ביום שבת האחרון, בשעה 6:30 לפנות בוקר, פתחו ארגוני הטרור חמאס וגא״פ במתקפת טרור רצחנית משולבת על מדינת ישראל, שכללה שיגור אלפי מטחי רקטות וחדירת חוליות מחבלים לשטח הארץ מרצועת עזה. אלפי המחבלים שנכנסו מהרצועה אל עוטף עזה - החלו במתקפות פתע אל עבר מוצבי ובסיסי צה״ל, יישובי העוטף ואף הגיעו למסיבת טבע שהתקיימה סמוך לקיבוץ רעים וכללה 3,000 משתתפים. במהלך הפשיטה, המחבלים רצחו אלפי אזרחים וחיילים ישראלים, וחטפו כ-130 ישראלים שבויים שנלקחו על ידיהם אל שטח הרצועה.
הבשורה הנוראה מכל: עיתונאית מעריב שי רגב נרצחה במתקפת הטרור
לאחר הפעילות האווירית והימית: צה"ל נערך "לפעולת יבשה משמעותית"
בעקבות הפתעת צה״ל מהמתקפה המסיבית והיעדר כוחות צבא זמינים - חיילים נרצחו ונחטפו ב-8 מוצבים שנכבשו, ונערך טבח במשך שעות רבות ביישובי העוטף בארי, כפר עזה, עין השלושה, נחל עוז, ניר עוז, חולית, נתיב העשרה, במסיבת הטבע ליד רעים ובערים כמו שדרות, אופקים ונתיבות.
למרות המציאות הישראלית האבסורדית בה נחטפו זקנים וילדים חסרי ישע, נערפו ונשרפו למוות תינוקות, ואזרחים וחיילים נטבחו בירי המוני ע״י חמאס וגא״פ - יש עדיין רבים בעולם שסבורים שהנרטיב הפלסטיני של חמאס ומאבק ארגוני הטרור כנגד ישראל הוא מוצדק ולגיטימי. כאילו שפעילותיהם אינן זהות לדרכי הפעולה של ארגוני הטרור הרצחניים כמו דאע״ש או אל קעאידה.
חלק מהתקשורת העולמית נרתמה להצגת המציאות בצורה מעוותת למדי, ובמקביל לשיח השגוי ברשתות החברתיות הבינלאומיות כמו טיקטוק, טוויטר ואינסטגרם - דווחו האירועים הקשים של מלחמת ״חרבות ברזל״ בדיסאינפורמציה, פייק ניוז, תיעודים ערוכים מזויפים ודיווחים חד צדדיים. הסיקור והדיווח הכוזב ברשתות הוביל לכותרות שבקלות יכולות להטעות את הקורא הממוצע, להשמיט את העובדה שאנחנו אלה שנקלענו למתקפת טרור רצחנית - ולהציג את הצד השני כקורבן של המדיניות הישראלית.
בעקבות ה״פייק ניוז״ והקריאות נגד ישראל ברשתות, ישראלים רבים מתגייסים לקרבות נגד הנרטיב של חמאס ברשתות החברתיות וכחלק מהמאמץ, ארגוני הסברה פרטיים ומשפיענים ברשת - פועלים במטרה לספר את הסיפור האמיתי.
בפרויקט משותף עם ״מעריב״, כמה ממשפיעני ההסברה הטובים בארץ , מציגים לציבור הישראלי את הדרכים הטובות ביותר להפוך לשגרירי ההסברה של ישראל, ולתווך בצורה הנכונה ביותר לעולם מה באמת מתחולל כאן
״למי שהחליף את תמונת הפרופיל שלו באינסטגרם לסמל של דגל ישראל - תחזירו אותה בחזרה לתמונה שלכם״, אומרת אשלי וקסמן בקשי, אשת עסקים ואושיית רשת עם מאות אלפי עוקבים - שבין היתר עוסקת בהסברה ישראלית כבר שנים. ״כשרואים תמונה של מגן דוד בפרופיל, מבינים שאנחנו יהודים-ישראלים ורבים ישר חוסמים את הפרופיל שלנו, מוחקים את התגובה - ואף לא טורחים לקרוא אותה. צריך להסביר על ישראל לעולם - אך לא חייב לציין שאנחנו מישראל. זה חוסם אנשים אוטומטית מלקרוא את דעתנו״.
״העולם ראה את הזוועות שהתחוללו כאן, וזה הזמן להפסיק לפרסם אותן בכל מקום״, היא מוסיפה. ״זה כמו שאנחנו ראינו תמונות של זוועות שהתחוללו ברחבי העולם, ולא הרגשנו שזה קרוב אלינו רגשית - אז דפדפנו הלאה. כדי לתרום להסברה באמת, זה הזמן להמחיש לאמריקאים ולאירופאיים את הערכים המשותפים שיש לישראלים איתם כחלק מההשתייכות של כולנו לעולם המערבי.
דמוקרטיה, ליברליזם, זכויות נשים, וזכויות להט״ב הם רק חלק מהערכים המשותפים שלנו ושלהם - וזו הסיבה שלהם לתמוך בנו. אנחנו צריכים לחבר אותם לכך שהמלחמה שלנו נגד החמאס זו המלחמה של כולנו נגד הטרור הקיצוני שמתרחש בעולם כולו״.
״הימנעו מהטמעת מסרים פוליטיים. בימים אלו יש לנו מטרה אחת - להיות מאוחדים בהסברה, ולהסביר לעולם על אחת מתקיפות האויב המזעזעות שידעה ההיסטוריה״, מציע אליאב בטיטו, איש התקשורת שהקים את ״מטה ההסברה האזרחי״, שכולל עשרות אלפי מתנדבים ומתנדבות מהארץ ומהעולם שיוצרים תוכן הסברתי.
״החזית של ההסברה ברשתות החברתיות היא לא פחות חשובה משאר החזיתות - ואנו עדים לשינוי לטובה שקורה בעולם עבור ישראל במהלך המלחמה הנוכחית״, טוענת אורין ג׳ולי, אושיית רשת, דוגמנית ומשפיענית הסברה. ״אנו צריכים לנצל את המומנטום כדי לגרום לעוד מדינות לתמוך בנו כדי שנוכל לפעול בעזה, ולפגוע במי שרצח את בני עמנו. אני צריכה מכם שיתופים בכל הכוח של פוסטים של הסברה. גם אם לא עוקבים אחריכם משתמשים רבים - עצם השיתוף שלכם יוצר תפוצה רחבה ומוביל לקידום הפוסט דרך האלגוריתם של האינסטגרם. ככה האינסטגרם עובד - ככל שיש יותר שיתופים, יש יותר חשיפה - לא משנה כמה עוקבים יש לכם.
״בנוסף, אנחנו חייבים כמה שיותר סרטוני הסברה רגשיים - גם אם אתם לא מבינים את הסכסוך או ההיסטוריה עד הסוף, מה שיפעל כאן הוא הרגש של האזרחים והקושי המטורף שאנחנו חווים״, ג׳ולי מוסיפה. ״אנשים צריכים לראות מה אנו מרגישים ואיך הזוועות שראינו - גרמו לנו להרגיש. תפתחו את המצלמה, ותדברו באופן אותנטי על התחושות שלכם. אלה הדברים שבסופו של דבר הכי מתפוצצים והכי יוצרים רעש ברשת. אם אתם כרגע בבית - לא במילואים או עסוקים בעבודה, התרומה הגדולה ביותר שלכם למדינה - תהיה דרך ההסברה הישראלית שתעשו״.
״כשאתם נתקלים בתוכן אנטי ישראלי שמפיץ פייק על ישראל, הכחשת הטבח, תעמולה ותמיכה בטרור - אנא דווחו על התכנים האלה אך אל תגיבו להם. תגובות ולייקים מרחיבים את החשיפה שהפוסטים האלה מקבלים - ואנו רוצים לתת להם כמה שפחות חשיפה ולגרום להסרתם דרך הדיווח״, קובעת אלה ״טרבל״ קינן, משפיענית הסברה ברשתות החברתיות.
היא קיבלה את ה״טייטל״ החדש רק בשבוע האחרון, עם תחילת מלחמת ״חרבות הברזל״. עד אז, היא הייתה בעיקר אושיית טיולים ולייף סטייל ברשתות החברתיות, ובעלת חברת תוכן המתמחה בשיווק דיגיטלי. התמקצעותה בשני העולמות הובילה אותה להבנה מדויקת כיצד פועלים האלגוריתמים בזירות הטוויטר, אינסטגרם וטיקטוק - ולחשיפה גדולה של גולשים לתכנים שהיא מעלה.
מאז 7 באוקטובר השחור, קינן מעלה תכנים שקשורים למלחמה בלבד, והיא הראשונה שהשתמשה בהאשטאג שהפך מאז לסמל ברשת – HamasIsISIS#. ״המטרה שלנו היא לקבע נרטיב לפיו חמאס זה ISIS דעאש - ולא ארגון לוחמי חופש. לכן בואו ניצמד למסר לחמאס = ISIS, חוטפי התינוקות והקשישים - שזו האמת לאמיתה למקרה וזה לא היה ברור״, כתבה בחשבון הטוויטר שלה.
עדן סיסון, עולה מארה״ב, לוחמת בודדה לשעבר ומשפיענית בתחום ההסברה מוסיפה ודורשת מכל מי שיכול - לפתוח מצלמה ולחשוף את הזוועות: ״עליתי לישראל מארה״ב לפני תשע שנים, ויש לי הרבה חברים שמדווחים לי משם שהם לא יודעים מה קורה בישראל, שמקבלים דיווחים חד צדדיים, ושבתקשורת באמריקה לא תמיד מראים להם את התמונה המלאה כפי שהיא במציאות. כל מי שנמצא בישראל כרגע ויכול לפתוח מצלמה, לדבר ולהועיל כך להסברה - אני מבקשת שיעשה זאת. אל תפחדו, העולם חייב לדעת ולראות מה קרה כאן״.