סקר צרכים של הקרן לרווחת נפגעי השואה לשנת 2024 מצביע על כך שכ־50% מניצולי השואה בישראל רוצים לצאת מביתם אך לא מסוגלים, ורבים מהם חווים קשיים כלכליים. הסקר מקיף מגוון תחומים המשקפים את חיי הניצולים בישראל, והוא בוצע על ידי חברת iPanel באמצעות ראיונות טלפוניים, עם מדגם מייצג של 400 ניצולי שואה. לפי הנתונים, 36% מניצולי השואה זקוקים לסיוע ברכישת מצרכי מזון, ו־27% נאלצו לוותר על מזון עקב קושי כלכלי או בעיית ניידות.

עוד עולה מהנתונים כי רבים מניצולי השואה זקוקים לסיוע בתחום הבריאות. 39%  זקוקים לבדיקות עיניים והתאמת משקפיים, 33% זקוקים לסיוע בטיפולי שיניים, 24.3%  נאלצו לוותר על בדיקות או טיפולים רפואיים, 20.1% נאלצו לוותר על עזרים רפואיים או אמצעי נגישות, 7.6% נאלצו לוותר על תרופות. כמו כן, ל־12% מהניצולים אין נגישות לכל החדרים בביתם.

מהסקר עולה כי 35.8% מניצולי השואה גרים לבד. 50% מהם רוצים לצאת יותר מהבית ולא מסוגלים, בעיקר מפני שהם זקוקים לליווי. 41% ציינו כי הם מרגישים בודדים, ו־19% ציינו כי הם מרותקים לביתם ולא יוצאים כלל. רוב ניצולי השואה (69%) נעזרים באדם אחר כדי לצאת מהבית. 

בתוך כך פורסם אתמול כי בשנת 2023 נפתחו בגוף הסיוע המשפטי של משרד המשפטים יותר מ־1,500 תיקים לניצולי שואה, שביקשו עזרה במימוש זכויותיהם. 

לפני כחודשיים אושר בכנסת תיקון לחוק הסיוע המשפטי, המרחיב את הסיוע לניצולי שואה לכל תחומי המשפט האזרחי, ללא בדיקת זכאות כלכלית. לדברי עו"ד נוחי פוליטיס, ראש המחלקה לסיוע משפטי במשרד המשפטים, "הסיוע אמון על הסרת חסמים לצדק וקידום שוויון לכל בפני החוק. ניצולי שואה רבים מתקשים במימוש זכויותיהם, או אף אינם מודעים לזכאותם לקבלת תגמולים שונים וזכויות נוספות. אנו קוראים לניצולי שואה ולוחמים בנאצים, או למי שנמצא עמם בקשר, לפנות אלינו בכל בעיה משפטית או שאלה בנוגע לזכויות".

אחת הפונות לקבלת סיוע היא גליה קפצ'יץ, בת 98. היא נולדה בשנת 1925 בברית המועצות לשעבר וגדלה במוסקבה. בשנת 1943, כשהייתה בת 18, התגייסה לצבא האדום כטכנאית בחיל האוויר. במסגרת שירותה צילמה ופענחה תצלומי אוויר בשטחי האויב. קפצ'יץ עלתה לישראל בשנת 1991. בשנת 2023 פנתה לסיוע המשפטי לקבלת עזרה במיצוי זכויותיה, ובעזרת הסיוע קיבלה קצבה רטרואקטיבית מכוח חוק נכי המלחמה בנאצים. את גליה ייצגה במימוש זכויותיה עו"ד ליאת ביטון ויצמן. ״לא ידעתי שזה הסיוע שמגיע לי, שמעתי על כך במקרה, ורק אז משפחתי התחילה לטפל בזה", סיפרה קפצ'יץ. 

שלמה אהרונסון, בן 99, נולד בשנת 1925 בלודז' שבפולין. בתחילת המלחמה נמלט עם משפחתו לאזור שהיה תחת כיבוש סובייטי. לאחר שגם ביתו החדש נכבש על ידי הגרמנים, הוא ומשפחתו הועברו לגטו ורשה. הוא הצליח לקפוץ מהרכבת והתגייס לצבא המולדת - ארגון מחתרתי פולני. 

במהלך פעילותו נפגע אהרונסון, נפצע באורח קשה ברגלו ובריאותיו ועבר שיקום ארוך. לאחר המלחמה גילה כי כל משפחתו נספתה, ובית משפחתו בלודז' הפך למטה של הגסטאפו. בשנת 1946 עלה לארץ לבדו, ועם פרוץ מלחמת העצמאות הצטרף ללוחמי ההגנה. במשך השנים נלחם במלחמות ישראל, הקים משפחה ובנה חיים חדשים בארץ. הסיוע המשפטי של משרד המשפטים עזר לו בהגדלת הקצבאות, גם כנכה מלחמה בנאצים וגם כניצול שואה. את שלמה ייצגה עו"ד עידית פוגלר.