"פעם ראשונה שאני לא אעלה לבית העלמין ביום הזיכרון", כך אמר בדמעות מאיר אזרזר, תושב העיר קריית שמונה ששכל את שני אחיו. אחיו הצעיר, אורי, נהרג בשנת 1969 מפגיעת רקטה בדיוק ביום בו היה אמור לחגוג בר מצווה - והאח השני, גבריאל, נהרג בשנת1981 בעת שירותו הצבאי. בערב שישי האחרון, כתוצאה ממתקפת הטילים המסיבית על העיר, רכבו וביתו של מאיר נפגעו מרסיסי רקטה - ואילו הוא ניצל בנס על אף שלא הספיק לרדת למקלט.

בעקבות המטח הכבד לקרית שמונה: שריפות גדולות בגליל, נזק רב לרכוש
"למה אתן ולא אני" | החיילת ששרדה את המתקפה על בסיס אורים מספרת על חברותיה שנפלו

"אנחנו משפחה למודת אסונות", אומר מאיר בכאב. "שני האחים שלי נהרגו במלחמות, ועכשיו, גם ביתי נפגע מרסיסי רקטה. בקושי הספקתי להימלט. במהלך מלחמת לבנון השנייה, בשנת 2006 - נפלה קטיושה על המצבה של אחי אורי״, אמר בדמעות. ״כבר שבוע אני רק חושב על כך שהשנה בשל המצב הביטחוני - לא אוכל לעלות לבית העלמין, לקברים של אחיי. כך שאני מבין את הכאב של כל המשפחות השכולות ומשפחות החטופים - המצב לא פשוט״.

חברי כיתת הכוננות של מרגליות בקריית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
חברי כיתת הכוננות של מרגליות בקריית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

כל משפחתו של מאיר התפנתה מקריית שמונה - אך הוא, לא היה מסוגל לעזוב את עירו: ״לא ראיתי את הנכדים שלי 3 חודשים, כל המשפחה שלי התפנתה לתל אביב ולאילת, ואני נשארתי בעיר, פשוט לא יכולתי לזוז מכאן, אני קשור למקום. בינתיים, גם ביום הזיכרון, מי שחוצץ בין חיזבאללה לישראל אלו תושבי הגליל ותושבי קריית שמונה שנשארו בעיר - והם הגיבורים האמתיים״.

מטעם העירייה, נמסר כי נציגים מהצבא ומהרשות יפקדו כל קבר של כל חלל וחלל בבית העלמין בעיר ויניחו זרי פרחים - כדי לכבד את המשפחות השכולות אשר בשל המצב הביטחוני לא יוכלו באופן חריג לפקוד את הקברים השנה. 

ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, אמר ל-״מעריב״ כי ״על אף המרחק מהבית, אנו לא מוותרים על זכר יקירנו, ומקיימים טקס זיכרון רשמי של עיריית קריית שמונה בטבריה. אנו עושים הכול בשביל הסמליות - עבור המשפחות שהצטרפו השנה למעגל השכול״, אומר שטרן, ששתיים מקרובות משפחתו נרצחו בפיגוע בקרית שמונה בשנת 1974 - וקבורות גם הן בבית העלמין בעיר.

״כל שנה אנו מקיימים טקס אזרחי לזכרן ולזכר כל תושבי העיר שנרצחו בפעולות האיבה - אך השנה זה לא יתאפשר. על אף שלא נפקוד את הקברים, אנו דואגים לשמר את המסורת, לקיים טקסים רשמיים גם מחוץ לעיר - ומעבירים את מורשת הזיכרון לדור הבא״.

״שילמנו מחיר יקר מפז למען המשך קיומה של מדינה ישראל״

ראש מועצת חצור הגלילית מיכאל קבסה, שלחם במשך כחמישה חודשים מ-7.10 בבארי, דרך לחימה בתוך עזה, פקד הבוקר את קברם של שלושת חבריו לנשק: גל בכר, איתי יהושוע ואלכס שפיץ.

מיכאל קבסה ראש עיריית חצור (צילום: ללא)
מיכאל קבסה ראש עיריית חצור (צילום: ללא)

הוא סיפר עליהם: ״באחד הקרבות האלימים באותו לילה סמוך לשעה 9 לאחר איגוף שביצע הכוח בגן הילדים, נהרג חברי ופקודי איתי יהושע ז"ל בן 37 איש שב"כ, חודשיים לאחר מכן נפל חברי מהחפ"ק סרן גל בכר לאחר שיצאנו מפעילות בסג׳עייה. חודש לאחר מכן, נפל גם חברי אלכס שפיץ לוחם ביחידת עורב צנחנים במהלך קרב בחאן יונס, "שפיץ"  ככה קראו לו כולם לוחם מקצועי ומיומן. מי שלחם בקרבות בשבת השחורה בבתים, בגן ילדים, וברחובות הקיבוצים, ראה גבורת לוחמים ואזרחים ולא יישכח לעולם את היום הזה״.

מיכאל קבסה ראש עיריית חצור (צילום: ללא)
מיכאל קבסה ראש עיריית חצור (צילום: ללא)

לדבריו של קבסה: ״יום הזיכרון השנה קשה במיוחד, דמם של בנינו ובנותינו, אחינו ואחיותינו, בוער. שילמנו מחיר יקר מפז במלחמה הזו למען המשך קיומה של מדינת ישראל. היום, אנחנו חייבים למענם, לעשות הכל לשמירה על האחדות, הציונות ועל מדינתנו. המציאות הבטחונית קשה מאוד, המצב בצפון קשה מאוד וכולי תקווה שמדינת ישראל תפיק לקחים ולא תנסה לקנות שקט אלא תדאג לאזרחיה ותאפשר ביטחון אמיתי. כלוחם בחזית הדרומית במשך חודשים רבים, - פגשתי לוחמים נחושים, מיומנים - עם רוח קרב של המכבים והם דור הניצחון. עם לוחמים כאלה - אין לנו דרך אחרת מלבד הניצחון המוחלט״.