יוצאת לדרך: תוכנית ראשונה מסוגה לתמיכה באוכלוסיות הנשים שפונו מהיישובים בדרום וצפון הארץ. התוכנית מבוססת על שת"פ בין המשרד לקידום מעמד האישה ומשרד העבודה. השרה מאי גולן: "חובתנו הלאומית כעת היא לסייע עד כמה שניתן לנשים אשר פונו מאזורי לחימה וזקוקות בהקדם לתמיכה כלכלית ותעסוקתית מטעם המדינה"

בשל ההשלכות של מצב הלחימה בישראל בכלל, ובדרום ובצפון בפרט, והשלכותיו החברתיות והכלכליות על כלל אוכלוסיית הנשים, החליטו השבוע שני משרדי הממשלה על יצירת שיתוף פעולה ייחודי, במסגרתו יינתנו מענים שונים בתחומים התעסוקתיים, לצורך מזעור הפגיעה באוכלוסיית הנשים הנמצאות בגיל העבודה.

יצוין כי הניסיון המצטבר מלמד שנשים הן הקבוצה החברתית הגדולה והראשונה להיפגע במצבים בהם מערכת החינוך נסגרת או פועלת באופן חלקי. על פי רוב, הנשים הן אלו שנשארות עם הילדים בבית, מסתכנות באיבוד ימי עבודה ופיטורים, יציאה לחל"ת ועוד. עוד יצוין כי סיוע תעסוקתי הינו מרכיב משמעותי אשר מאפשר למזער את הפגיעה באוכלוסיית הנשים בגילאי עבודה וככל שיינתן בשלב מוקדם יותר, והמרחק ממעגל העבודה יהיה קצר יותר - כך יצומצם היקף הפגיעה בפן התעסוקתי.

התוכניות החדשות שיופעלו מיועדות ליישום בשנים 2023-2024 וצפויות לתת מענה לאלפי נשים שפונו מישובים בהוראת פיקוד העורף. בשלב השני, המשרדים יהיו רשאים להרחיב את המענים אף לאוכלוסיית נשים נוספות, וזאת בהתאם לקריטריונים שייקבעו ולאחר שניתן מענה מלא לאוכלוסיית הנשים המפונות בראש ובראשונה.

עיקרי התוכנית: 
- במטרה לשמר נשים בשוק העבודה בעתות חירום:
מימון שכר הלימוד למסגרות הגיל הרך (פעוטות עד גיל 3). המדינה תישא במלוא העלות לפי המחיר המפוקח (הורים שכבר נקבעה להם זכאות - יקבלו השלמת ההפרש עד למלוא התעריף המפוקח), ובלבד כי הילדים אינם שוהים במסגרות יעודיות שנפתחו ע"י משרד החינוך ובמימונו. 
סה"כ התקציב שייועד לטובת תוכנית זו יעמוד על 5 מיליון שקלים, ומוערך כי יספק מענה לאלפי ילדים וזאת למשך שנת הלימודים תשפ"ד. 
- סיוע תעסוקתי לצעירות בגילאי 18-40 ולאימהות לילדים, במטרה לאפשר לנשים אלו לשקם את חייהן בהיבטים תעסוקתיים.

השרה מאי גולן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
השרה מאי גולן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

הפעילות תפעל באמצעות מספר צירים: 
ליווי ואימון תעסוקתי ממוקד טראומה, הניתן על ידי מאמנות קריירה מתמחות בתחום, ליווי המשכי משלים הניתן על ידי מנטורים וליווי למעסיקים עבור קליטה מיטבית של צעירות ונשים - תוך עדיפות למתמודדות עם פוסט טראומה ויצירת מקומות תעסוקה מותאמים אישית עבורן.
קורסים לפיתוח כישורים והכשרות שיאפשרו שילוב מיטבי ומהיר במקומות עבודה - תוך מיקוד בשילוב בתעסוקה מותאמת. 
לשם כך יופעלו המענים הבאים: איתור צרכים בסביבת מגוריהן של הנשים המשתתפות, פיתוח והפעלת הכשרות ייעודיות וכן סיוע וליווי הנשים המשתתפות להשמה בסיום ההכשרות, שוברים להכשרה מקצועית ובחינת האפשרות למתן מלגות לסיוע כספי בזמן הכשרה, הפעלת סדנאות וקורסים לפיתוח כישורים ומיומנויות נדרשות לעולם העבודה כגון: לימוד שפת האנגלית וכישורים דיגיטאליים מבוקשים ונצרכים בעידן הנוכחי. הלמידה תוכל להתקיים גם מרחוק עבור הנשים המשתתפות שיבחרו בכך וזאת לנוחותן. 

במסגרת תוכניות אלו, צפוי להינתן מענה למאות משתתפות בעלות של 5 מיליון שקלים אשר יועברו ע"י המשרד לקידום מעמד האשה. 
השרה לקידום מעמד האשה, ח"כ מאי גולן אומרת כי: "חובתנו הלאומית כעת היא לסייע עד כמה שניתן לנשים אשר פונו מאזורי לחימה וזקוקות בהקדם לתמיכה כלכלית ותעסוקתית מטעם המדינה. התוכנית שגובשה לאחר מחשבה והשקעה רבה מרגע פרוץ הלחימה והקמת מוקד סיוע ארצי לנשים ברחבי ישראל על ידי המשרד לקידום מעמד האישה בראשותי, הביא אותי ואת כלל צוות משרדי להבנה עמוקה ורזולוציונית של הצרכים הנדרשים לנשים בעתות חירום ולא מקבלים מענה, ולשינוי והתאמת כלל התכניות התקציביות שהוכנו למען נשים בישראל על ידי וע"י צוות משרדי - עד לפרוץ המלחמה, ושינויין לעת הנוכחית בזמן מלחמה.

התכנית, שכלל התקציב הנותר במשרד לקידום מעמד האישה הוסב על פי הנחייתי לטובתה, טומנת בחובה מספר בשורות חשובות לאותן נשים ותאפשר להן לחזור לשוק העבודה עם סל כשורים מותאם ועדכני במקביל למימון מלא של מסגרות גן לילדיהן, כמו כן היא תסייע לנשים בגילאי 18-40 לפתח את כישוריהן בדגש על צעירות פוסט טראומטיות. נשות ישראל אשר מהוות מעל 50% מאוכלוסיית ישראל, צריכות קשב והתאמה אישית אליהן – הן בימים כתיקונם והן בעת מלחמה, והמשרד לקידום מעמד האישה הסב את מלוא יתרת תקציבו לשם כך. אני רוצה להודות מקרב הלב לשר יואב בן צור ולכלל צוות משרד העבודה על שיתוף הפעולה המהיר והפורה ולסיוע המירבי להוצאת התכנית לפועל למען נשות ישראל המפונות. כולי תקווה לכשנסיים את המלחמה הזו בניצחון וחיסול הטרור, נוכל לעשות את אותו הדבר למען כלל נשות ישראל – באשר הן, כפי שתכננו מרגע הקמת המשרד לקידום מעמד האישה.