איגוד השבץ האמריקני מפרסם הנחיות חדשות למניעת שבץ מוחי, אחד מגורמי התמותה העיקריים בעולם. ההנחיות מצביעות על כך שניתן למנוע עד 80% ממקרי השבץ באמצעות אורח חיים בריא, הפחתת רמות השומנים, שליטה על לחץ הדם, הימנעות מגלולות המכילות אסטרוגן וטיפול בדום נשימה בשינה

שבץ מוחי הוא גורם המוות השלישי בישראל וכעת הנחיות חדשות מצביעות על כך שמרבית המקרים ניתנים למניעה: כ-20 אלף ישראלים לוקים מדי שנה בשבץ מוחי, מחלה הגורמת לנכות ולתמותה מוקדמת. ההנחיות החדשות של איגוד השבץ האמריקני המתעדכנות לראשונה מזה עשור, ממליצות על נקיטת צעדים חדשים להפחתת הסיכון.

שבץ מוחי מתרחש כאשר ישנה הפרעה פתאומית בזרימת הדם למוח, לרוב כתוצאה מקריש דם החוסם את מעבר הדם עם החמצן במוח, או בשל דימום תוך מוחי, הנגרם כאשר קריש דם שנוצר במקום אחר בגוף נסחף לעורק המוחי, או כאשר כלי דם נקרע ונוצרת דליפת דם לתוך רקמות המוח. בכל המקרים, התוצאה היא חוסר באספקת דם וחמצן לתאי המוח, מה שמוביל למותם  של החולים תוך זמן קצר.

שבץ מוחי. נכות ותמותה מוקדמת  (צילום: שאטרסטוק)
שבץ מוחי. נכות ותמותה מוקדמת (צילום: שאטרסטוק)

הסימנים הקלאסיים לשבץ מוחי כוללים חולשה פתאומית או שיתוק לרוב בצד אחד של הגוף, קושי פתאומי בדיבור או הבנה, ירידה פתאומית בראייה, אובדן שיווי משקל, וכאב ראש פתאומי עז. בכל מקרה כזה יש מיד להזעיק מגן דוד אדום בטלפון 101, ולהתפנות בדחיפות לחדר המיון לביצוע בדיקת CT ומתן טיפול מהיר. 

ההנחיות החדשות מציינות כי עד 80% ממקרי השבץ ניתנים למניעה. לשם כך מדגישים המומחים בהמלצות את חשיבות השינוי באורח החיים הכולל מעבר לתזונה ים תיכונית המשלבת אגוזים ושמן זית להפחתת הסיכון לשבץ. בנוסף שמות ההנחיות דגש על פעילות גופנית סדירה, עידוד למאמץ גופני בינוני עד נמרץ על בסיס קבוע, והימנעות מאורח חיים יושבני האופייני למדינות מערביות.

ההנחיות קובעות עוד כי טיפול ביתר לחץ דם הוא קריטי למניעת שבץ מוחי, וכי מחקרים קליניים הצביעו על כך שטיפול בתרופה יחידה להורדת לחץ דם מסייע רק לכ-30% מהמשתתפים להגיע ליעד הרצוי.

מרבית המטופלים משיגים את היעד הרצוי רק עם שילוב של שתיים או שלוש תרופות. בהתאם לנתונים אלה, הוועדה ממליצה להשתמש בשתי תרופות לפחות עבור מרבית המטופלים הזקוקים לטיפול ביתר לחץ דם. 

בדיקת לחץ דם  (צילום: אינג אימג')
בדיקת לחץ דם (צילום: אינג אימג')

עדכון ההנחיות כולל גם המלצות לאוכלוסיות שונות וביניהן נשים. עבור נשים הרות ממליצות ההנחיות לאתר נשים הסובלות מיתר לחץ דם, מצב של גיל מעבר מוקדם מאוד לפני העשור החמישי לחיים, ומחלת האנדומטריוזיס. מצבים אלה מעלים את הסיכון לשבץ ולכן חשו לבצע בדיקות מקדימות ולהתאים את הטיפול בהתאם. 

חידוש נוסף בהנחיות כולל התייחסות לאוכלוסיית הטרנסג'נדרים ומציין כי נשים אלו הנוטלות טיפול הורמונלי המכיל אסטרוגן לצורך התאמה מגדרית, נמצאות בסיכון מוגבר לשבץ. לפיכך המחברים ממליצים על מעקב רפואי צמוד במטופלות אלה.

"ההנחיות החדשות הן עדכון חשוב המתבסס על מחקרים שפורסמו בספרות הרפואית ושהצביעו על הגורמים שהובילו להפחתת הסיכון לשבץ מוחי" מסביר פרופ' רונן לקר, יושב ראש החברה הישראלית לשבץ מוחי ומנהל יחידת השבץ המוחי בהדסה עין כרם, "טיפול מהיר שמבוסס על ביצוע CT תוך 25 דקות מהגעת החולה לבית החולים ובהתאם מתן תרופה להמסת קריש או צנתור מוחי הוכחו כמצילים חיים, מפחיתים את הנכות ואת התמותה. אולם ההנחיות החדשות מבקשות להקדים את המצב, ולמנוע את השבץ המוחי מכתחילה באמצעות נקיטת צעדים ברפואה מונעת, שעליהם רופאי המשפחה בקהילה יצטרכו לתת דגש".