נחשף לראשונה ״במעריב״: היום (שני) אושר המתווה הסופי של תוכנית ״צפונה״. מטרות התכנית על פי ההחלטה הן הגברת הוודאות והבהירות עבור האזור, היישובים והאוכלוסייה המאוימת, תוך יצירת מוקד ברור לקשר עם הציבור, סיוע לשמירה ואיחוד היישובים המאוימים ואוכלוסייתם שפונו וקירוב האוכלוסייה צפונה, תוך שמירה על החוסן והשלומות ברמת הפרט, המשפחה והקהילה, צמצום פערי למידה וסיוע לשיפור ההישגים הלימודיים של התלמידים.

נתניהו בפיקוד צפון: "פועלים כל הזמן, יש לנו תכניות מפורטות, ואפילו מפתיעות״
ראש המועצה בצפון זועם: "אין תוכנית, אין מטרות ואין תקציב"

בנוסף, סיוע בשמירה על רציפות תפקודית של עסקים וחיזוק הביטחון התעסוקתי, לרבות שמירה על ענפי התיירות והחקלאות, הבטחת הפעילות העסקית וחיזוק העסקים המקומיים באזור המאויים. חיזוק ותגבור הרציפות התפקודית של רשויות ההחלטה לרבות תגבור פעולות ורציפות השירותים המוניציפליים, ושימור ושיפור החוסן הארגוני. כמו כן, איסוף והאחדת מידע עבור קבלת החלטות ויישומן.

אחד ממנגנוני יישום ובקרת התוכנית, תוקם ועדת שרים לעניין שיקום ופיתוח הצפון שכוללת 15 שרים, בין היתר ראש הממשלה, שר הביטחון, שר הפנים ועוד. בנוסף, יש להקים צוות מנכ״לים בראשות מנכ״ל משרד ראש הממשלה למעקב אחר התוכנית למענים בטווח המיידי והבינוני.

תושבי הצפון בהפגנה ביום העצמאות 2024 (צילום: דוברות מטה אשר)
תושבי הצפון בהפגנה ביום העצמאות 2024 (צילום: דוברות מטה אשר)

לצורך מימון החלטת ״צפונה״ יוקצו סך הכול 940 מיליון ש״ח לשנת 2024. לצורך תקצוב המתווה לשיקום, מונחה שר האוצר לגבש את מקורות התקצוב הנדרשים ולהביא לאישור הממשלה בתוך 90 ימים. מדובר בהקצאה של 3 מיליארד ש״ח לשנים 2025-2029, לתקצוב הרב שנתי. 

על פי התוכנית, על משרד החינוך להיערך באופן מיידי לפתיחתה של מערכת החינוך בשנת הלימודים תשפ״ה כסדרה בישובים ובמוסדות החינוך הקבועים ביישובים המאוימים - קרי היישובים שפונו על פי החלטה 975, וכן להיערך למתן מענה חלופי למוסדות החינוך שלא יוכלו לשוב למבנה הקבוע שלהם מסיבות ביטחוניות, הן באמצעות פתרונות חלופיים והן באמצעות מוסדות חינוך עורפיים.

הפגנת תושבי הצפון  (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
הפגנת תושבי הצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

זאת, תוך שמירה על יום לימודים מלא ורצף למידה והבטחת פעילות חינוך פורמלי ובלתי פורמלי. הסדרה זו תכלול תקצוב תשתיות ומבנים ארעיים או קבועים לטובת בתי הספר הקבועים והעורפיים, תשלום שכר דירה למיקומים זמניים למוסדות, תקצוב התאמות מבנים לצרכי חינוך.

בנוסף, על משרד החינוך להעביר למשרד ראש הממשלה ולמטה היישום עם הקמתו את פריסת המענים הפיזיים לתלמידי האוכלוסייה המאוימת, בכפוף לכל דין, לצורך התאמת מענים ממשלתיים אחרים, תוך 7 ימים ממועד קבלת החלטה זו, ולהעביר מעת לעת עדכונים על אודות האמור. לצורך יישום התוכנית החינוכית, יוקצה סך של 109 מיליון ש״ח בשנת 2024. 

בנוסף, בהמשך להחלטת המל״ג להקים אוניברסיטה בקריית שמונה, הוחלט שיישומה יהיה במכללת תל-חי ומכון מיג״ל ויוקצו 20 מיליון ש״ח לתקציב ההקמה השנתי. התקציב יועבר לתכנון מבנים עתידיים, גיוס אנשי סגל ותוכנית אסטרטגית. כדי להבטיח את הרווחה והביטחון הקהילתי, על פי ״צפונה״ יש לעבות את התכניות והשירותים החברתיים, ולהטיל על משרד הרווחה והביטחון החברתי לפעול לתגבור תכניות, שירותים ומסגרות רווחה לטובת מענים ברמת הפרט, המשפחה והקהילה עבור האוכלוסייה. 

מכללת תל חי (צילום: יח''צ)
מכללת תל חי (צילום: יח''צ)

לצורך כך, יוקצה סך של 13.1 מיליון ש״ח בשנת הנוכחית. כמו כן, התוכנית מטילה על משרד הבריאות לתגבר את פעילות מרכזי החוסן ברשויות ההחלטה והפעילות הייעודית של מרכזי החוסן אשכול גליל מזרחי ואשכול גליל מערבי עבור הפרט, המשפחה והקהילה בקרב האוכלוסייה המאוימת. לצורך סעיף זה יוקצה סך כולל של 38 מיליון ש״ח בשנה זו. 

בנוגע לסקרי נזקים, התוכנית מטילה על משרד ראש הממשלה, ועל מטה היישום עם הקמתו, לתכלל את הגורמים האמונים על ביצוע סקירה ואפיון של הצרכים ורמות הפגיעה במבנים ובתשתיות ביישובים המאוימים, ובתוכם: משרד הבינוי והשיכון, מס רכוש, מנהלת אופק צפוני במשרד הביטחון, אגף התקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר, היישובים המאוימים ורשויות ההחלטה. לצורך כך, יוקצה למשרד ראש הממשלה סך של 2 מיליון ש״ח. 

מטולה חרבות ברזל (צילום: יוסי אלוני)
מטולה חרבות ברזל (צילום: יוסי אלוני)

בהמשך לאישור ההחלטה, משה דוידוביץ ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות אמר כי "לאחר קרוב לשמונה חודשים בהם קו העימות מחכה לפתרון מהממשלה, אני שמח כי הממשלה הצביעה היום בעד התכנית לחיזוק קו העימות ולמענים מיידיים לישובים המפונים. במהלך פגישה משמעותית שהתקיימה בשבוע שעבר ושעות רבות.