הורים, ילדים ובני נוער רבים יתאספו ביום ראשון הקרוב סביב מדורות ל"ג בעומר. לצד החוויה וההתרגשות, כרופאה מומחית העובדת במלר"ד (מחלקה לרפואה דחופה) אני נתקלת לצערי מדי שנה במקרים שונים של פציעות ופגיעות כתוצאה מבילוי ליד המדורה - החל מכוויות פשוטות, דרך צריבות בעיניים, נזקים נשימתיים כתוצאה משאיפת עשן מרובה לאנשים הנמצאים בסיכון נשימתי וכד'. 

טיפול ראשוני

כדאי להיות מוכנים מראש לכל מצב, למשל לדאוג למספר דליי מים בסמוך למדורה למקרה הצורך ותיק עזרה ראשונה.

במקרה של כוויה - יש לשטוף עם הרבה מי ברז או מים מבקבוק אם אין ברז בסביבה. הדבר נכון גם לגבי כוויה בעין. לאחר טיפול ראשוני יש לפנות למרפאה הקרובה לטיפול רפואי ולבדיקת רופא שיראה כי אין נזק משמעותי או חלילה בלתי הפיך. ככל שתקדימו לפנות לגורם רפואי כך תמנעו נזק לטווח ארוך. 

במקרה של התלקחות בגד – יש לשכב מהר על החול ולהתגלגל מס פעמים. ניתן לכסות עם מגבת גדולה וכמובן לשפוך מים שהכנו מראש בדליים. במידת הצורך להתקשר מיד למד"א או מכבי אש והם יחליטו האם יש צורך לפנות לחדר מיון. 

במקרה של שאיפת עשן – ככלל לא קיימת סכנת שאיפת עשן במרחב הפתוח. אבל כשמדובר באוכלוסייה בסיכון כגון חולי אסתמה הנמצאים בקרבת עשן, אני ממליצה להם להצטייד במשאפים מתאימים לשימוש מיידי ובמידת הצורך כמובן לפנות לסיוע רפואי. 

מספר הנחיות שיסייעו לעבור את המדורות בשלום:

* גידור המדורה באבנים – הגידור קובע גבול ברור שאותו לא חוצים, לא 
הילדים ועדיף שגם לא המבוגרים.  

* שימוש בקרשים קטנים - ככל שהאש גבוהה יותר כך השמחה רבה יותר, אבל קרשים גדולים עלולים להצית אש שלבסוף תצא משליטה ולכן נעדיף קרשים קטנים יותר.

* הבערת המדורה באמצעות דלק או סולר ורק על ידי מבוגר - חשוב לא להוסיף תרסיסים מזרזים ולא לשפוך אותם כשהמדורה דולקת. בנוסף, לא לזרוק לתוך המדורה קופסאות שימורים אלא רק עצים קטנים.

* בדיקת כיוון הרוח טרם הדלקת המדורה - נבעיר את האש רק עם כיוון הרוח, כדי שלא יקרה מצב בו האש תשתולל לכיווננו.

* שינה ליד המדורה - לבוגרים שבחבורה שרוצים להעביר את הלילה ליד המדורה, יש להרחיק את שקי השינה ככל שניתן מהאש ולא בסמיכות למדורה, וכמובן לא להשאיר את האש ללא השגחה של תורן.

* טיפול בתפוח האדמה - את תפוח האדמה נשחיל על תיל כדי להימנע מחיטוט במדורה לאחר מכן. בנוסף, רצוי להמתין כמה דקות ולא לאכול אותו ישירות אחרי שיצא ממהדורה כדי להימנע מכוויה בפה בעת האכילה. 

* לבוש מתאים - מכנסיים ארוכים וחולצות שרוולים מהחשש לניצוצות שיפגעו בעור ועלולים לגרום לכוויות, בנוסף הקרשים עלולים להוביל לחתכים ושריטות ולכן נקפיד מאוד כשאנחנו מתעסקים איתם.

והכי חשוב - לאחר שסיימתם לחגוג, לא לשכוח לכבות לגמרי את האש עם הרבה חול ומים טרם עזיבתכם.