"הקפאין הוא חומר פעיל, המשפיע על פעילות מערכת העצבים המרכזית באופן כזה, שמעלה את רמת הערנות ומפחית עייפות, ובכך משפר את יכולת הביצוע בעיקר של מטלות הדורשות ערנות", אומרת ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה בשירותי בריאות "כללית", לקראת יום הקפה הבינלאומי, שיצויין מחר (שלישי). לעומת זאת, "לא מומלץ לשתות קפה לפני השינה, שעלול לגרום להפרעה בהירדמות וליקיצה מוקדמת", מציינת עוד ד"ר אבל.

"בקפה מצויות למעלה מאלף תרכובות כימיות שונות, רובן זהות בכל פולי הקפה, וחלקן שונות – בהתאם לזני הבוטנים, תנאי הגידול של פולי הקפה, חשיפתם לגורמים סביבתיים שונים וארצות מוצאם", מסבירה ד"ר אבל, "הבדלים אלו בהרכב פולי הקפה הם בעצם אלו שתורמים לארומה שונה, טעם שונה והשפעות בריאותיות. פעילות המרכיבים שבחומרי הקפה, שחלקם עדיין לא זוהו, הם עקב פעילות נוגדת חמצון, נוגדת דלקת ועוד. מכאן ההשפעות הבריאותיות שיש לקפה על הבריאות".

לוויתן על הגג: המסע המטורף של סנדי לירושלים
פסטה זו פסטה? זו הצורה שעדיף לכם לאכול

ד"ר אבל מציינת גם, כי המרכיב העיקרי במשקה קפה הינו קפאין, ומפרטת על השפעת מרכיבי הקפה על הגוף: לדבריה, קפאין נספג במהירות ומתפזר בכל רקמות הגוף ונוזליו, כולל מערכת העצבים המרכזית, רקמות עובריות וחלב אם, כאשר רמת השיא בפלסמה מתרחשת תוך 15־30 דקות מצריכתו בשתייה או אכילה.

"כיצד בעצם הקפאין מעורר אותנו? הוא מדכא קולטנים (רצפטורים) המצויים במערכת העצבים המרכזית, ובכך משפיע על שחרור קשת רחבה של חומרים עצביים כמו נוראדרנלין, אצטילכולין ודופמין הגורמים לעוררות ואנרגיה", היא מסבירה. "בנוסף, הקפאין גורם להרחבת כלי דם מסוימים (לדוגמא למוח), להצרה של אחרים ולהגדלת הקיבולת לעבודת השרירים". 

בית קפה, כיכר דיזינגוף, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
בית קפה, כיכר דיזינגוף, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

מתי מומלץ לשתות קפה, בבוקר או בערב?
"בבוקר- כדי להתעורר. בשעות בהן רמת הערנות נמוכה, או בשעות בהן האדם נוטה לעייפות בדרך כלל עד שעות אחר הצהריים כדי למנוע הפרעות שינה. חצי שעה לפני פעילות הדורשת ריכוז גבוה כמו בחינות, נהיגה והפעלת מכונות וכחצי שעה לפני פעילות ארובית – להגברת יעילות השרירים".

ד"ר אבל מפרטת המלצות על מצבים בהם מומלץ להפחית או להימנע מצריכת קפה: "לכלל האוכלוסייה הבוגרת, ההמלצה הינה לא לעבור כמות של 400 מ"ג קפאין ביום. ההמלצה אינה משתנה עם הגיל, אלא תלויה במצב הבריאותי/פיזיולוגי כגון הימצאות מחלות המגבילות צריכת קפאין או להבדיל, היריון והנקה".

איזה קפה מכיל יותר קפאין - בבית או בבית קפה? (צילום: אינג'אימג')
איזה קפה מכיל יותר קפאין - בבית או בבית קפה? (צילום: אינג'אימג')

מהם מצבים בהם יש להגביל צריכה?
"אנשים מסוימים רגישים יותר להשפעות הקפאין מאשר לאחרים. ישנם אנשים הידועים כ'רגישים' לקפאין. אין לכך הגדרה רפואית וברוב המקרים האבחנה היא אישית ומוכרת על ידי רופאים. התופעה מתבטאת בתסמינים כמו הפרעות שינה, חרדה, דיכאון ועצבנות, הפרעות במערכת העיכול, ופעימות לב מהירות ובלתי סדירות גם לאחר צריכה רגילה של 100 מ"ג קפאין (כוס קפה למשל)".

"לאנשים אלה", המשיכה, "מומלץ להפחית את צריכת הקפאין. בנוסף, גם לילדים ומתבגרים עד גיל 16, אנשים בעלי לחץ דם גבוה , מחלות לב או הפרעות קצב צריכים להיוועץ עם קרדיולוג (בעיקר בטווח הזמן המיידי ולפני שגופם מתחיל לגלות עמידות), אנשים הצורכים תרופות המכילות קפאין. לנשים הרות ומיניקות – מומלץ להגביל  צריכת הקפאין ולא לעבור כמות קפאין של 300 מ"ג ביום. אנשים הסובלים מדלקות כרוניות של מערכת העיכול/שלשולים ולאלו הסובלים מדלקת בקיבה/צרבות".

קפה קר (צילום: אינגאימג)
קפה קר (צילום: אינגאימג)

קפה נטול קפאין?
"בעבר מיצוי הקפאין בוצע בשיטה כימית שנויה במחלוקת. כיום קיימות שיטות שונות בטוחות יותר. עם זאת, סילוק הקפאין מהפולים מקצר את חיי המדף שלהם, וגם גורם לכך שמרכיבים בריאותיים מסויימים ותרכובות בעלי פוטנציאל מונע חמצון ודלקת, עלולים להיות ממוצים ביחד עם הקפאין. לפיכך הטעם והאָרוֹמה והתרומה הבריאותית של הקפה הנטול קפאין שונים משל קפה המכיל קפאין. לכן, במידה ואין מניעה בריאותית משתיית קפה המכיל קפאין, עדיף לשתות קפה רגיל".