מרגישים יובש בשפתיים? אתם לא לבד: בשבוע האחרון ישראלים רבים מתלוננים על התופעה הנפוצה מאוד בעונת המעבר שבה מזג האוויר משתנה בצורה קיצונית עם לחות נמוכה. היובש בשפתיים אינו רק תופעה אסתטית מטרידה, אלא גם מצב שעלול לגרום, במקרים נדירים אמנם, לקילוף בשפתיים, לסדקים ואף לדימומים אם לא מטפלים בו כראוי. מה גורם לתופעה זו, כיצד ניתן למנוע אותה, איך מטפלים ומתי לפנות לרופא עור? 

תחילה כמה מילים על השפתיים: האזור הזה מורכב מעור ייחודי ועדין מאוד השונה משאר עור הגוף במספר היבטים. הוא דק בהרבה, מכיל שלוש עד חמש שכבות בלבד, לעומת כ-16 שכבות באזורים אחרים. בנוסף עור השפתיים אינו מכיל בלוטות שומן או זיעה, מה שמונע מהשפתיים להפריש לחות באופן טבעי לעומת שאר חלקי העור. נוסף על כך השפתיים אינן מכוסות במלנין, הפיגמנט שמגן על העור מקרני השמש, ולכן הן רגישות במיוחד לנזקי קרינה וליובש סביבתי.

הקשר בין יובש בשפתיים למזג האוויר הוא ישיר וברור. בעונת המעבר, הלחות באוויר יורדת באופן משמעותי, מה שגורם לאיבוד לחות מהעור בכלל ומהשפתיים בפרט. שלא כמו עור הפנים או הגוף, בתוך כך הרוחות החזקות והטמפרטורות המשתנות יוצרים תנאים אידיאליים ליובש בשפתיים. גם החשיפה לשמש עלולה אף היא לתרום להתייבשות ולנזקים נוספים לעור השפתיים.

אחת התגובות הנפוצות ביותר ליובש בשפתיים היא ליקוק שפתיים, מתוך תחושה מוטעית שהרוק יעזור ללחות את העור היבש. למעשה, ליקוק השפתיים מחמיר את הבעיה. הרוק מתאדה במהירות, מה שגורם לאיבוד נוסף של לחות מהשפתיים, ונותר אחריו תחושה של יובש מוגבר. מעבר לכך, הרוק מכיל אנזימים שמטרתם לפרק מזון, ולכן כאשר הם באים במגע עם עור השפתיים העדין, הם עלולים לגרום לגירוי ולפגיעה נוספת בעור.

למרות שמזג האוויר הוא אחד הגורמים המרכזיים ליובש בשפתיים בעונת המעבר, ישנן סיבות רפואיות נוספות שעלולות לתרום לתופעה. בין הסיבות הנפוצות:
*התייבשות כללית: כאשר הגוף כולו מיובש, גם השפתיים סובלות. שתיית מים מספקת חיונית לשמירה על לחות בעור, כולל השפתיים.
*חוסר בוויטמינים: חוסר בוויטמינים מסוימים, כמו ויטמין B ו-ויטמין C, עלול לגרום ליובש בשפתיים ולמצבים חמורים יותר כמו סדקים ודלקות.
* אלרגיות: שימוש במוצרי טיפוח, איפור או משחות המכילים מרכיבים מגרים עלול לגרום לתגובה אלרגית, שתתבטא ביובש, אדמומיות ואף נפיחות בשפתיים.
* תופעות לוואי של תרופות: ישנן תרופות מסוימות, כמו רטינואידים או משתנים, שעלולות לגרום ליובש בעור ובשפתיים. כדאי להתייעץ עם רופא במקרים שבהם נראה כי היובש נגרם כתוצאה מנטילת תרופות.
* זיהומים או מחלות עור: מצבים כמו אקזמה, אטופיק דרמטיטיס, פסוריאזיס, זיהומים פטרייתיים, מחלה נדירה בשם קווסאקי, סוכרת ומחלות אוטוטימוניות עלולות להשפיע גם על עור השפתיים ולגרום ליובש משמעותי.

שפתון. עשוי להקל על היובש (צילום: שאטרסטוק)
שפתון. עשוי להקל על היובש (צילום: שאטרסטוק)

הטיפול ביובש בשפתיים מתחיל במניעה. חשוב להקפיד על שמירת לחות נכונה ולהימנע מגורמים שמחמירים את התופעה. כמה צעדים שעשויים לסייע לכם:
1. שימוש בשפתון לחות (ליפ באלם): מומלץ להשתמש במוצרים המכילים רכיבים מרגיעים ולחותיים, כגון חמאת שיאה, ויטמין E, או אלוורה. כדאי להימנע משפתונים המכילים ריחות חזקים או חומרי צבע, שעשויים לגרום לגירוי נוסף.   
2. שמירה על לחות הגוף: שתייה מספקת של מים חשובה לשמירה על הלחות בעור ובשפתיים. מומלץ להימנע משתייה של משקאות מייבשים כמו קפה או אלכוהול.
3. הימנעות מליקוק השפתיים: כאמור, ליקוק השפתיים מחמיר את היובש. במקום זאת, כדאי למרוח שפתון לחות כאשר מרגישים יובש.
4. הגנה מהשמש והרוח: שימוש בשפתונים עם מסנני קרינה יכול להגן על השפתיים מפני נזקי השמש, במיוחד כאשר שוהים בחוץ זמן ממושך.
5. תזונה מאוזנת: הקפדה על תזונה המכילה את כל הוויטמינים הנדרשים, במיוחד ויטמין B, יכולה לעזור במניעת יובש בשפתיים.

במקרים שבהם היובש אינו חולף למרות השימוש בטיפולים ביתיים, או במקרים של סדקים עמוקים, דלקות, או תחושת כאב חריפה, או כשהיובש מלווה בתסמינים נוספים העלולים להעיד על מחלה משמעותית, מומלץ לפנות לרופא עור.