בלעדי: המציאות המורכבת של השנה החולפת הביאה רבים, במיוחד צעירים, לחפש תמיכה נפשית במרחב המקוון. עמותת סה"ר (סיוע והקשבה ברשת), המתמחה במתן סיוע נפשי מקוון, מסכמת שנת פעילות אינטנסיבית שחשפה את עומק המצוקה הנפשית בחברה הישראלית והנתונים המדאיגים מצביעים על עלייה משמעותית בפניות בשנת 2024 לעומת השנה הקודמת.

מוקדי הסיוע של העמותה, הפועלים בפלטפורמות שונות, טיפלו ביותר מאלף דיווחים שהצריכו התערבויות מצילות חיים במהלך השנה. הפניות התקבלו דרך מערך הצ'אטים וכן באמצעות פלטפורמת ה"סיירת" - מערך איתור וניטור פרו-אקטיבי של פוסטים מדאיגים ברשתות החברתיות שמפעילה סה"ר.

ניתוח פרופיל הפונים מגלה תמונה מטרידה: 38% מהפונים הם צעירים בגילאי 21-30, 32% הם ילדים ונוער בגילאי 10-20, ו-30% הם מבוגרים מעל גיל 40. הנושאים המרכזיים שעלו בפניות כללו בדידות, חרדות ודיכאון, קשיים משפחתיים, זוגיים וחברתיים, ופניות רבות על רקע מצוקת המלחמה.

ענבר שנפלד, מנכ''לית עמותת סה''ר (צילום: שרון לוין)
ענבר שנפלד, מנכ''לית עמותת סה''ר (צילום: שרון לוין)

כדי להתמודד עם היקף הפניות הגדול, העמותה מפעילה מערך של 400 מתנדבים מקצועיים, הכולל פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ואנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש. המתנדבים עוברים ליווי והדרכה כדי לשמור על רמה מקצועית גבוהה ולהתעדכן בכלים חדשים למתן מענה מיטבי.

צוות העמותה פועל 24/7 כדי להבטיח מענה זמין בכל שעות היממה, כאשר המתנדבים מאיישים את פלטפורמות הסיוע השונות באופן רציף. השירות ניתן הן בעברית והן בערבית.

ענבר שנפלד, מנכ"לית סה"ר, מספרת: "הנתונים של השנה החולפת מדגישים את החשיבות הקריטית של מענה מקצועי ומיידי במרחב הדיגיטלי. אנחנו עדים לכך שיותר ויותר צעירים בוחרים לשתף את המצוקה שלהם דרך הרשת, והיכולת שלנו להגיע אליהם ברגע האמת, בסביבה הטבעית שלהם, היא לעתים ההבדל בין חיים למוות".

"המתנדבים המסורים שלנו, שפועלים סביב השעון, מצליחים ליצור קשר משמעותי ולהעניק תקווה גם במצבים המורכבים ביותר. אנחנו נמשיך לפתח ולשכלל את הכלים הטכנולוגיים והמקצועיים שלנו כדי להגיע לכל מי שזקוק לנו".