שנה למלחמה ומצוקת הנפש בישראל הולכת וגוברת. מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" ועד היום התקבלו במוקד הטלפוני ובאתר עמותת ער"ן 300,932 פניות מצוקה. בחודש הראשון למלחמה כמעט כל פניה שניה עסקה בחרדה, טראומה ואובדן. כל פניה חמישית הגיעה מילדים ובני נוער שחוו אף הם את תסמיני החרדות, הטראומה והשכול.

בשל ריבוי הפניות הגבירו מוקדי ער"ן את מספר המתנדבים וקיימו הכשרות נוספות שהובילו לסך של 1,671 מתנדבות ומתנדבים פעילים. בתחילת המלחמה התקבל מספר שיא של פניות מאז הוקמה העמותה, עם עליה ניכרת בדיווחים על הפרעות חרדה וחוויות אובדן. בהמשך השנה חלה התאוששות חלקית והסתגלות מדורגת למצב החדש. מנגד פניות שקשורות לבדידות וכאב נפשי הלכו ועלו מ-17% ו-23% (בהתאמה) בחודש הראשון למלחמה ל-26% ו-31% במחצית השנה, ונותרו גבוהות בסוף השנה (כ-29% מסך הפניות).

פיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע; החשוד נוטרל
גם חיזבאללה ואיראן נפלו בפח: תרגיל ההונאה של חמאס בשבעה באוקטובר נחשף

לדברי הצוות המקצועי של ער"ן, עובדה זו מצביעה על השפעה מתמשכת וארוכת טווח של המלחמה על הרווחה הנפשית המתבטאת בין השאר בתחושת מועקה יציבה ובדידות עזה בקרב רבים, כאשר אלו מוסיפים להתמודד עם ההשלכות הנפשיות המתמשכות של המצב.

פניות על רקע יחסים בין-אישיים רשמו עלייה מ-9% מהפניות בחודש הראשון למלחמה לכ-18% בממוצע שנתי. נתון שעשוי להצביע על לחצים מתמשכים על קשרים אישיים בעקבות המצב החריג.

פניות על רקע מצוקה כלכלית עלו פי 2.6 מ-1% בחודש הראשון למלחמה, לממוצע שנתי של 2.6%. עלייה המעידה על השפעות כלכליות מתמשכות אך פחות מרכזיות בפנייה לעזרה נפשית.

עליה מדאיגה במצוקה הנפשית. מוקדן בפעולה (צילום: ער''ן)
עליה מדאיגה במצוקה הנפשית. מוקדן בפעולה (צילום: ער''ן)

למעלה מ-40,000 מהפניות היו של חיילים, משרתי מילואים ובני משפחותיהם. כ-58,000 פניות של ילדים ומתבגרים: כל שיחה חמישית בשנת המלחמה הגיעה מילדים סביב תכנים העוסקים בחרדה, טראומה ואובדן, או תחושת בדידות. 20% מהפניות של הצעירים עסקו בכאב נפשי, דיכאון ומצוקה חריפה. 

כ-15 אלף פניות היו של מפונים ומפונות מביתם שחווים משבר קיומי עמוק בעת המלחמה עקב העקירה הכפויה, החשש מהעתיד, חוסר הוודאות וחוסר השליטה, יחד עם הניתוק מהשגרה המוכרת המטלטלים את עולמם. בער"ן התרשמו כי הפניות לקו החם בשנה החולפת מעידות על הצורך שלהם בהקשבה אמפטית ובחיבור למשאבים ולתקווה.

במהלך המלחמה 10,000 פניות היו של שורדי שואה שחוו לעתים טראומה מחודשת שהציפה זכרונות כואבים מהעבר. ההסלמה הביטחונית, הרעשים החזקים והחדשות הרעות החזירו אותם אל המחנות ועל האובדן שחוו. 

גויסו אנשי צוות רבים. מוקד המצוקה  (צילום: ער''ן)
גויסו אנשי צוות רבים. מוקד המצוקה (צילום: ער''ן)

"המלחמה היא התקופה הקשה והמורכבת ביותר שידענו כמדינה" אמר דוד קורן, מנכ"ל עמותת ער"ן. "היא מגיעה לאחר משבר הקורונה שהותיר אף הוא חותם משמעותי על בריאותנו הנפשית. עומק המצוקות שפגשנו השנה בקרב בני הנוער והילדים צריכות להדיר שינה מכל החברה הישראלית – הם הדור הבא של מדינת ישראל. זה הדור שנפגע בקורונה והיום הם חיילים צה"ל. השנה עוצמות המצוקה בפניות לער"ן חוצות מגזרים ואוכלוסיות.  גם כעת, שנה לאחר האסון, הצונאמי הנפשי שאליו נכנסנו רק בתחילתו. אנו ממשיכים לראות את השלכותיו על הנפש ומאמינים שנמשיך לראות אותן שנים קדימה. השנים הקרובות ידרשו מאיתנו השקעות נרחבות בתשתיות ובהיקף שירותינו בער"ן".

"נתוני ער"ן מצביעים על עליה מדאיגה במצוקה הנפשית שמתבטאת לא רק בחרדה ובפחד אלא גם בבדידות עמוקה וכאב נפשי מתמשך", אומרת ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן. "אפקט יום השנה הוא תזכורת לכך שהזמן חולף, אך ההשלכות הנפשיות והזיכרונות הקשים נותרים. השנה ובכל שנה מחדש, אנו נדרשים להתמודד עם מכלול האירועים הטראומטיים שחווינו במלחמה. רגישות מיוחדת נדרשת בתקופות אלו, שכן גם פצעים נפשיים שהתחילו להגליד עלולים להיפתח, והכאב עלול לחזור בעוצמה רבה יותר. הנתונים מדגישים את הצורך במערכת תמיכה נפשית נגישה וזמינה לאורך זמן, במיוחד בהתחשב בעובדה שהתגובות לטראומה יכולות להיות מאוחרות. אולם, הפניות גם משקפות את הכוחות ותעצומות הנפש של ציבור הפונים".