פחות מחודש לפני שהאיחוד האירופי יוצא לקלפי לבחירת פרלמנט חדש: בשיתוף עם נציגות המדינה החופשית של בוואריה באיחוד האירופי, ארגנה ועידת רבני אירופה (CER) אירוע שכותרתו "האם יש עתיד יהודי באירופה?". הדיונים התמקדו בשאלה מה חסר כדי להגן על יהודים ברחבי אירופה ממספר התקיפות העולה, באינטרנט ומחוצה לו.

האירוע נערך במטה הנציגות בבוואריה ואסף למעלה מ-130 בעלי עניין בכירים באיחוד, וכן בהשתתפות נציגים בכירים מהנציבות האירופית, ממשלת צרפת, הרשויות בבוואריה, מנהיגים יהודים ומנהיגים דתיים אחרים. הדיונים התרכזו סביב הנושאים המרכזיים שהודגשו במניפסט לחיים יהודיים באירופה.

המניפסט המליץ להילחם באנטישמיות על ידי הגברת החקיקה נגד שנאה פיזית ומקוונת, שיפור המימון למשאבים חינוכיים, הגברת האבטחה של בתי הכנסת, שיפור שיתוף הפעולה עם המשטרה וקהילות מקומיות כדי להקים מערכות אבטחה אפקטיביות, וקריאה לדיאלוג בין-דתי כדי לקדם שיטות דת מתונות, וכן אינטגרציה ואזרחות חיובית כדי להתקפה נגד ניצול לרעה של דת, קיצוניות וטרור.

המניפסט מפרסם קריאה לפעולה לממשלות המדינות החברות באיחוד האירופי ולמוסדות האיחוד האירופי להילחם בעלייה באנטישמיות ולהגן על שיטות דת יהודיות.

 במהלך האירוע, השרה הצרפתית אורורה ברגה, המשמשת כנציגת השרה לשוויון מגדרי ולמאבק באפליה בממשלת צרפת, נתנה הצהרת וידאו עם מידע על הפעולות שננקטו במדינתה נגד אנטישמיות, קיצוניות דתית ודיבורי שטנה.

לאחר שהשיקו ב-6 במאי את הוועידה למאבק באנטישמיות, המכונה בצרפת "Assises de lutte contre l'antisémitisme", חזרה השרה על התחייבויותיה של ממשלתה להילחם ב"נגע האנטישמיות בכל מקום".

"אנו מנהלים קרב נחוש ובלתי פוסק נגד האנטישמיות על כל צורותיה, כולל צורות מחודשות. הקרב הזה הוא לאומי, הוא אירופאי, הוא חייב להיות בינלאומי", היא הוסיפה.

לאחר מכן התקיים דיון פאנל בהשתתפות הרב הראשי פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה וחתן פרס קרל הגדול לאחרונה ד"ר לודוויג ספאנלה, וכן נציגה ממשלת בוואריה לחיים יהודיים ומאבק באנטישמיות - גב' קתרינה פון שנרביין, היה גם נציג מהנציבות האירופית המכהנת כמתאם האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות, פרופ' ד"ר פיטר נוימן, וכן פרופסור ללימודי ביטחון בקינגס קולג' בלונדון, ו-סר ג'וליאן קינג, הנציב האירופי לשעבר לאיגוד הביטחון ולשעבר שגריר בריטניה בצרפת ואירלנד.

חברי הפאנל דנו באסטרטגיה של הנציבות להילחם באנטישמיות והדגישו את הפעולות שעדיין נדרשות לנקוט, במיוחד על ידי הממשלות הלאומיות של האיחוד האירופי כדי לשפר באופן דחוף את הביטחון והרווחה של הקהילות היהודיות באירופה.

הרב הראשי גולדשמידט, שזכה לאחרונה בפרס קרל הגדול הבין-לאומי בשם יהודי אירופה על מחויבותו לערכים אירופיים ולדיאלוג בין-דתי, הדגיש את ההקשר הדחוף של הוועידה, אמר: "בתקופה זו שלפני הבחירות באירופה, המניפסט שלנו קורא למנהיגי אירופה להתחייב למאבק באנטישמיות במרץ ובנחישות מחודשים. לאיחוד האירופי התחייבויות שאפתניות להגן על היהודים הנמצאים באירופה. ההתמקדות שלנו חייבת להיות כעת בממשלות הלאומיות שיכולות ליישם את הצעדים הדרושים. עתידה של אירופה תלוי במאמצים הקולקטיביים שלנו להבטיח את שלומם ורווחתם".

פיליפ איגנר, מנהל החינוך הבווארי באיחוד האירופי, אמר ל"מעריב": "אהבה כובשת הכל. מה שעלינו ללמוד זה לאהוב אחד את השני וללמוד אחד על השני. שנאה נובעת מכך שלא מכירים אחד את השני. אני חושב שחשוב לחנך אחד את השני לתרבויות ודת שונות".

פיטר שוויגר, דיפלומט לשעבר של האיחוד האירופי ודיפלומט לשעבר של האו"ם שנכח באירוע, אמר ל"מעריב" שתפקידה של הרשות האזרחית היא לאכוף נגד שנאה, ולא של רשויות ממשלתיות: "אנחנו חייבים לעבוד יחד כאנשים להילחם בשנאה, אנחנו לא צריכים לקיים אירועים. השנאה הזו לא צריכה להיות בסביבה".

 בראיון בלעדי ל"מעריב", אמר סר ג'וליאן קינג: "יש לנו הרבה מה ללמוד אחד מהשני, וממדינות שונות כולל בריטניה מאירופה ואירופה מבריטניה. אני חושב שבריטניה מנסה להילחם באנטישמיות בצורה מאוד קשה ואנחנו מיישמים תוכניות ממדינות אחרות. בסוף באירופה לומדים מבריטניה, דיווח על פשעי שנאה בבריטניה יעיל הרבה יותר מכל מקום אחר".

"גם CST וארגונים אחרים עובדים יחד כדי ליצור מערכת דיווח יעילה שאחרים יכולים ללמוד מזה שתיצור דרך יעילה יותר להילחם. בתור ראש הביטחון של האיחוד האירופי לשעבר, אני יכול לומר שאני חושב שאנטישמיות היא איום על ביטחון אירופה, זו סכנה שאנשים יפחדו.

ד"ר יוהאן סטוגר אמר ל"מעריב": "העבודה שלי היא אבטחה משטרתית בין מדינות הנלחמת בפעילות סמים וטרור, והיא מספקת מודיעין בין מדינות. אני חושב שעלינו לבדוק גם לחימה ומתן מודיעין על פשעי שנאה כמו אנטישמיות, כך המדינות יכולות להילחם בתופעה. בדרך הזו ניתן להזהיר אותן מראש על אדם שמואשם בפשעי שנאה, ויכולים לשמור יותר על קהילות היהודיות".