נלחמים על חייה של היולדת: בבית החולים איכילוב מאושפזת במצב אנוש יולדת לאחר שילדה לפני מספר ימים ועברה ניתוח חירום. הרופאים מסרו כי היולדת לקתה בתסחיף מי שפיר, מצב נדיר ומסכן חיים. בעקבות התסחיף, היא סבלה מקריסת מערכות וחוברה למכשיר האקמו, שמחליף את פעולת הלב והריאות. למרות מצבה הקשה של האם, היילוד חולץ בהצלחה ונמצא במצב טוב. המקרה הזה מעלה שוב את המודעות לתסחיף מי שפיר, תופעה נדירה אך קטלנית, אשר גם בעידן הרפואה המתקדמת עדיין נותרה בגדר תעלומה.

תסחיף מי שפיר הוא סיבוך נדיר ביותר של לידה, המתרחש באחת מתוך כ-20,000 עד 80,000 לידות. מדובר במצב רפואי חירומי בו חלקיקים ממי השפיר, הכוללים תאי עור עובריים, שיער או תאים אחרים, חודרים אל זרם הדם של האם במהלך הלידה או לאחריה. חדירה זו גורמת למערכת החיסון של האם להגיב בצורה קיצונית, מה שמוביל לתגובה דמוית שוק אנפילקטי, המהווה איום חמור על חייה.

בעקבות הטיעון של האם שרצחה את בנה: איך מאבחנים התקף פסיכוטי?
לקראת ארוחת החג: האוכל לא רק מזין את הגוף - אלא גם מרפא את הנפש

למרות שבמהלך השנים נערכו מחקרים על התסחיף, עולם הרפואה עדיין לא יודע לזהות בוודאות מהי הסיבה המדויקת להתרחשותו או אילו נשים מצויות בסיכון לפתח אותו. עם זאת, מקרים אלו מתרחשים בדרך כלל בשלבים מתקדמים של הלידה, או מיד לאחריה.

תסחיף מי שפיר הוא מצב שקשה לאבחן מיידית בשל מהירות הופעת הסימפטומים וחומרתם. ברוב המקרים, התסמינים כוללים קריסת מערכות פתאומית, דום לב, קוצר נשימה חמור, והפרעות בתפקוד מערכת הקרישה שמובילות לדימומים קשים. חלק מהנשים מפתחות גם בעיות נשימה חריפות, לחץ דם נמוך ביותר (שוק), ולפעמים מוות תוך דקות.

האבחנה מבוססת בעיקר על זיהוי הסימנים הקליניים ועל היסטוריה של מהלך הלידה, מאחר ואין בדיקה ברורה ומיידית היכולה לאשר תסחיף מי שפיר בזמן אמת.

הטיפול בתסחיף מי שפיר הוא טיפול חירום ודורש תגובה מהירה מצד הצוות הרפואי. הוא כולל מתן חמצן למטופלת, עירוי נוזלים כדי לשפר את תפקוד מחזור הדם, ולעיתים קרובות עירוי דם במקרים של דימום חמור. במצבים קשים יותר, כמו במקרה הנוכחי באיכילוב, נדרש שימוש במכונת אקמו (ECMO) כדי להחליף את פעולת הלב והריאות ולסייע בשיקום תפקוד הגוף.

בשנים האחרונות, במרכזים רפואיים מתקדמים עם צוותי חירום מיומנים, אחוזי התמותה ירדו לכ-25%, בהשוואה לעבר, אז שיעור התמותה עמד על כ-80%. עם זאת, במקרים רבים נגרם נזק מוחי בשל חוסר אספקת חמצן לתאי המוח בזמן קריסת המערכות.

הפרוגנוזה של תסחיף מי שפיר נותרת קשה, למרות ההתקדמות בטיפול. גם נשים ששרדו את המצב נמצאות לעיתים בסיכון לנזקים בלתי הפיכים, כמו נזק מוחי, כריתת רחם בשל דימומים כבדים, והפרעות נוירולוגיות נוספות. המוות של האם עלול להתרחש תוך דקות מהופעת התסמינים, מה שמדגיש את הצורך בזמינות של צוותי רפואה מיומנים בבתי החולים.

נכון להיום, אין דרך לחזות איזו אישה עלולה לפתח תסחיף מי שפיר, ואין אפשרות למנוע את התופעה. נשים בריאות ללא גורמי סיכון ידועים יכולות לחוות תסחיף זה ללא כל אזהרה, וזהו אחד האתגרים הגדולים של עולם הרפואה בהבנת התסחיף.