העלייה החדה במקרי המצוקה הנפשית בישראל בשנה האחרונה מציבה את תחום הפסיכיאטריה במרכז תשומת הלב הציבורית. מצבי דחק, חרדה ודיכאון הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היום-יום של רבים מאזרחי המדינה. בעידן שבו המונחים הפסיכיאטריים נכנסים לשיח הציבורי, חשוב להבין את המשמעויות מאחורי המושגים.

אובדן זיכרון (אמנזיה)  
מצב זה עשוי להיגרם כתוצאה מטראומה פיזית או נפשית, נזק מוחי או מחלות נוירולוגיות. האמנזיה עשויה להופיע כאמנזיה רטרוגרדית (אובדן זיכרון לאירועים שקדמו לטראומה) או כאמנזיה אנטרוגרדית (חוסר יכולת לזכור אירועים חדשים לאחר הטראומה).

אינטייק  
ראיון רפואי של חולה פסיכיאטרי, לרוב במפגש הראשון עם הרופא, הכולל איסוף מידע מקיף על ההיסטוריה הרפואית, המצב הנפשי הנוכחי והגורמים החברתיים של המטופל. מטרת הפגישה היא להניח תשתית לאבחנה ולהבין את הצרכים הטיפוליים של המטופל.

אפקט מושטח  
אפקט מושטח הוא מצב שבו רגשותיו של אדם נראים מדוכאים או חלשים. האדם אינו מגיב רגשית באופן המותאם לסיטואציות סביבו, מה שמעיד לרוב על הפרעה נפשית כמו סכיזופרניה או דיכאון חמור.

אנמנזה  
איסוף מידע רפואי ופסיכולוגי על מצבו של המטופל, כולל תיאור הסימפטומים הנוכחיים, ההיסטוריה המשפחתית, מחלות רקע וטיפולים קודמים. האנמנזה מהווה חלק חשוב בקביעת האבחנה הראשונית ובתכנון הטיפול.

דיסוציאציה  
מצב פסיכולוגי שבו האדם מתנתק מהמציאות, מהגוף שלו או מתחושותיו. זהו תהליך הגנתי שנוצר לרוב כתוצאה מטראומה, ויכול לכלול תחושות של ניתוק עצמי, תחושות ניתוק מהגוף או זיכרונות מחוקים.

הפרעת אישיות  
הפרעות אישיות מאופיינות בדרך כלל בקשיים במערכות יחסים וביכולת להתאים את ההתנהגות לסיטואציות חברתיות. הטיפול בהפרעות אישיות כולל פסיכותרפיה ארוכת טווח ולעיתים גם שילוב של טיפול תרופתי.

הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD)  
PTSD עשויה להופיע זמן רב לאחר האירוע הטראומטי עצמו, ולא תמיד הסימפטומים מופיעים מיד. הטיפול בה כולל טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) ותרופות לטיפול בחרדה ובדיכאון נלווה.

טיפול קוגניטיבי. שינוי דפוסי חשיבה (צילום: שאטרסטוק)
טיפול קוגניטיבי. שינוי דפוסי חשיבה (צילום: שאטרסטוק)

ויסות רגשי  
חוסר ויסות רגשי עלול להוביל לתגובות קיצוניות למצבים יומיומיים, כמו כעס מתפרץ או דיכאון פתאומי. הטיפול בהפרעה זו כולל לרוב פסיכותרפיה המסייעת למטופלים ללמוד כיצד לזהות ולנהל את רגשותיהם בצורה בריאה.

יד ימנית או שמאלית דומיננטית וחשיבותה  
הדומיננטיות של צד אחד בגוף (יד, רגל או עין) היא ביטוי לשליטה המוחית. במחקר פסיכיאטרי ונוירולוגי נבחנת השפעתה של הדומיננטיות הזו על תפקוד קוגניטיבי והתנהגותי, כאשר נמצא שיש קשרים בין דומיננטיות שמאלית להתפתחות הפרעות מסוימות כמו דיסלקציה או סכיזופרניה.

כושר שיפוט  
היכולת של אדם להבחין בין טוב ורע ולשקול את ההשלכות של מעשיו. כושר שיפוט פגום יכול להופיע במצבי פסיכוזה, מאניה או בעקבות שימוש בסמים, ומצריך התייחסות וטיפול מתאים.

מחלקה סגורה  
מטופלים המאושפזים במחלקות סגורות זקוקים לעיתים קרובות להשגחה רפואית צמודה ולביצוע טיפולים דחופים תחת שליטה. במחלקות אלו נאכפים נהלי בטיחות מחמירים כדי להבטיח את שלומם של המטופלים והצוות.

מאניה  
במצב מאני, האדם עשוי לגלות ביטחון עצמי מופרז ולנקוט פעולות שאינן מותאמות למציאות. הטיפול במאניה כולל שילוב של תרופות מייצבות מצב רוח, כמו ליתיום, ופסיכותרפיה.

נוגדי דיכאון (אנטי-דיכאוניים)  
התרופות האנטי-דיכאוניות פועלות על מוליכים עצביים במוח, בעיקר סרוטונין, נוראפינפרין ודופמין, כדי לשפר את מצב הרוח ולהפחית את תחושת הדיכאון. תרופות אלו ניתנות לרוב לטווח ארוך ויש להמתין מספר שבועות עד להשפעתן המלאה.

נזעי חשמל (ECT)  
סוג של טיפול המיועד בעיקר למקרים קשים של דיכאון עמיד, והוא מתבצע תחת השגחה רפואית צמודה עם מינימום סיכון. הטיפול גורם לפרכוס מבוקר במוח, מה שמוביל לשיפור במצב הרוח אצל חלק מהמטופלים.

סכיזופרניה  
זוהי המחלה הפסיכיאטרית החמורה מכולן. בנוסף להלוצינציות ולמחשבות שווא, סכיזופרניה כוללת סימפטומים שליליים כמו חוסר יכולת לחוש הנאה, ירידה באנרגיה וקושי בתקשורת עם הסביבה. הטיפול משלב תרופות אנטי-פסיכוטיות וטיפולים פסיכותרפיים שנועדו לסייע למטופל לתפקד ביום-יום.

פסיכוזה  
התקף פסיכוטי כולל איבוד קשר עם המציאות והופעת תסמינים כמו הלוצינציות (שמיעת קולות או ראיית דברים שאינם קיימים) ומחשבות שווא. התקפים פסיכוטיים עשויים להיגרם כתוצאה מסכיזופרניה, שימוש בסמים או מחלות נפשיות אחרות.

פרויד  
זיגמונד פרויד היה מייסד הפסיכואנליזה ותאוריותיו השפיעו רבות על ההבנה המודרנית של הנפש האנושית. תיאוריות כמו מודל האישיות המורכב מהאיד, האגו והסופר-אגו פתחו את הדלת לטיפולים פסיכואנליטיים.

קטטוניה  
קטטוניה מתבטאת בניתוק מוחלט מהסביבה וחוסר תגובה לגירויים חיצוניים, ולעיתים קרובות מלווה בשיתוק או בעיות תנועה אחרות. הטיפול במצבים קטטוניים עשוי לכלול תרופות נוגדות דיכאון ואנטי-פסיכוטיות בשילוב טיפולים פיזיים לשיפור התנועה.

קובלר-רוס  
אליזבת קובלר-רוס היא פסיכיאטרית שוויצרית-אמריקאית שפיתחה את מודל חמשת שלבי האבל (הכחשה, כעס, מיקוח, דיכאון וקבלה). המודל עוסק בתהליך שעוברים אנשים הנמצאים מול מוות או אובדן, והוא שינה את הגישה לטיפול בחולים סופניים.

קומפולסיה
דחף חזק לבצע פעולות מסוימות שוב ושוב, לרוב במטרה להפחית חרדה. זהו חלק מרכזי מהפרעת OCD (הפרעה טורדנית-כפייתית), בה פעולות כמו שטיפת ידיים חוזרת נתפשות כהכרחיות.

קטמין  
תרופה המשמשת גם כחומר הרדמה בטיפולים רפואיים, אך בשנים האחרונות גם ככלי טיפולי לדיכאון עמיד, בזכות השפעתה המהירה בהשוואה לתרופות נוגדות דיכאון מסורתיות. הטיפול ניתן בדרך כלל בהזרקה או בעירוי תוך ורידי. 

רומינציה  
תהליך מחשבתי שבו האדם חוזר שוב ושוב על מחשבות מטרידות, לרוב מבלי להגיע לפתרון. רומינציה נחשבת לגורם סיכון להתפתחות דיכאון וחרדה ומטופלת באמצעות שיטות התמודדות כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT).

תרפיה התנהגותית קוגניטיבית (CBT)  
הטיפול מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות שמובילים לקשיים נפשיים כמו דיכאון או חרדה. המטרה היא לזהות ולהחליף מחשבות שליליות ולא מציאותיות במחשבות חיוביות ומציאותיות יותר, ולסייע למטופלים לרכוש כלים להתמודדות טובה יותר עם אתגרי היום-יום.

תובנה  
המושג תובנה בפסיכיאטריה מתייחס ליכולתו של המטופל להבין את מצבו הנפשי ולזהות את הבעיות שהוא חווה. חוסר תובנה עשוי להקשות על המטופל לשתף פעולה בטיפול, שכן הוא לא תמיד מודע למצבו או לבעייתיות של התנהגותו.