חשש מהיווצרות זני פוליו עמידים בחיסון הפומי: משרד הבריאות החליט להפסיק בהדרגה לחסן בתרכיב bOPV נגד פוליו הניתן דרך הפה במסגרת חיסוני השגרה. ההמלצות התבססו על כך שזן 3 של פוליו נגדו מגן החיסון דרך הפה מוגר ברחבי העולם, ומנגד קיים סיכון אפשרי בתרכיב הפומי להיווצרות זנים אלימים מזן 1 או 3. בנוסף נמצא שתרכיב החיסון הפומי אינו מגן בפני הזן VDPV2  הנפוץ כיום בעולם.

ההחלטה על הפסקת החיסון דרך הפה היא בהתאם למדיניות ארגון הבריאות העולמי שאמור להכריז על ההמלצה להפסיק את מתן החיסון הפומי באזור האירופי, עקב החשש לחשיפה של אנשים לא מחוסנים לזנים אלימים מסוג 1 ו- 3 מהחיסון. במקביל נסגרים קווי הייצור של התרכיב במדינות המערב.

משרד הבריאות באזהרה חמורה לפני החג: נמצא חיידק בתפוחים
איכילוב: יולדת במצב אנוש לאחר שילדה ולקתה בתסחיף מי שפיר

בהנחיות החדשות הורה משרד הבריאות שהחל מחודש אוקטובר 2024 יש לתת מנה אחת של חיסון bOPV בגיל חצי שנה בלבד. לתינוקות ולפעוטות בגיל חצי שנה ועד שנה וחצי שטרם חוסנו, ניתן להשלים מנת חיסון אחת. הפסקת מתן החיסון בישראל תקבע במחצית הראשונה של שנת 2025. במקביל קרא משרד הבריאות להקפיד להעלות את שיעור ההיענות לחיסון המומת נגד פוליו IPV.

חיסון פוליו בזריקה. בטוח וימשיך להינתן בטיפות חלב (צילום: שאטרסטוק)
חיסון פוליו בזריקה. בטוח וימשיך להינתן בטיפות חלב (צילום: שאטרסטוק)

בחודשים האחרונים אירעו מספר מקרי הדבקה בפוליו בקרב אוכלוסיות לא מחוסנות בישראל, מה שגרם לדאגה מחודשת לגבי התפרצויות מחלות שנחשבו כמוכחדות כמעט לחלוטין. ההתפרצות המרכזית נצפתה בעיקר בקרב ילדים באזורים שבהם שיעור ההתחסנות היה נמוך מהרגיל, במיוחד בקרב אוכלוסיות חרדיות וביישובים שבהם קיים חוסר מודעות לחשיבות החיסון. במקרים אלו, חלק מהילדים שנדבקו לא הפגינו תסמינים קשים, אך במקרים אחרים נצפו סימני שיתוק, שהם אחד הסימנים האופייניים למחלה.

משרד הבריאות הגיב להתפרצויות אלה על ידי קריאה דחופה להורים לחסן את ילדיהם, בעיקר באזורים שבהם תועדו מקרי הדבקה. בנוסף, התקיימו מבצעי חיסון ממוקדים בערים כמו ירושלים ובני ברק, תוך שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות וארגונים קהילתיים, במטרה להעלות את המודעות ולהבטיח חיסון של כלל הילדים.

בישראל, החיסון נגד פוליו ניתן במסגרת טיפות חלב כחלק מתוכנית החיסונים הלאומית. המנה הראשונה של החיסון ניתנת לתינוקות בגיל חודשיים, עם מנה שנייה בגיל ארבעה חודשים. החיסון נמשך עם מנה שלישית הניתנת בגיל חצי שנה, ומנה רביעית בגיל שנה. בגיל 6 שנים ניתנת מנת דחף (בוסטר) נוספת. החיסון ניתן בשתי צורות: החיסון המומת (IPV), המוזרק כחלק מחיסון המחומשת, והחיסון המוחלש (OPV), שכאמור יופסק במהלך שנת 2024, הניתן בטיפות. 

נגיף הפוליו. נקשר למערכת העצבים וגורם לשיתוק (צילום: שאטרסטוק)
נגיף הפוליו. נקשר למערכת העצבים וגורם לשיתוק (צילום: שאטרסטוק)

פוליו, או שיתוק ילדים, הוא מחלה ויראלית הנגרמת על ידי נגיף הפוליו (Poliovirus). הנגיף מועבר מאדם לאדם בעיקר דרך מגע עם צואה נגועה או באמצעות מזון ומים מזוהמים. לאחר ההדבקה, הנגיף מתרבה במעיים ועלול לחדור למערכת העצבים המרכזית. התסמינים הראשוניים של המחלה כוללים חום, עייפות, כאבי ראש, כאבי גרון והקאות. ברוב המקרים, המחלה מתבטאת כתסמונת דמוית שפעת קלה, אך במקרים חמורים יותר הנגיף עלול לפגוע בחוט השדרה ולגרום לשיתוק, בעיקר בגפיים התחתונות.

רוב האנשים שנדבקים בנגיף אינם מפתחים סימפטומים חמורים, אך כ-1% מהמקרים עלולים להוביל לשיתוק קבוע ולעיתים אף למוות. תסמיני השיתוק מופיעים במהירות, ועם הפגיעה במערכת העצבים עשויים להתרחש שינויים נוירולוגיים בלתי הפיכים.