המועמדת לנשיאות ארה"ב והשגרירה באו"ם לשעבר, ניקי היילי, ושגריר ישראל באו"ם לשעבר, ח"כ דני דנון, קיימו היום, יום (שני)  סיור משותף ביישובי הדרום ובעוטף עזה.

תחילה היילי סיירה בקיבוץ ניר עוז, עברה בין הבתים ההרוסים ונפגשה שם עם תושבי הקיבוץ שאיבדו בני משפחה  ב-7.10, ביניהם ריטה ליפשיץ. ליפשיץ בחרה לומר להיילי: "תושבי הקיבוץ הם שוחרי שלום שפעלו לאורך השנים לטובת העזתיים, כולל עודד ליפשיץ החם שלי, שמדי שבוע לקח ילדים מעזה לטיפולים בבתי חולים בישראל".

היא גם סיפרה, שלפני שחמאס עלה לשלטון, עודד נסע ללמד את ילדי עזה, ודאג שיהיה להם חינוך טוב. ליפשיץ הוסיפה: "במשך 20 שנה החמאס לימד את הפלסטינים איך לרצוח" וציינה שתושבי הקיבוץ עדיין מאמינים בשלום עם הפלסטינים, אך לא עם חמאס. 

בהמשך הסיור נסעה היילי למתחם ההנצחה לזכר נרצחי פסטיבל הנובה ברעים ושוחחה עם ניצולה מהמסיבה טלי בינר. בינר מסרה בפניה עדות מיד ראשונה על שהתרחש שם באותו היום. היא סיפרה שראתה נשים קשורות לעץ וידיהן אזוקות, אנשים ירויים בברכיים, והדגישה שלא רק נשים סבלו במקום מהתעללות מינית. בינר העידה על גברים שראתה, שמכנסיהם הופשלו ו"דברים" הוצמדו לאבריהם המוצנעים.

משם הם המשיכה היילי מלווה ע"י הח"כ דנון, הקולגה לשעבר, לבסיס נחל עוז, במהלך הסיור נפגשו דנון והיילי עם קציני צה"ל שהעבירו סקירה ביטחונית ולאחר מכן המשיכו השניים לביקור בעיר שדרות. שם נפגשו האורחים עם ראש העיר אלון דוידי ותודרכו על ידי אנשי הביטחון של העיר. בסוף הסיור מסרו השניים הצהרה לתקשורת מתחנת משטרת שדרות הישנה.

בשדרות ניקי היילי אמרה: "אני מאמינה שמדובר באדמה קדושה, מה שקרה בשבעה באוקטובר הוא לא קדוש, הוא רוע טהור, שלעולם לא יישכח". היא חלקה את רשמיה מהסיור בניר עוז ואמרה: "קיבוץ זה כמו משפחה, כך תמיד הרגשתי, דואגים אחד לשני. כשהסתובבנו בקיבוץ, ראינו שבית אחר בית, לא רק נהרס, כל בית שנכנסו אליו, הוא סיוט מוחלט". 

היילי שיתפה בעדויות מהמקום: "משפחות שניסו להגן על ילדיהן, הטרוריסטים ניסו לירות, אם זה לא עבד, הם משכו בדלת הממ"ד, אם זה לא עבד - הם שרפו אותו". היא הייתה מזועזעת: "הדברים שקרו בבתים האלה, זה משהו שאף אחד לא צריך לחשוב עליו. אנשים שנשרפו בחיים, ילדים שנרצחו, נשים שנאנסו", וציינה: "זה היה ברור שהם ידעו מה הם עושים, הם ידעו לאיזה בתים הם הולכים וזה היה מתוכנן מראש". 

על רשמיה מאתר הנובה היילי אמרה: "במתחם המסיבה רק חשבתי על הילדים שלי. ראינו הרבה צעירים שבאו להנות, והאירוע הפך לטרור טהור". לגבי העדות לה נחשפה, היא הדגישה: "אנחנו שמענו מניצולה אחת, שתהיה בטראומה להמשך חייה, והסיבה שהיא דיברה איתנו, היא כי אנשים מכחישים את מה שעברה שם. היא שמעה נשים נאנסות, גברים שהתעללו בהם. היא שמעה צעקה, ירייה, ואז שקט. שוב ושוב במשך שעות. כשהיא יצאה, היא חזתה באחיה ואחיותיה שנרצחו". 

היילי ודנון גם סיירו בבסיס נחל עוז והיו בחדר בו התצפיתניות הוחזקו. על כך אמרה היילי: "אנשים נרצחו בחדר הזה. אמרו להן שיכניסו אותן להריון, הן היו מפוחדות. בחדר המלחמה, הגיבורים נשארו בפנים על מנת לעזור לאחיהם הישראלים והם נשרפו למוות בבסיס".

היילי הצהירה: "לאחיי הישראלים, אני אומרת לכם, אנחנו שומעים אתכם, אנחנו רואים אתכם, כואבים איתכם ומתאבלים איתכם. לא נפסיק להתפלל ולהילחם על מנת להחזיר את החטופים". עוד היא הוסיפה: "אמריקה איתכם! אל תקשיבו למה שאתם רואים ושומעים בתקשורת. אנחנו כולנו ביחד בזה". היילי ציינה שאל לנו הישראלים לשכוח את מה שקרה בשבעה באוקטובר, כי חמאס אמר יעשה זאת שוב". היא הבטיחה: "אני אשתמש בקול שלי, על מנת לשמור על ביטחון ישראל". 

היילי גם פנתה אל האמריקאים ואמרה להם: "יום ראשון הוא היום הקדוש שלנו, זה קרה לישראל ביום שבת, דמיינו שזה היה קורה לכם ביום ראשון. דמיינו אם זה היה קורה באמריקה, איזה תחושות ועצבות היו לנו. לא היינו שוכחים לעולם". היא המשיכה בדבריה לבני עמה והסבירה: "אתם שומעים על חמאס, יש דור שלם של פלסטינים שמלא באידיאולוגיה של חמאס. כשהם אומרים שהם יעשו זאת שוב, האמינו להם". 

היילי הייתה נחרצת: "זה אחד ממקרי הטבח הנוראיים ששמעתי וראיתי" והצביעה על  איראן כאחראית, אך גם על המודיעין הרוסי והכסף הסיני. היא שאלה: "האם היינו שחצנים מדי בשביל לחשוב שדבר כזה לא יקרה? ישראלים, כך אנחנו היינו לפני 9/11". וכן אמרה: "המלחמה הזאת יכלה להיגמר, אם אנחנו היינו עושים את מה שהיינו צריכים לעשות מההתחלה".

ניקי היילי (צילום: פלד ארבלי)
ניקי היילי (צילום: פלד ארבלי)

היילי סיכמה: "ה-7 באוקטובר פגע בכולנו. לא רק בישראלים. בכל העולם החופשי. ישראל נלחמת באויביה של אמריקה. המאבק הזה לא הולך להיעלם על ידי הסכם מדיני כלשהו. זה ייעלם רק כאשר נכיר באמת."

ח"כ דני דנון אמר בסיום הסיור: "אני גאה מאוד לארח את חברתי, השגרירה ניקי היילי במהלך ביקורה בישראל. ניקי היא ידידת אמת של ישראל. התמיכה הבלתי מעורערת שלה, והמחויבות הברורה לעמוד מול לצד ישראל מול ציר הרשע ראויים להערכה אמיתית. השגרירה היילי, מבינה שעם או בלי תמיכה עולמית, אין לנו ברירה אלא להתמיד ולהילחם למען הניצחון, למיגור מוחלט של חמאס והחזרת החטופים. אנו נחושים להכריע את חמאס ולהבטיח את שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל".