המשרד להגנת הסביבה הציג את התוכנית הסביבתית לפיתוח חבל תקומה, הוא הנגב המערבי, שנפגע ונחרב לאחר שנכבש על ידי מחבלי חמאס בטבח 7 באוקטובר.

התוכנית, המכונה "דרום ירוק", מתוקצבת על ידי המשרד עצמו, בעיקר מכספי קרן הניקיון. זאת עוד לפני החלטת ממשלה הצפויה לתמוך בתוכנית, כחלק מהשיקום הכולל של האזור.

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן מסבירה כי החזון של המשרד להגנת הסביבה לנגב המערבי הוא של אזור ללא הטמנת פסולת ומנכ"ל המשרד גיא סמט הסביר את שלבי הפעולה. הראשון הוא סקירת ומיפוי כל המפגעים הסביבתיים באזור, בהם כל גגות האסבסט שעוד נותרו. עלות השלב הזה נאמדת בכ־30 מיליון שקל. 10 מיליון שקל נוספים יידרשו לטיפול במפגעי פסולת בניין באזור המוכה. 36 מיליון שקל כבר אושרו להקמת מתקן טיפול ומִחזור של פסולת חקלאית. אולם, להשלמת התוכנית השאפתנית להפוך את האזור לכזה שכל הפסולת בו תמוחזר, יידרשו מהממשלה אישור לעוד כ־100 מיליון שקל.

במקביל יוקמו ביישובי החבל תשתיות מִחזור להפרדת פסולת במקור בעלות 15 מיליון שקל. עד כה, שליש מהסכום הזה כבר אושר להתחלת עבודה. שיקום סביבתי של השכונות החדשות שייבנו ביישובים ההרוסים, יכלול גגות סולאריים בעלות מוערכת של 60 מיליון שקל, כשעד כה נמצאו מקורות תקציביים של כ־10 מיליון שקל לתחילת העבודות.