סכנת הרכיבה הטיפולית: ילדה במצב קשה מונשמת ומורדמת בעקבות חבלה מסוס בחוג רכיבה טיפולית. מדובר באחד החוגים המבוקשים ביותר בו ההורים משוכנעים כי הרכיבה על הסוס תעשה פלאים, זאת למרות הנחיות ברורות של איגודי הרופאים כי היא אינה יעילה, וטומנת בחובה סכנת חבלות ואף סיכון לנכות.

המקרה התרחש היום (שני) סמוך לשעה 10:00 בבוקר: למרפאה בישוב אורנית הובאה ילדה בת 11 שנפצעה במהלך רכיבה על סוס ברכיבה טיפולית. לדברי המשפחה, מדובר בסוס בו הילדה רגילה היתה לרכוב. צוות מד"א שהגיע למקום מצא אותה במצב קשה לאחר חבלת ראש. מבית החולים שניידר אישרו כי הילדה סובלת מחבלת ראש משמעותית. היא הועברה לחדר הניתוח ומצבה מוגדר קשה מאוד.

"כשהגענו למרפאה הובילו אותנו אל חדר הטיפולים" סיפר פראמדיק מד"א תומר גוסמן, "הילדה שכבה שם כשהיא מעורפלת הכרה. סיפרו לנו שהיא נחבלה בראשה במהלך רכיבה על סוס. פינינו אותה לבית החולים שניידר תוך מתן טיפול רפואי כשמצבה קשה". בבית החולים שניידר היא הונשמה והורדמה ומצבה עדיין קשה.

מדובר באחד החוגים המבוקשים ביותר בישראל: קופות החולים מציעות את חוג "רכיבה טיפולית" המבטיח לכאורה לחולל פלאים במצבו של הילד, לשפר את מצבו הרגשי והפיזי. התורים לחוג הזה אורכים לעתים גם חודשים ארוכים. אלא שלפני מספר חודשים כבר פרסמנו כאן ב"מעריב" מסמך הנחיות חדש של ההסתדרות הרפואית שסקר את הספרות המקצועית וקבע שבמרבית המקרים אין כל הוכחה שהטיפול יעיל - ולעתים הוא אף עלול להיות מסוכן.

סוס. חיה נטרפת שמגיבה לאיום (צילום: שטרסטוק)
סוס. חיה נטרפת שמגיבה לאיום (צילום: שטרסטוק)

קופות החולים מציעות את טיפול הרכיבה הטיפולית על סוסים בכל רחבי הארץ, בתשלום מסובסד דרך הביטוח המשלים. בפרסומי הקופות נכתב כי הרכיבה מסייעת לכאורה בהעלאת תחושת המסוגלות העצמית, העצמה, עמידה בהצלחה במשימות מאתגרות ובצבירת חוויית הצלחה. בפרסומים מבטיחים להורים כי הרכיבה הטיפולית מסייעת לבעלי נכויות פיזיות, לליקויי למידה, לשיפור קשיי קשב וריכוז, מיומנויות חברתיות, שיפור יציבה ושיווי משקל ושיפור הביטחון העצמי.

הוועדה שהוקמה כללה רופאים מומחים בתחומי נוירולוגיית ילדים, התפתחות הילד, ופיזיותרפיה התפתחותית. הוועדה ערכה סקירת ספרות של מחקרים, שבחנו השפעה של רכיבת סוסים טיפולית בילדים עם הפרעות התפתחותיות כמו שיתוק מוחין, אוטיזם, הפרעות קשב והיפר־אקטיביות ומוגבלוּת שכלית התפתחותית.

מסקירת הספרות הרפואית על השפעת רכיבה על סוסים על ילדים הסובלים מהפרעות קשב ופעלתנות יתר, לא נמצאה עדות לשיפור היכולת הקוגניטיבית - והמחקרים עצמם היו קטנים מדי מכדי להגיע למסקנות חד־משמעיות.

המומחים קבעו עוד כי יש להזהיר את ההורים שעליהם להיות מודעים לסיכונים שברכיבה, שכבר הובילו למקרי נפילה ואף לנכות. עוד נקבע כי במקרים רבים - כמו מצבים נפשיים חמורים, פרכוסים, אי־יציבות של הילד, שברים, פצעים פתוחים, הפרעות קרישת דם שעלולים להוביל לדימומים או פריצות דיסק - חל איסור על הרכיבה.

החוקרים סיכמו כי "יש לראות רכיבה על סוסים כטיפול משלים בלבד, ורק לילדים מעל גיל 6 שנים, ומותנית בביצוע הטיפול במרכז רכיבה מוכר עם מטפלים בעלי הכשרה, הן בתחום רכיבה על סוסים והן בטיפול בילדים".

"סוס הוא חיה אצילה שאמורה להיות רגועה ולדעת את העבודה" מסבירה ד"ר ענת שניידרמן טורבן, וטרינרית ומומחית לרפואה פנימית בסוסים, "אבל סוס הוא חיה נטרפת באבולוציה, ולכן עלולות להיות לה תגובות לאיום. הסוס עלול לברוח, לקפוץ או לבצע תנועה חדה בתגובה לאיום, כמו בעלי חיים אחרים. חשוב לזכור שמדובר גם בחיה גדולה, והרכיבה עליה היא מגובה רב, כך שאם לרוכב אין שיווי משקל טוב, יציבות, וידע כיצד לנחות מסוס, עלולים להיות סיכונים, ואת ניהול הסיכונים כל אחד צריך לעשות לעצמו". מחוות הרכיבה הטיפולית שבאורנית טרם נמסרה תגובה למקרה.