50 נוסעים בכלי רכב פרטיים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 - הרוג אחד בשבוע בממוצע, מתריעים בעמותת "אור ירוק". מהנתונים, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי 583 נוסעי כלי רכב פרטיים נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון – 59 בממוצע בשנה. בנוסף להרוגים הרבים, 6,465 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה, כאשר 397 מהם נפצעים קשה.
גדי איזנקוט: "נתניהו נכשל. ניצחון מוחלט זה סלוגן, צריך ללכת לבחירות"
החרדים משתוללים, והמדינה מעניינת לנתניהו את הסבתא | בן כספית
עוד עולה מהנתונים, כי 1,575 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בתחומי ערים וישובים בשנת 2023 וחמישה נוסעים נהרגו (שלושה יותר מאשר בשנת 2022). בעשור האחרון נפגעו 27,863 נוסעי כלי רכב פרטיים בתאונות דרכים בערים, 78 נהרגו ו-1,524 נפצעו באורח קשה.
מפילוח לפי ערים עולה, כי 295 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בירושלים בשנת 2023, מהם אחד נהרג ו-26 נפצעו קשה. 3,458 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מהם חמישה נהרגו ו-219 נוסעים נפצעו קשה.
במקום השני מדורגת חיפה, בתחומיה נפגעו 172 נוסעי כלי רכב פרטיים בתאונות דרכים אשתקד, מהם נוסע אחד נהרג ו-18 נפצעו קשה. 2,048 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מהם שבעה נהרגו ו-115 נוסעים נפצעו קשה.
72 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בתל אביב-יפו אשתקד, 12 מהם נפצעו באורח קשה. 1,871 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מהם אחד נהרג ו-177 נוסעים נפצעו קשה.
69 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בבאר שבע אשתקד, עשרה מהם נפצעו באורח קשה. 3,458 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, שישה נהרגו ו-87 נוסעים נפצעו קשה. ואילו באשדוד 63 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים אשתקד, שמונה מהם נפצעו קשה. 1,456 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מהם 36 נוסעים נפצעו קשה.
59 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בנתניה באותה שנה, מתוכם שני נוסעים נפצעו קשה. 640 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, שניים נהרגו ו-16 נוסעים נפצעו קשה. ואילו באשקלון 46 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים אשתקד מתוכם ארבעה נפצעו קשה. 682 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון,ארבעה נהרגו ו-24 נוסעים נפצעו קשה.
44 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בפתח תקווה אשתקד, מתוכם ארבעה נפצעו קשה. 694 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, שלושה נהרגו ו-28 נוסעים נפצעו קשה. בחדרה 31 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים אשתקד, מהם שניים נפצעו קשה. 573 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מתוכם 13 נוסעים נפצעו קשה.
24 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בבית שמש אשתקד, מתוכם ארבעה נפצעו קשה. 132 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון,אדם אחד נהרג ו-28 נוסעים נפצעו קשה.
ב"אור ירוק" ציינו, כי תחום בטיחות כלי הרכב מאופיין בשנים האחרונות בהתפתחות טכנולוגית מהירה ובפיתוח מערכות חדשניות מגוונות, אשר מסייעות למנוע תאונה, למזער את נזקי הפגיעה בנפש וברכוש. חלק מאותן מערכות הבטיחות נכנסות בהדרגה כדרישה מחייבת בתקינה הבינלאומית ובכלל זה בתקינה האירופאית.
במשרד התחבורה פרסמו נוהל מערכות בטיחות לרכב פרטי ומסחרי חדש לשנת 2024, הכולל שתי מערכות בטיחות חדשות לרשימת הציוד הבטיחותי המזכה בהטבת מס. המערכות הן מערכת התרעה במצב של היסח דעת הנהג, ומערכת אזהרה על פתיחת דלת.
הטבות המס ניתנות עבור שורה ארוכה של מערכות בטיחות מצילות חיים, בהן התקנה של מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, מערכת זיהוי כלי רכב ב"שטח מת", מערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימה אוטומטית בשעת חירום, מערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור ומערכת התרעה להשארת ילדים ברכב, זאת במטרה לעודד נהגים לרכוש כלי רכב המצוידים במערכות הבטיחות. מערכת חדשה שנכנסה לנוהל היא מערכת אזהרת פתיחת דלת, אשר מתריעה בפני הנהג לאחר שהרכב הגיע לעצירה מלאה וטרם פתיחת הדלת, על פגיעה אפשרית של רכב או רכב דו גלגלי המתקרבים מאחור.
"בשנים האחרונות פותחו אמצעים טכנולוגים רבים ומגוונים במטרה לצמצם את היפגעותם של נוסעי כלי הרכב. המכוניות הפכו בטיחותיות כדי להגן על הנוסעים וסקרים המתפרסמים בעולם מצביעים על מגמה עולמית חיובית של הפחתה יחסית במספר הנפגעים בתאונות דרכים וצמצום בחומרת הפגיעות, וזאת כתוצאה משיפור הבטיחות בכלי הרכב. למרות זאת, עדיין ניתן לראות נוסעים שלא חגורים בחגורות בטיחות", התריע מנכ"ל "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב.
"במשרד התחבורה חייבים להגביר את המודעות לחשיבותן של מערכות בטיחות מצילות חיים, כדי לעודד יותר ויותר נהגים ונהגות לרכוש ולהתקין את אותן מערכות שלעתים יכולות לעשות את ההבדל בין חיים ומוות לא רק עבור הנוסעים אלא גם עבור הנהגים", הוסיף יעקב. לדבריו במקביל, על המשטרה מוטלת האחריות להגביר את האכיפה כנגד נהגים שמסיעים נוסעים שאינם חגורים בחגורת בטיחות, כדי ליצור הרתעה ולהטמיע בציבור הבנה כי נסיעה ללא חגורות בטיחות היא לא רק מסוכנת, אלא גם לא משתלמת.