הסיכון הקטלני מהקורונה שעלול להימשך שנים: מחקר חדש מגלה כי הדבקה בקורונה עשויה להגביר את הסיכון להתקפי לב, שבץ מוחי ואף מוות במשך שלוש שנים לאחר ההדבקה, מה שמעלה את הצורך הדחוף להמשיך ולהתחסן. המחקר התפרסם לאחרונה במגזין הרפואי לביולוגיה ווסקולרית, תרומבוזיס ואתרוסקלרוזיס.

וריאנט קורונה חדש: מה הסכנות מזן ה-XEC שהולך ומתפשט בעולם?

המחקר התבסס על נתונים שנאספו ממאגר המידע הגדול "ביובנק בריטניה", שכלל כ-250,000 אנשים. מתוך מאגר זה זוהו יותר מ-11,000 אנשים שנמצאו חיוביים לקורונה במהלך שנת 2020, מהם קרוב ל-3,000 נזקקו לאשפוז עקב חומרת מחלתם. קבוצות אלו הושוו ליותר מ-222,000 אנשים שלא חלו בקורונה באותה תקופה.

ממצאי המחקר הראו כי אנשים שנדבקו בקורונה בשנת 2020, לפני זמינות החיסונים, היו בעלי סיכון כפול לאירועי לב גדולים כמו התקפי לב, שבץ מוחי או מוות במהלך שלוש שנים לאחר ההדבקה, בהשוואה לאנשים שלא נדבקו בקורונה. בקרב אלו שאושפזו, הסיכון לאירועי לב היה גבוה אף יותר – פי שלושה בהשוואה לאנשים שלא נדבקו.

הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים היה גבוה במיוחד בקרב אלו שנזקקו לאשפוז בעקבות ההדבקה. המחקר מצא כי עבור חולים אלו, הקורונה מהווה גורם סיכון דומה למחלות קשות אחרות כמו סוכרת ומחלת כלי דם היקפית. במהלך תקופה זו, בין מאי 2020 לאפריל 2021, היו יותר מ-3.5 מיליון אמריקאים שאושפזו בשל נגיף הקורונה, מה שמעיד על פוטנציאל רחב היקף של סיכון מוגבר למחלות לב ושבץ.

חולה קורונה בטיפול נמרץ. אספירין מפחית סיכון (צילום: שאטרסטוק)
חולה קורונה בטיפול נמרץ. אספירין מפחית סיכון (צילום: שאטרסטוק)

אחת התגליות המפתיעות במחקר הייתה שהסיכון המוגבר לאירועים קרדיווסקולריים לא התמתן עם הזמן. הסיכון המוגבר נמצא כייחודי לנגיף הקורונה, בניגוד לזיהומים אחרים כמו שפעת, שבהם הסיכון לאירועים לבביים בדרך כלל מתפוגג זמן קצר לאחר ההדבקה. ההשפעות החמורות והארוכות של הקורונה נובעות, ככל הנראה, מהמנגנונים הייחודיים של הנגיף, שגורם לנזקים ממושכים לכלי הדם והעורקים.

אחת התגליות המעניינות ביותר במחקר קשורה לסוג הדם של החולים. ידוע כי אנשים עם סוגי דם A, B או AB נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, והמחקר מצא כי גם בקרב אלו שנדבקו בקורונה, אנשים עם סוגי דם אלו היו בסיכון גבוה יותר לאירועים קרדיווסקולריים, בהשוואה לאנשים עם סוג דם O. עם זאת, גם אנשים עם סוג דם O נמצאו בסיכון מוגבר, אך במידה פחותה. ישנם גם ממצאים מעודדים במחקר: אנשים שאושפזו עם קורונה אך נטלו אספירין במינון נמוך לא הראו עלייה בסיכון להתקפי לב או שבץ לאחר ההדבקה. נתון זה מרמז כי ניתן להפחית את הסיכון באמצעות טיפול מונע.