טבעת זהב משובצת אבן חן מהתקופה ההלניסטית הקדומה התגלתה לאחרונה בחפירות שמנהלות רשות העתיקות ואוניברסיטת תל אביב בעיר דוד שבגן לאומי סובב חומות ירושלים, במימון עמותת אלע"ד. 

משקפיו של בן גוריון נגנבו מהצריף - ואותרו בבסיס צה"ל בדרום
ממצים את עצמם למרות המוגבלות: קמפיין האחדות של אקים ישראל

הממצא יוצג לציבור בשבוע הבא, בכנס "תעלומות ירושלמיות", שיזמה רשות העתיקות ופתוח לציבור, לרגל יום ירושלים. הטבעת עשויה מזהב ומשובצת אבן חן אדומה, ככל הנראה גארנט. בשל היות הזהב מתכת אצילה, נשתמרה הטבעת במצב מצוין ובמהלך 2,300 השנים שחלפו מאז היתה בשימוש - לא הצטברו עליה שיירי חלודה או פגעי זמן אחרים. 



הטבעת המיוחדת התגלתה על ידי תחיה גנגטה, אחת החופרות בעיר דוד, בעת שסיננה עפר ארכיאולוגי שיצא מתוך החפירה. "סיננתי את העפר במסננת ופתאום ראיתי משהו נוצץ", היא סיפרה - "מיד צעקתי: 'מצאתי טבעת, מצאתי טבעת!' בתוך כמה שניות כולם התקהלו מסביבי וההתלהבות הייתה גדולה. זה ממצא מרגש שלא מוצאים בכל יום. תמיד רציתי למצוא תכשיט מזהב, ואני שמחה שהחלום שלי התגשם -ממש שבוע לפני שיצאתי לחופשת לידה". 

לדברי ד"ר יפתח שלו וריקי זלוט הר-טוב, ממנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "הטבעת קטנה מאוד, והיא מתאימה לזרת של אישה או לאצבע של ילדה או ילד".

ד"ר מריון זינדל הסביר עוד כי הטבעת נוצרה בטכניקת ריקוע של עלי זהב דקים וחתוכים מראש, על גבי בסיס טבעת מתכתית. "צורתה אופיינית לאופנה שרווחה בתקופה הפרסית וההלניסטית הקדומה, מסוף המאה ה-4 תחילת המאה ה-3 לפנה"ס והלאה. אז, אנשים החלו להעדיף שיבוצי זהב על פני זהב מעוטר", הוא הוסיף.

פרופ' יובל גדות מאוניברסיטת תל אביב ואפרת בוצר, ממנהלי החפירה, ציינו כי "טבעת הזהב שהתגלתה לאחרונה, מצטרפת לעגיל זהב בדמות חיה בעלת קרניים, ולחרוז זהב מעוטר שהתגלו בשנים האחרונות בעיר דוד, אף הם מתוך שכבות הלניסטיות קדומות". לדבריהם, "הממצאים מחפירות חניון גבעתי מתחילים לצייר תמונה חדשה אודות האופי והמעמד של תושבי ירושלים בתקופה ההלניסטית הקדומה".

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, "החפירות בירושלים הקדומה חושפות אותנו למידע שערכו לא יסולא בפז על העבר שלנו. לרגל יום ירושלים".