מגפת ההשמנה הפוקדת את העולם המערבי הולכת ומחמירה גם בישראל: נתוני ההשמנה הארציים שבוצעו על ידי אגף המחקר של לאומית שירותי בריאות ומתפרסמים כאן לראשונה, מצביעים על שיעורים גבוהים מאוד בהשמנת יתר קיצונית, זו המובילה למגוון סיבוכים רפואיים.

בחינת נתוני ההשמנה של לאומית שרותי בריאות, בה חברים כ-750 אלף מבוטחים, משווה את השינוי בהיקף ההשמנה בעשר השנים האחרונות. מהנתונים עולה כי בקרב אלו שנמצאים בטווח של עודף משקל (BMI 25-29.9), נרשמה עלייה מ-32.86% בשנת 2014 לכ-33.52% בשנת 2024.

הצצה ראשונה: כך ייראה בית החולים החדש בבאר שבע | פרסום ראשון
מחקר חדש: חשיפה למתכות כבדות עלולה לגרום להתקף לב קטלני

נתונים מדאיגים במיוחד נוגעים לדרגות ההשמנה הגבוהות יותר: שיעור המבוטחים שמוגדרים בעלי השמנה בדרגה ראשונה (BMI 30-34.9) זינק מ-15.61% בשנת 2014 ל-17.33% בשנת 2024. 

העלייה המדאיגה ביותר נמצאת בקרב אלו שסובלים מהשמנת יתר קיצונית מסוכנת (BMI מעל 35), שם נרשמה עלייה מ-7.39% בשנת 2014 לכ-8.57% בשנת 2024. השמנה ברמה זו מעלה את הסיכון למחלות קשות ולסיבוכים בריאותיים חמורים, והנתונים הללו מצביעים על כך שיותר ויותר אנשים נכנסים לקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר.

מגפת ההשמנה אינה תופעה מקומית בלבד. בעולם כולו נרשמת עלייה משמעותית בשיעורי ההשמנה, כשהתופעה החמירה במיוחד בעקבות הסגרים בתקופת הקורונה. מחקרים מצביעים על כך שבתקופה זו חלה ירידה בפעילות גופנית יומיומית, לצד עלייה בצריכת מזון עתיר קלוריות, מה שתרם ישירות לעלייה במשקל בקרב אוכלוסיות רבות.

סגרי הקורונה. אחד האשמים הפוטנציאליים (צילום: שאטרסטוק)
סגרי הקורונה. אחד האשמים הפוטנציאליים (צילום: שאטרסטוק)

בישראל, שבה החיים התנהלו תחת סגרים ממושכים, השפעות הקורונה על שיעורי ההשמנה ניכרות בצורה חדה. גם מלחמת חרבות ברזל נתנה את אותותיה על שיעורי ההשמנה, ועל פי גורמים בכירים במערכת הבריאות עמם שוחחנו, השילוב של היעדר האפשרות לפעילות גופנית סדירה תחת איומי הטילים, לצד הסטרס המתמשך שתורם גם לאכילה רגשית, החמיר את בעיית ההשמנה.

מדובר לא בבעיה אסתטית אלא מצב בריאותי המגביר את הסיכון למגוון רחב של מחלות וסיבוכים רפואיים בהם שיעור גבוה של התקפי לב, שבץ מוחי, מחלות כליה, כבד שומני, בעיות פוריות, והפרעות נפשיות. הנתונים של לאומית שרותי בריאות משקפים אוכלוסיה של כ-750 אלף מבוטחים, אולם ניתן להעריך כי בהתחשב באוכלוסיית ישראל המונה כ-10 מיליון איש, היקף השמנת היתר המסוכנת בישראל עשוי להגיע לעשרות אלפי תושבים. 

"ישראל, בדומה למדינות מערביות רבות, חווה עליה משמעותית של שיעורי ההשמנה" מסביר פרופ' יבגני מרזון, מנהל תחום הטיפול בהשמנת יתר בלאומית שירותי בריאות, "הסיבות לכך רבות. אורח החיים היושבני, שהייה ממומשכת מול מסכים, הסגרים שפקדו את העולם בתקופת הקורונה, המלחמה הנוכחית, וגם הסטרס המתמשך, כולם תרמו לעליה בשיעורי ההשמנה שרק הולכים ומתגברים".

"השמנת יתר היא מחלה לכל דבר, שטומנת בחובה סיכונים בריאותיים קטלניים" מוסיף פרופ' מרזון, "ההשמנה מגבירה שכיחות של התקפי לב, שבץ מוחי, סוכרת וסיבוכיה, מחלות כליה, כבד שומני, בעיות פוריות, וגם הפרעות נפשיות. גורמי המדיניות בישראל חייבים להקים תוכנית לאומית לטיפול כולל בתופעה המדאיגה, שכבר מובילה עשרות אלפי אנשים לסיבוכים רפואיים, אישפוזים, ובמקרים קשים גם לתמותה".