תאונת המסוק בה נהרגו נשיא איראן - אברהים ראיסי, שר החוץ האיראני ואיראניים נוספים שהיו איתם בטיסה, מעלה תהיות בנוגע לעתיד, ככל שהדברים ישליכו על מערכת היחסים בין איראן לישראל. מעריב שוחח עם ד"ר מנחם מרחבי, שהוא חוקר בתחומי איראן המודרנית והאסלאם השיעי, ששיתף בתובנותיו.

"ההתרסקות היחידה בהיסטוריה שבה חששו שמישהו שרד": האיראנים חוגגים את מותו של ראיסי
רעידת אדמה באיראן: יורשו המסתמן של ראיסי והמשמעויות

ד"ר מרחבי טוען שלאירוע "אין כמעט משמעות מבחינת מדיניות החוץ של איראן. הנשיא הוא לא זה שמנהל אותה". הוא מציין שראיסי, בניגוד לנשיאים אחרים, היה יותר בראש של המנהיג העליון, "אפשר להגיד שלא היו ויכוחים ביניהם בכלל". עם זאת, "אין לראיסי השפעה של ממש על מדיניות החוץ של איראן, לפחות לא בכל מה שקשור לישראל". הוא מסביר: "פעילות כוח קודס של איראן בסוריה ובלבנון, זה לא דברים שהנשיא מנהל מהלשכה שלו". לדבריו, באחריות הנשיא דברור של מדיניות החוץ. 

איברהים ראיסי, זמן קצר לפני שהמסוק עליו היה התרסק (צילום: Handout via REUTERS)
איברהים ראיסי, זמן קצר לפני שהמסוק עליו היה התרסק (צילום: Handout via REUTERS)

ד"ר מרחבי מפרט: "הדינמיקה שנוצרה בעשורים האחרונים היא כזו, שבעצם לשכת המנהיג העליון היא זאת שמנהלת את מדיניות החוץ של איראן. הנשיא ושר החוץ (שגם היה אתו ונהרג), מנהלים עניינים פחות בוערים. לדוגמא, קשרים באפריקה שחשובים לאיראן, דברים מהסוג הזה". ד"ר מרחבי מחדד: "אפילו פן חשאי של אותם יחסים כמו: מתקנים צבאיים או נשק וכולי, שאיראן לפעמים שמה באפריקה, אפילו זאת, לשכת המנהיג העליון מנהלת והנשיא לא מתעסק בזה. אין בכלל מה לדבר על שינוי במדיניות".

המומחה, מסב את תשומת הלב לכך שהאדם שיכנס לנעליו - יהיה מאוד דומה לו. "אני אפילו לא יודע מי המתמודדים עדיין, אבל אני לא הייתי מצפה לבשורות, במה שקשור אלינו". ד"ר מרחבי חושב שהשינויים הצפויים באיראן אינם רלוונטיים ככל שהדברים נוגעים לחמאס בעזה, והרלוונטיות לגבי חיזבאללה היא "עקיפה, נוגעת קצת ממש, אולי בשוליים". 

נשיא איראן ראיסי (צילום: רשתות ערביות)
נשיא איראן ראיסי (צילום: רשתות ערביות)

לצד זאת, הוא סבור כי "הבחירות באיראן לנשיאות, הן מדד דופק למצב הרוח הלאומי ולפופולריות של המנהיג העליון". ד"ר מרחבי מבהיר מדוע: "כמו שהיה עם בחירתו של ראיסי. בדרך כלל יש מועמד שכולם יודעים שהוא המועדף על המנהיג העליון, לא תמיד הוא אומר את זה בצורה ברורה אבל זה די ברור. ראיסי נבחר ברוב, אבל האחוז הצבעה היה יחסית עלוב, פחות מ-50 אחוז מבעלי זכות ההצבעה". ד"ר מרחבי סבור שזה מעיד על כך שהפופולריות של המנהיג העליון אינה גבוהה.

מטוסו של נשיא איראן (צילום: רשתות חברתיות)
מטוסו של נשיא איראן (צילום: רשתות חברתיות)

הוא מנמיך את רף הציפיות: "לא תהיה מהפכה, לעם האיראני אין כוח למהפכה". לדעתו, "המצב שם עדיין לא מספיק גרוע בשביל שהעם יהיה נואש". עוד הוא מוסיף: "יש מעגל לא כל כך קטן של אנשים שתלויים במצב הקיים, הם ניזונים מהמדינה בצורה כזאת או אחרת. לא יהיה להם עניין להפיל אותה". המומחה מסכם: "איראן זו לא דיקטטורה של שניים שלושה אנשים, שפועלים כמו חבורה קטנה שמנהלת את כל המדינה, זה יותר מזה".