היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי אוסף עמו מיליוני צמים, ועמם גם פניות רבות לחדרי מיון בשל סיבוכים רפואיים. אלא שעבור רבבות הצום עלול להיות מסוכן. אז למי אסור בשום פנים ואופן לצום, איך צריך ליטול את התרופות, מה עם נשים הרות ונשים בטיפולי פוריות? הנה המדריך המלא.

בשל עלייה חדה בפניות לעזרה: נפתחו 3 מרכזי סיוע נפשי חדשים
דו"ח מדדי הבריאות: מעשנים יותר, משמינים יותר, נוטלים יותר תרופות שינה

הצום נמשך 25 שעות וההכנה הנכונה אליו יכולה להשפיע רבות על התחושה הפיזית בזמן הצום ואחריו. לכן חשוב לב למה שאוכלים לפני ואחרי הצום, כדי לשמוע על איזון גופני ולמנוע התייבשות או תחושות לא נעימות אחרות.

כבר ביום שלפני הצום יש להקפיד על שתיה מספקת. מומלץ לשתות מים במנות קטנות לאורך כל היום ולהימנע ממשקאות ממותקים, קפה ואלכוהול שעלולים לגרום להתייבשות. בבוקר ערב יום כיפור ובמהלך היום כדאי לאכול ארוחות קטנות ומאוזנות, מומלץ לכלול בארוחות פחמימות מורכבות כמו לחם מלא, אורז מלא או פסטה מחיטה מלאה, לצד חלבונים קלים כמו עוף, דגים או ביצים, שיסייעו לתחושת שובע לאורך זמן.

הארוחה המפסקת היא הארוחה החשובה ביותר לפני תחילת הצום, ולכן חשוב להרכיב אותה נכון. המטרה היא לא לאכול כמות גדולה מדי שתכביד על הקיבה, אלא ארוחה מזינה ומאוזנת שתסייע לגוף לצום באופן בריא.

פחמימות מורכבות: אורז מלא, קוסקוס מלא, בטטות או פסטה מחיטה מלאה - יספקו אנרגיה שתשוחרר לאט במהלך הצום. חלבון רזה כמו דגים, עוף או טופו - יעניקו תחושת שובע לאורך זמן.

כדאי לשלב גם ירקות מבושלים או טריים: ירקות מכילים סיבים תזונתיים שיעזרו לתהליך העיכול ולהפחתת תחושת הרעב במהלך הצום. מומלץ לא להכביד על הגוף עם ירקות גזים כמו כרוב או כרובית. שומנים בריאים כמו  שמן זית, טחינה או אבוקדו - יסייעו בשמירה על תחושת שובע. כדאי לשתות כמות מספקת של מים, אך לא להגזים קרוב מדי לצום כדי להימנע מנפיחות.

כדאי להימנע ממזונות מזונות עתירי מלח כמו חמוצים, חטיפים או מנות מתובלות מאוד, שעלולים לגרום לצמא במהלך הצום. סוכרים פשוטים, כמו עוגות או ממתקים, גורמים לעלייה מהירה ברמת הסוכר בדם ולאחר מכן ירידה חדה, מה שעלול להוביל לרעב מוגבר ועייפות במהלך הצום.  מאכלים מטוגנים או כבדים עלולים להכביד על מערכת העיכול ולגרום לאי נוחות.

ארוחה מפסקת. להימנע מקפאין ומטוגנים (צילום: שאטרסטוק)
ארוחה מפסקת. להימנע מקפאין ומטוגנים (צילום: שאטרסטוק)

כשמגיעים לסוף הצום, חשוב לשבור אותו בצורה נכונה ומבוקרת, כדי למנוע עומס על מערכת העיכול. מומלץ להתחיל בשתייה של כוס מים או תה צמחים פושר, לצד תמר או פרוסת לחם מחיטה מלאה עם דבש.

זה יספק לגוף אנרגיה מיידית בצורה מתונה. כעבור כחצי שעה, ניתן לאכול ארוחה קלה שכוללת מרק ירקות, פרוסת לחם עם גבינה רזה, או יוגורט טבעי עם פירות. חשוב להימנע ממזונות כבדים או מטוגנים מיד לאחר הצום, כדי לא להכביד על מערכת העיכול, שהייתה במנוחה ממושכת.


שאלות ותשובות: למי אסור לצום:

האם חולי מחלות כרוניות יכולים לצום?
צום ממושך כמו זה של יום כיפור עלול להעמיד בעיה רפואית עבור מי שסובל ממחלות כרוניות כגון יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת לב איסכמית, אי ספיקת כליות וכבד ומחלות ממאירות. 

לחולים שסובלים ממחלות אלו לא מומלץ לצום ביום כיפור ובכלל, מאחר שהצום עלול לגרום למצבים מסכני חיים עקב ירידה חדה בלחץ הדם, שינויים במשק המלחים בגוף, ירידה ברמת הסוכר בדם וגם הפרעות קצב לב או אירועים מוחיים.
 
האם נוטלי תרופות משתנות יכולים לצום?
לחולים שנוטלים תרופות באופן קבוע עקב מחלות כרוניות, במיוחד כשמדובר במשתנים, מומלץ לא להפסיק את הטיפול הקבוע ללא אישור הרופא המטפל. בכל מקרה, אם הוחלט להשהות את הטיפול למשך 25 שעות הצום, יש להיוועץ ברופא המטפל כדי להתאים את שעות קבלת התרופות ואת התזונה והשתייה לפני ואחרי.

האם לנשים בהיריון מותר לצום?
כלל לנשים הרות לא מומלץ לצום, שכן נוצרים בגוף גופיפי קטו שעלולים לסכן את מוחו המתפתח של העובר. בנוסף, ההתייבשות והצום, מעלים סיכון להתפתחות של צירים מוקדמים ואף ללידה מוקדמת על סיבוכי הפגות הנלווים לה.

בתוך כך בהיריון חלה ירידה בלחץ הדם וברמות הסוכר, העלולים להחליש את ההרה. צום והתייבשות, מחמירים תופעות אלו ובימות הצום מגיעות לחדרי המיון נשים הרות שנחלשו, התעלפו או שחוו צירים מוקדמים כסיבוך מהצום. 

הצום בעייתי במיוחד לנשים המצויות בהיריון בסיכון גבוה על רקע חשש מלידה מוקדמת, לנשים עם הריונות מרובי עוברים ובהריונות של נשים עם סוכרת. השינויים ההורמונליים עלולים גם להגביר את קרישיות היתר שמוחשת בעקבות ההתייבשות. 

לנשים המתקשות לקבל את ההמלצה שלא לצום, ישנה המלצה שלה גם גיבוי הלכתי, לשתות ולאכול מעט כדי לשמור על בריאות העובר. חלק מהפוסקים מתירים זאת ואף מחייבים את הנשים ההרות והמניקות לשתות לשיעורין, שתיה מועטה של מים ונוזלים מזינים כמו יוגורט, מרק עוף צח או חלב.  

כך או כך, מי שבוחרת לצום ובמהלך היום מרגישה עייפות, חולשה, תחושת עילפון או תחושת צירים, מתבקשת להפסיק את הצום. אם אין שיפור בתחושות - יש לפנות לבדיקה.

עלפון. ההכרה חוזרת תוך שניות (צילום: שאטרסטוק)
עלפון. ההכרה חוזרת תוך שניות (צילום: שאטרסטוק)

האם נשים בטיפולי פוריות יכולות לצום?
בטיפולי פריון עדיין אין עובר ולכן אין סיכוי להיריון. עם זאת הצום עלול להחמיר את תופעות הלוואי של הטיפולים ההורמונאליים והתייבשות מעלה גם אצלן סיכון לתופעות של קרישיות יתר על סיבוכיה משום שגם הן מטופלות בהורמונים, וכאמור – רמות גבוהות של ההורמונים עלולות להעלות את הסיכון לקרישיות יתר. 

האם נשים מיניקות יכולות לצום?
לא מומלץ שנשים שמיניקות באופן מלא, ללא תוספת מזון לתינוקות, יצומו. עליהן לשתות לסירוגין לאורך כל יום כיפור מחשש שכמות החלב תקטן. אם האישה מיניקה בשילוב מזון לתינוקות, אין איסור לצום, אולם מומלץ להישאר במקום ממוזג ולהימנע ממאמצים מיותרים. ובכל מקרה, כל אישה הרה חייבת להתייעץ עם הרופא בנוגע לצום.

האם ניתן להפסיק טיפול אנטיביוטי בחג?
אם הוא ניתן למצבים מסכני חיים, אין להפסיקו בשום אופן. במקרים קלים יותר, כגון דלקת גרון ודלקת בדרכי השתן, ניתן להתייעץ עם הרופא ולבקש את אישורו ללקיחת התרופות בסעודה המפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום הכיפורים.
 
מהן ההמלצות לנוטלות גלולות למניעת היריון?
עבור מי שנוטלות גלולות להפסקת היריון אין כל בעיה: ניתן לקחת את הגלולה בסעודה המפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום כיפור.

האם חולים שנוטלים תרופות פסיכיאטריות יכולים להפסיק למשך הצום?
לחולים המטופלים בתרופות פסיכיאטריות לא מומלץ להפסיק את הטיפול מחשש ממשי לסכנת חיים. אם בכל זאת אתם מעוניינים להפסיק את הטיפול התרופתי הפסיכיאטרי, יש להתייעץ עם הרופא המטפל.
 
האם יש חולים שיכולים לשמור על צום חלקי?
לחולים במחלות מעי דלקתיות מומלץ להקפיד על שתייה לסירוגין ולהימנע מצום מוחלט. בנוסף, חשוב לשים לב שיש תרופות שנטילתן דורשת אוכל או שתייה ולכן מומלץ שלא להחליט זאת על דעת עצמכם אלא להתייעץ עם הרופא בנוגע לכל כדור ספציפי - אם תוכלו לבלוע אותו ללא נוזלים או שנוזלים הם חובה.
 
האם לחולי סוכרת הצום מותר?
בעבר נאסר על חולי סוכרת איסור מוחלט לצום, אבל כיוון שיש כמה סוגי סוכרת והטיפולים די מגוונים, כל חולה צריך להתייעץ עם הרופא המטפל שלו כדי שיתאים את הטיפול ויקבע אם הצום מותר ובאילו נסיבות.
 
מה יכול לעשות מי שסובל ממיגרנה וכאבי הראש במהלך הצום?
הצום אכן גורם לכאבי ראש, בעיקר בשל ההתייבשות שגורמת להרחבת כלי דם בראש, בדומה למתרחש בהתקף מיגרנה. מלבד נטילת תרופות כמו אקמול, נורופן ואופטלגין, ניתן להתייעץ עם הרופא לגבי שימוש בתרופה ארקוקסיה. התרופה, המשמשת לטיפול בדלקות מפרקים, נמצאה יעילה גם למניעת כאבי ראש במהלך הצום.
 
יש לשים לב לכך שחלק מהתכשירים דורשים את נטילת הכדור על קיבה מלאה, מתוך כוונה להפחית את הפגיעה ברירית הקיבה. בנוסף, לחלק מהתכשירים יש חלופות בדמות נרות להחדרה דרך פי הטבעת, הפותרים את הבעיה של הצורך באכילה.

איך לזהות מצב של התייבשות?
צום מכניס את הגוף למצב של דהידרציה, כלומר – התייבשות. מצב זה מגביר את הסיכון לפגיעה במערכות הגוף, ולהיווצרות של אבנים בכליות. סימני התייבשות הם מצב חירום רפואי, ומתבטאים בחולשה, ישנוניות, בכאבי ראש, טשטוש ראייה, אי מתן שתן מעל 10 שעות, בחילות, הקאות, חולשה עד לאיבוד הכרה ופרכוסים.
 
בסיכון מוגבר נמצאים תינוקות וילדים שממילא אינם צמים, נשים בהריון וקשישים. כדי לצמצם את הסיכון להגעה למצב כזה, על הצמים להישאר במקומות מוצלים וממוזגים ככל האפשר. בכל מצב החשוד להתייבשות, יש להזמין מד"א.
 
מה לעשות אם יש צורך בבדיקת רופא במהלך יום כיפור? 
במקרי חירום יש להזמין מד"א בטלפון 101. בשאר המקרים ניתן לגשת לחלק מהמוקדים לרפואה דחופה שיישארו פועלים במתכונת שבת. חולים כרוניים צריכים לוודא כי ברשותם תרופות למהלך ימי הצום. מומלץ לוודא כי בבית גם תרופות בסיסיות שאינן מצריכות מרשם, כמו תרופות להורדת חום ושיכוך כאבים. במקרה הצורך ישנה כוננות בתי מרקחת תורניים, אותם ניתן למצוא באתר ומוקד העירייה של היישוב בו אתם מתגוררים.