מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, מתריע היום (שלישי) כי במהלך שנת 2023 - 97% ממשלוחי העופות, האפרוחים וביצי הדגירה לתחומי הרשות הפלסטינית לא תועדו על ידי יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות. "במצב דברים זה, קשה ביותר למנוע תופעות של הברחה והלבנה של תוצרת חקלאית, של כלכלה שחורה ושל צער בעלי חיים", מתריע אנגלמן - ב-40% מהדגימות שניטלו מתוצרת צמחית פלסטינית ב-2022 נמצאו חריגות של שאריות חומרי הדברה".

קיימת תופעה של הברחת תוצרת חקלאית מאיו"ש לישראל, הכוללת בין היתר, עשרות מיליוני ביצים ותוצרת צמחית של עשרות אלפי טונות לשנה וכן בשר שאין הערכה בדבר היקפו. נטען עוד. בשנים 2018 - 2022 נפתחו במערכת הפיצו"ח כ-19,700 אירועים, ובעניינם של 21% (כ-4,100) נפתחה חקירה. 

באותן שנים, הטיל משרד החקלאות קנסות מנהליים בסכום כולל של כ-23 מיליון שקל בתחומים שיחידת הפיצו"ח אמונה על אכיפתם. עוד עולה מהביקורת, כי בשנים 2019 - 2022 תועדו כ-39 אלף העברות של תוצרת צמחית מהרשות הפלסטינית (הרש"פ) לישראל במעברי הסחורות בין ישראל לאיו"ש. 

מבקר המדינה מצא ליקויים המאפשרים העברה בלתי מבוקרת של סחורות בין ישראל ובין הרשות הפלסטינית, ובכלל זה תשתיות פיזיות לא מתאימות במעברי הסחורות, היעדר שיתוף מידע והיעדר סנכרון של מערכות המידע בין הגופים הפועלים במעברים – רשות מעברים יבשתיים (רמי"ם), המכס ויחידת הפיצו"ח. עוד עולה מהדו"ח, כי נגד 38% מעובדי ומנהלי הפיצו"ח הוגשו תלונות משמעתיות בנציבות שירות המדינה ו-31% מהעובדים ביחידה הורשעו בדין משמעתי.

תגובת משרד החקלאות

משרד החקלאות מבצע בחודשים האחרונים תהליך של ארגון מחדש ושינוי ארגוני ביחידת הפיצוח, משרד החקלאות מודה למבקר על בדיקתו המעמיקה, זו תסייע במסגרת התהליך שמבצע המשרד. היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצו"ח) במשרד החקלאות אמונה על אכיפת חוקים וביצוע חקירות לגילוי עבירות ומניעתן ופועלת במקצועיות למען שמירה על בריאות הציבור, החי והצומח. מאז כניסתו לתפקיד של מנהל חדש ליחידה לפני מספר חודשים, נעשתה עבודה מקצועית אודות היחידה ופעילותה באמצעות חברה חיצונית. בהתאם להמלצות חברת הייעוץ, הותווה יחד עם נציבות שירות המדינה הסדר פרישה לעובדים ותיקים. חלקם עתידים לפרוש כבר בחודש הבא. כמו גם, בשבועות הקרובים יאושר מבנה ארגוני חדש ליחידה. היחידה תחל בביצוע הסמכות והכשרות, וכן בתהליך בחינת ביצועים וקשירתם בשכר העובדים, למיצוי מיטבי של תפקידיהם ועוד. היחידה תחת הנהלתה החדשה החלה בפעילות מתוגברת כבר בשבועות האחרונים, לטובת שמירה על בריאות הציבור, והגיעה להישגים מרשימים. במסגרת זו, לקראת חג הפסח,  מנעה את שיווקן של למעלה מרבע מיליון ביצים שעל פי החשד הוברחו מהשטחים, והיוו סכנה ממשית לצרכנים.