'פורום הביתה', הגוף הלא רשמי המאגד את שמונת הישובים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר בעוטף ונערך לשיקומם, מעדכן כי לא נחתמו הסכמים או קול קורא עם מנהלת תקומה, הגוף הממשלתי האמון על השיקום. בשלב זה, יותר מ-7 חודשים אחרי האסון, לדבריהם, לא התחילה שום עבודת שיקום ביישובי וקיבוצי העוטף. הם חוששים שהעיכוב מרחיק מאוד את חזרתם לביתם ואת השיקום ליישובים ולתושבים. לטענתם, אלפי התושבים שוהים בשלב זה במלונות או במגורים זמניים, מכיוון שהמדינה לא מוכנה לתת את התקציב הנדרש לטובת השיקום.

"אם לא נתעורר יהיה לנו 7 לאוקטובר בבת חפר בטווח הזמן המיידי"
"השר הממונה על הטרלול": ישראל כ"ץ מוצג בתור "טרול" בעיתון הבריטי

'פורום הביתה' מאגד את הנהלות הקהילות של 9 ישובים וקיבוצים שספגו פגיעה משמעותית ביותר בשבעה באוקטובר, בארי, כפר עזה, ניר עוז, נחל עוז, כיסופים, נירים, חולית, נתיב העשרה ורעים. אלה ישובים אשר שילמו מחיר כבד בגופם, נפשם ורכושם, במאורעות השביעי באוקטובר ואינם יכולים עדיין לחזור ליישוביהם ולביתם.

בסוף השבוע שעבר, נשלח מכתב מטעמם למשה אדרי ראש מנהלת תקומה ומכתב נוסף נשלח לאחרונה לתושבים, שבו הם שמו דגשים על הפערים. כך הם כתבו לתושבים: "בחודשים האחרונים אנחנו עמלים על בניית תכנית שיקום יחד עם מנהלת תקומה, אולם ישנם פערים משמעותיים בין הצרכים לבין התכנית המוצעת. תכנית השיקום המוצעת ליישובים בתצורתה הנוכחית היא חלקית בלבד". 

ביחס להידברות שלהם עם המנהלת נכתב: "במכתב למנהלת תקומה, השבנו כי היישובים לא יוכלו להיכנס למתווה החושף אותם לסיכון משמעותי לשאת בתשלומי השיקום מכיסם מבלי שניתן מענה מספק לשאלות שבבסיס תחשיב אומדן התקציבים לשיקום. תנאים כאלו לא היו מתקבלים במצב דברים רגיל – ובוודאי שאין לכך מקום בקידום תהליכי השיקום ביישובי חבל התקומה". עוד קורא הפורום במכתבו למדינה "לפתוח דף חדש אל מול הישובים והתושבים, לאחר ההפקרה הנוראית שהייתה מנת חלקם".

הם קובעים: "ללא ליבון הפערים והגעה להסכמות, לא נוכל ולא נרצה לחשוף את היישובים לסיכון הכרוך בכניסה למתווה שיקום חסר, בו ימצאו את עצמם היישובים בעוד מספר שנים עומדים בפני שוקת שבורה".

לראש מנהלת תקומה משה אדרי הם כתבו: "היוועצות נרחבת עם אנשי מקצוע רבים מהתחום מעלה שלא תספיק לכלל צרכי השיקום. כנציגי ההנהלות אין באפשרותנו לחתום עליה ולדווח לקהילות שלנו בלב שלם", וציינו: "בלי טיפול בכלל ההיבטים המהותיים, לא ניתן יהיה להתקדם".

משה אדרי (צילום: באדיבות תקומה)
משה אדרי (צילום: באדיבות תקומה)

הפורום קבל על התנגדות שעולות לעבוד עמם ועל תגובות מצד המנהלת לפיהן "הפורום לא מייצג את הישובים", הם מצאו לנכון להדגיש כי: "הפורום הוא מיצג אותנטי ולגיטימי של היישובים, הוא הוקם על ידי היישובים ולמענם, ממומן על ידם, ומביא את עמדתם בפני מקבלי ההחלטות בנושאי מדיניות רוחם בהתאם להחלטותיהם".

בין עיקרי הנושאים שהפורום טוען שלא ניתן לגביהם מענה מספק, ושמקשה עליהם לאמץ את המתווה, סוגיה כמו תוספת מע"מ. הם מציינים  שהמע"מ צפוי להאמיר בשנת 2025 ל-.18%, אך גם שהצמדת תקציב השיקום למדד תשומות הבניה הוא בעייתי, משום שגם הוא צפוי לעליה דרמטית בעקבות החרם שהטילה טורקיה. עוד הם חוששים, שהמחיר שנקבע למ"ר אינו משקף נכונה את המחיר הנוכחי, שהושפע וחווה גם הוא עליות דרמטיות בשל אי כניסת פועלי בניין זרים למדינת ישראל בהיקף הנדרש.

סוגיות נוספות מבחינתם עדיין דורשות מענה כמו עניין הבתים המחוללים, למי שרוצים לשוב לבתיהם אך לא מסוגלים לשוב לבתיהם שחוללו, מימון תשתיות בשכונות שנהרסו כליל וסוגיות נוספות. 

דרישתם היא, כי יש להתחיל באופן מידי וללא תנאי, בביצוע עבודות בישובים כמו תכנון, מיפוי עבודות השיקום הנדרשות, על-מנת לא להפסיד זמן יקר ולרכוש את אמונם של התושבים. עוד הם מזכירים כי נדרש להתחיל מידית בעבודות הריסה ופינוי. 

בעניין הזה, מעריב מעדכן כי ביום שלישי ה-4.6 תחל קבוצת טלאור כראדי שזכתה לאחרונה במכרז בפרויקט הריסה ביישובי העוטף. השלב הראשון של הריסות המבנים יחל ביום שלישי הבא 4.6 בקיבוץ בארי ובמסגרתו ייהרסו 11 בתים המפוזרים ברחבי הקיבוץ. על פי הערכות המקצועיות של החברה, הפעימה הראשונה בקיבוץ בארי תארך עד כשבועיים. לאחר מכן תמשיך החברה להריסת עוד כ 110 בתים בקיבוץ בארי, בהתאם ללוחות זמנים שייקבעו ויתואמו מול הנהלת הקיבוץ. לאחר קיבוץ בארי תמשיך הקבוצה להריסות המבנים בקיבוץ רעים.  

מטעם מנהלת תקומה נמסר: "המנהלת אישרה במסגרת החלטת ממשלה תקציב בגובה 19 מיליארד ש"ח אשר יספק מענים לצרכי החבל ואוכלוסייתו. המנהלת קיבלה החלטה להשקיע תקציב בגובה של כ-1.5 מיליארד ש"ח אשר יוביל להליך בניית הבתים ומבני הציבור שנהרסו, הליך אשר יבוצע בתיאום מלא עם הקהילות".

"עד כה ניתנו מענקים ליישובי החבל בגובה של מעל 200 מיליון ש"ח ובהמשך ייתנו מענקים נוספים בגובה של 800 מיליון שקלים שיתחלקו בין ישובי החבל על פי קריטריונים שוויוניים לטובת שיקום ופיתוח המרחב הציבורי, התשתיות ומבני הציבור. המנהלת תמשיך לעבוד בצורה אינטנסיבית על פתרונות הביניים ותוכניות השיקום באופן רציף וזאת לצד עבודה פרטנית מול כל קהילה לטובת מתן מענים לכל ישוב, באמות מידה שוות".