייעול עבודת בית המרקחת. הטכנאי יסייע גם בהכנה רוקחית של חלק מהתכשירים.

לא רק ביפרים: לישראל יש כמה "כפתורים אדומים" בלבנון
לקראת ההחלטה של יריב לוין: מערכת המשפט בדריכות שיא

לדברי אלי מרום, סגן מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות, הוספת הטכנאי תחזק את מעמד הרוקח, תפנה את זמנו לעבודה מקצועית ותשחרר אותו מטיפול בעבודה מנהלית, לוגיסטית וטכנית. 

מירי טריינין, רוקחת מרכזית במחוז תל אביב במשרד הבריאות, סיפרה כי הארכת תוחלת החיים מביאה לתחלואה ניכרת לאורך שנים, לצורך רב בתרופות – וממילא לעומס ניכר וגובר על הרוקחים ושחיקה רבה. "יש מחסור של כ-1,000-700 רוקחים בארץ, והתיקון יפנה את זמנם מעבודה לוגיסטית וסידור מדפים – לעבודה מול מטופל בלבד, ויאפשר הכנסת טכנולוגיות חדשניות".

פלורה קוך-דוידוביץ, חוקרת במרכז המידע והמחקר של הכנסת, הציגה השוואה לתפקיד דומה בארצות הברית, קנדה, בריטניה וניו-זילנד, כאשר במדינות אלו הסמכויות הניתנות לו רחבות בהרבה מהמוצע בהצעת החוק הקיימת. על-פי הצעת החוק, טכנאי בית מרקחת יהיה רשאי לבצע הרחפה - פעולה שנועדה להמיס תכשיר המגיע כאבקה או לפזר אותו בממיס נוזלי בהתאם להוראות היצרן או מזיגה - חלוקת תכשיר נוזלי או חצי-מוצק לכמה כלים ואריזות של תכשיר, ומסירה למטופל של תכשירי מרשם ותכשירים ללא מרשם. 

בית מרקחת. חוסר במאות רוקחים בישראל (צילום: שאטרסטוק)
בית מרקחת. חוסר במאות רוקחים בישראל (צילום: שאטרסטוק)

בארצות הברית מורשים, ככלל, טכנאי בית מרקחת למדוד כמויות של תרופות מרשם, ולרקוח או לערבב תרופות מסוימות, בקנדה הם מורשים לבחירת מוצרים מתאימים על סמך הידע הקיים על הסוגים והשמות מוצרים, מדידת וכן מינון וצורות מינונים באמצעות ספירה, מזיגה או שקילה, ובניו-זילנד להכין ולערבב תרופות.

על פי הצעת החוק, המקצוע יילמד באחד מהמוסדות להשכלה גבוהה או במוסד בריאות כמו קופת חולים או בית חולים ויכלול 200 שעות לימוד מתוכן 180 שעות לימוד בשפה העברית ו-20 שעות לימוד בשפה האנגלית, שיבטיחו את ידיעת השפה האנגלית ברמה המקצועית הנדרשת. בסיום תוכנית ההכשרה יעברו המשתתפים בחינה מסכמת בשפה העברית והאנגלית. בתום הקורס יעברו המשתתפים הכשרה מעשית בהיקף של 400 שעות על פני מספר חודשים. הצעת החוק עברה להכנה לקריאה שניה ושלישית הצפויה לאחר החגים.