בדיקת שתן פשוטה עשויה להוביל בעתיד למניעת התקפי לב: מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה מגלה כי חשיפה למתכות כבדות כמו קדמיום, אורניום ונחושת עשויה להיות קשורה לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, אחת הסיבות המובילות לתמותה בעולם. המחקר מצטרף למחקרים קודמים שהצביעו על הסיכונים הבריאותיים של חשיפה למתכות כבדות, אשר כוללים נזקים נוירולוגיים, סרטן ופגיעות במערכת הרבייה.

במחקר השתתפו 6,418 מבוגרים בגילאים 45 עד 84 מערים מרכזיות בארצות הברית כמו ניו יורק, לוס אנג'לס ושיקגו. המשתתפים, שלא סבלו ממחלות לב וכלי דם בתחילת המחקר, סיפקו דגימות שתן שנבדקו לרמות מתכות כבדות, ובמקביל נבדקה הצטברות הסידן בעורקי הלב שלהם במשך תקופה של עשר שנים.

קצין המשטרה שירה בסלומון טקה זוכה, אביו של טקה ניסה לקפוץ מהחלון | תיעוד
משרד הבריאות נגד לירן כוהנר: "סכנה בריאותית ורפואית"

אחד מהממצאים הבולטים במחקר הוא שהצטברות הסידן בעורקים – תהליך המוביל לטרשת עורקים ומפחית  את זרימת הדם – הייתה גבוהה יותר באופן משמעותי בקרב משתתפים עם רמות מתכות כבדות גבוהות בשתן. טרשת עורקים, שהיא מחלה כרונית ודלקתית, עלולה להוביל לתנאים מסכני חיים כגון שבץ, מחלת לב כלילית, דום לב ואף מוות.

המחקר הראה כי אלה אצלם נמצאו רמות קדמיום גבוהות בשתן היו בעלי רמות סידן גבוהות ב-51% בתחילת המחקר וב-75% גבוהות יותר לאורך עשור. כמו כן, רמות גבוהות של המתכות טונגסטן, אורניום וקובלט היו קשורות לעלייה של בין 39% ל-47% בהצטברות הסידן בעורקים במהלך התקופה. בנוסף, נמצא כי אנשים עם רמות גבוהות של נחושת ואבץ בשתן היו בעלי עלייה של 33% עד 57% בהצטברות הסידן בעורקים לאורך עשר השנים.

בדיקת שתן. עשויה להצביע על סיכון מוגבר (צילום: שאטרסטוק)
בדיקת שתן. עשויה להצביע על סיכון מוגבר (צילום: שאטרסטוק)

ד"ר קטלין אי. מקגרו, אחת ממחברי המחקר, הדגישה כי ממצאי המחקר מצביעים על כך שחשיפה למתכות צריכה להילקח בחשבון כגורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם. זאת במיוחד מאחר שהקשר בין מתכות כבדות להסתיידות עורקים טרם היה ידוע עד כה.

המחקר מוסיף לראיות הקיימות המצביעות על כך שזיהום סביבתי, ובפרט חשיפה למתכות, הוא גורם סיכון חשוב למחלות קרדיווסקולריות. החוקרים ממליצים על נקיטת צעדי בריאות ציבור רחבים, כמו הפחתת הגבולות המותרים של מתכות באוויר ובמים, וחיזוק האכיפה על הפחתת זיהום מתכות, במיוחד באזורים הנמצאים בחשיפה גבוהה.

חשיפה למתכות יכולה לנבוע ממגוון מקורות יומיומיים כמו עישון סיגריות, שתיית מים מזוהמים, חשיפה למזהמים תעשייתיים, ואפילו צריכה של מזון מסוים או מוצרים צרכניים המכילים מתכות כבדות. המחקר מציין כי מקורות עיקריים לחשיפה למתכות כוללים חקלאות ותעשייה, דשנים כימיים, ייצור סוללות, כרייה וייצור אנרגיה גרעינית. חשיפה זו יכולה להתרחש לא רק דרך האוויר והמים, אלא גם דרך מוצרי צריכה יומיומיים.

למרות שמחקרים נוספים נדרשים כדי להעמיק את ההבנה של החשיפה למתכות והשפעתה לטווח ארוך, המחקר הנוכחי תומך בצורך הדחוף להפחית את החשיפה למתכות בסביבה, כחלק ממאמץ רחב לשפר את בריאות הציבור ולהפחית את שיעורי התמותה ממחלות לב וכלי דם. ייתכן גם, שבבדיקת שתן פשוטה בעתיד, שתאתר את רמות המתכת, ניתן יהיה לאתר את אלה הנמצאים בסיכון מוגבר יותר למחלות לב וכלי דם.