ממצאי סקר חדש, שמתפרסמים כאן לראשונה, מעידים כי גם אחרי שנתיים של משבר פנימי עמוק ומלחמה קשה, רוב הישראלים מאמינים במצוינות המקומית. סקר דעת קהל, שנערך על ידי קרן טראמפ לחינוך באמצעות חברת iPanel, מגלה שישנה עקביות בתפיסה של הישראלים את ערכי המצוינות הישראלית.

המספרים נחשפים: כמה שווה תעשיית ההייטק בתל אביב?

לדעת הישראלים, התחומים שבהם ישראל מצטיינת הם: הייטק (80.8%), צבא (67.8%), רפואה (51.2%) ומדע (44.1%). תחומים שבהם ישראל פחות מצטיינת הם בישול (15.1%), מוזיקה (10.4%), ספורט ופוליטיקה (6.5%) וקולנוע (4.9%). הסקר נערך בין פסח ליום העצמאות האחרון. למרות חודשי המלחמה הקשים והמשבר הפנימי, ממצאים אלה דומים לאלו שהתקבלו בסקר זהה שנערך לפני שנתיים.

לדעת הנשאלים בסקר, מה שמניע אנשים מצוינים בישראל זה הרצון לאתגר את עצמם (68.8%), השאיפה להיות הכי טובים במה שהם עושים (61%) ולפתח יכולות ולבנות את עצמם (59.6%). המוטיבציות הפחות משמעותיות הן: לתת מעצמם לאחרים (34.9%), ליהנות מהדרך (16.1%) ולקבל הכרה ותשומת לב (14.3%).

לגבי השאלה איזה דור מצוין יותר - 43.1% מהישראלים סבורים שהדור הצעיר בישראל מצוין יותר מהדור המבוגר. רק חצי מהם (22.2%) חושבים שהדור המבוגר מצוין יותר. השאר חושבים שאין הבדל.

עם זאת, תלמידי חטיבות הביניים שנבדקו גם הם במדגם במסגרת הסקר, דיווחו כי בעקבות המלחמה הם צברו פערים לימודיים - בעיקר באנגלית ובמתמטיקה. הבנות מודאגות יותר מהשתלבות חברתית בתיכון ולגבי הסיכוי שלהן להתקבל ללימודי 5 יחידות במתמטיקה.

אלי הורביץ (צילום: יעל אילן)
אלי הורביץ (צילום: יעל אילן)

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך, אומר ל"מעריב": "אחרי שנתיים של מלחמה ומשבר, מפתיע לגלות שהציבור הישראלי ממשיך לראות בהייטק, בצבא, ברפואה ובמדע תחומים שמובילים אותנו להצלחות. אבל לא לעולם חוסן. הדור הצעיר, ובעיקר הבנות, מסמן לנו שהוא חושש לעתיד כתוצאה מהפער הלימודי והחברתי שנוצר במלחמה".