עוד הירי המסיבי והכבד על יישובי הצפון נמשך, הודיעו השבוע במושב מרגליות הסמוך לגבול בין ישראל ללבנון (1.5 ק”מ מערבית לקריית שמונה) על ניתוק מוחלט מהצבא ומהממשלה, זאת יום אחרי פגיעה ישירה במזכירות המושב. “מושב מרגליות החליט לנתק מגע עם ממשלת ישראל ולהוציא את כל החיילים ממרגליות”, מסר איתן דוידי, יו”ר המושב.

עוררו זעם ברשת: ה"גרף" המקומם של ערוץ 14 על הטבח בעוטף עזה  
נתניהו צריך לדאוג? שיא של מנדטים לגוש האופוזיציה | סקר מנדטים

עוד נכתב בהודעתו: “הודעה נמסרה לקצין הגמ”ר. כמו כן אנו סוגרים את חמ״ל המושב ואת שערי היישוב. אין נכנס ואין יוצא למושב לאף אחד - כולל הצבא. כיתת הכוננות תמצא מקום אחר לשהייה. למושב מרגליות אין צורך להישמר מהחיזבאללה אלא מממשלת ישראל שמרסקת אותו בהחלטותיה. מרגליות נפגעת מהחלטת הממשלה וממשרד החקלאות באופן ישיר וגורמת נזק גדול יותר מטילי הנ”ט של החיזבאללה”.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>


איתן, תסביר.
“שנים אנחנו חושבים שהגיע הזמן שהמושב הזה ובכלל הצפון יפסיקו להיות שק חבטות, אבל אני לא רואה שלממשלת ישראל באמת אכפת ממה שקורה פה. אם הייתי חבר קואליציה שמאיים להתפטר – מיליארדים היו נשפכים פה, אבל אני עדיין לא חבר קואליציה ואין לי השפעה. הביטחון של הקואליציה הרבה יותר חשוב מהביטחון של תושבי הצפון”.

מה בפועל המשמעות של המהלך שלכם?
“מבחינה טופוגרפית, מושב מרגליות הוא בעיה גדולה יותר מכל היישובים האחרים. החיזבאללה רואה אותנו 24 שעות ביממה, וזה שלא הורגים אותנו זה רק בגלל שהם עוד לא החליטו. שאף אחד לא יתבלבל. כרגע אני בדין ודברים מול פיקוד צפון. אני לא זורק לאוויר דברים כדי לאיים. כמובן שאם פיקוד צפון יגיד לי שזה קו אדום מבחינתו - לא אעשה את המהלך הזה. מבחינתי המשמעות היא שאני עכשיו בא לממשלה ואומר להם שאם לא אכפת להם מאיתנו, אז שיוציא את הצבא. גם ככה המושב מופקר מאז 7 באוקטובר והממשלה עצמה ויתרה על המושב”.

הירי למרגליות - פינוי הפצועים (צילום: ארז בן סימון/TPS)
הירי למרגליות - פינוי הפצועים (צילום: ארז בן סימון/TPS)


 “אין פה כלום"
מאז 7 באוקטובר פונה המושב מתושביו ובמקום פועלים רק כוחות הצבא יחד עם מעט חקלאים שהתעקשו להישאר ואנשי כיתת הכוננות של המושב. עד היום ספג המושב פגיעות רבות שגרמו לנזק רב לרכוש ובתוכו גם למספר לולי תרנגולות. “אנחנו סופגים טילי נ”ט, ורק אתמול נפלו שלושה טילים בבית אב ובמזכירות וגרמו להרס טוטאלי. אנחנו חשופים לירי מתמיד”, אומר דוידי.

“יש עוד סיבה שגרמה לנו לעשות את המהלך הזה: באה ממשלת ישראל ואומרת שתיתן 3.5 מיליארד שקלים כסיוע לתושבי הצפון. הגעתי לשר האוצר ואמרתי לו שאני לא מבקש מהכסף הזה שום דבר אלא רק את הפיצוי על מה שניזוק, פיצוי שעוד לא שולם (דוידי מתכוון גם לפיצוי של הנזקים משפעת העופות שהיית במרגליות בשנת 2001 וגררה הפסדים כבדים לחקלאים-ד"פ)", הוסיף.

"פניתי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’, והוא שאל אותי: ‘למה לא שילמו?’. אמרתי לו שבירוקרטיה מטופשת של משרד האוצר ומשרד החקלאות מנעה מאיתנו לקבל את הפיצוי. הוא אמר לי: ‘מקבל זאת, שם לך את הכסף’. כשהגיע הזמן לארגן את הכסף בתקציב – משרד האוצר שם את הכסף בתקציב, אלא מה קרה? הלשכה המשפטית של משרד החקלאות לא מאשרת את זה מכל מיני סיבות שאני לא יודע מה הן. דבר ראשון, זו פעם ראשונה שבמדינת ישראל האוצר שם כסף ויש משרד שלא לוקח אותו", אמר.

"ומתי הודיעו לי שהם לא מוכנים לאשר את הפיצוי? ב־22:30 בלילה יום לפני שהפיצוי היה צריך להתקבל. ביקשתי מהם שימצאו פתרון לבעיה המשפטית שהם אמרו, אז מה ענתה לי המזכירה? ‘לא מתפקידנו לתת פתרון’. 17 עורכי דין בלשכה המשפטית אומרים לך שהם לא מתעסקים בלמצוא פתרון, אז מה תפקידם? לעסוק בחקלאות ולדפוק את הצפוניים?”, חתם.

לול עם אלפי תרנגולות ניזוק בפגיעה במושב מרגליות (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

אתה מאמין שהמהלך הזה יניב תוצאות?
“אני מקווה שזה יזיז משהו אצל הממשלה ושהיא תבין את גודל האירוע הזה כי אני נחוש מאד בדעתי לעשות זאת. יש לי שיח די קשוח עם פיקוד צפון. שנים אני בא ואומר לכל מח”ט שמגיע לפה: ‘רבותיי, הגבול מבעבע. קורים פה דברים. יש פה פעילות. יש פה תכנון. עובדים פה על משהו’. התשובות היו פשוטות: ‘זו האדמה שלהם, זו הארץ שלהם, שיעשו מה שהם רוצים שמה, כל עוד הם לא נוגעים בנו’. כל אחד מהמח”טים האלה סיים תפקיד ונהיה אלוף פיקוד והנה ‘מחיאות כפיים’, ראינו את גדולת כל האלופים האלה ב־7 באוקטובר”.

איך התושבים קיבלו את ההחלטה?
“קיבלתי טלפונים, ורוב החבר’ה מבסוטים וטוענים שלא ביקשתי כלום, רק את מה שמגיע. לא ביקשתי אקסטרה תקציב, לא ביקשתי שישפרו את רמת חיינו. אנחנו לא מסכנים, מה שמגיע לנו ממדינת ישראל לא צריך להיות בושה”.

תאר את שגרת החיים במושב עכשיו.
“אין חיים. הפגזות יומיומיות. אין פה כלום. אני בא למושב כל יום, יש לנו חקלאות ולולים, מנסים לתפעל כמה שאפשר למרות הסיכון ומתפללים שלא יקרה כלום כי אנחנו חשופים. אנחנו עושים את הכל למען אהבת המקום. פה נולדתי ופה גדלתי ופה אהיה תמיד. זה הבית שלי”.

“דואג אבל מתגבר"
ב־7 באוקטובר ביקרו דוידי ואשתו את בתם שעבדה בים המלח: “ביום שישי בצהריים יצאנו, לקחנו חדר ללילה, ובבוקר אני בדרך כלל קם מוקדם והולך לים. קמתי בשש וחצי בבוקר, ופתאום הטלפון של דורית אשתי לא מפסיק לצפצף. אשתי בת שדרות אז היא מחוברת לאזעקות בדרום ובכל אזעקה היא מצלצלת להורים שלה. הטלפון התחיל להשתגע. נכנסתי לאתרי אינטרנט ואז פתחתי טלוויזיה וכשראיתי את אלמוג בוקר מדווח על האירוע – הבנתי שיש מלחמה", אמר.

"בשעה 7:30 צלצלתי לאח שלי ממושב מרגליות ואמרתי לו: ‘קפל את המשפחה, צא מהמושב, פורצת מלחמה גם בצפון’. הוא אמר לי: ‘איזו מלחמה? אני ישן’. אמרתי לו: ‘תתעורר על החיים שלך, צא מפה עם ההורים שלנו, עם המשפחה שלך והילדים וסע’. צלצלנו לבן משפחה מטבריה שסידר לנו לילה שם ולמחרת כבר שכרנו דירה במגדל ועכשיו אני מפונה בראש פינה”, הוסיף.

מה הפתרון שיביא את השקט לצפון לדעתך?
“חד־משמעית פעולה בדרום לבנון. בלי פעולה צבאית בדרום לבנון שום ביטחון לא יוחזר לתושבי הצפון, ושום הסדר כזה או אחר לא יביא לרגיעה בצפון. ההסדרים האלה נועדו להיכשל. עובדה שאנחנו תחת ההסדר שנקרא 1701 והם היו אמורים להיות מצפון לליטאני והיה אסור להם להתקרב לגדר וזה נרמס ואנחנו רואים את זה בא לידי ביטוי בהפגזות בלתי חוזרות”.

דוידי עצמו קיבל בחודשים האחרונים איום על חייו מצד חיזבאללה, כשפורסם ב־X (טוויטר לשעבר) פוסט מטעם אל־מנאר (ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה) עם תמונתו של דוידי, כשמחבל ניצב עם נשק המכוון לעבר ביתו, זאת לאחר שקיבל גם איומים בוואטסאפ על חייו ממספרים בחו”ל. בפוסט נכתב בערבית: “תושבי מרכבא, חולא ומיס אלג’בל מוסרים שלום ל’חמור ממרגליות’ איתן דוידי, שביקש להרוס את העיירות שלהם”. התמונה של דוידי שפורסמה באותו ציוץ היא מתוך ראיון שהעניק לערוץ 14.

“כתוב בתורה הישמרו על נפשותיכם. אני דואג אבל אני מתגבר על זה”, מתייחס דוידי. “אמרתי לעצמי שאני לא רוצה להיות גיבור גדול כי גיבורים סופם למות, אבל אני כן נחוש לא לעזוב את המושב, להישאר ולעשות את מה שצריך לעשות במושב. אני כן אחזיק בקרקע עד הסנטימטר האחרון, אני כן אמשיך לעבד את הקרקע על אפם ועל חמתם ושום איום כזה או אחר לא יגרום לי לעזוב את המושב ולהתחבא. אני אמשיך להגיע ולא יעזור להם שום דבר. עם כל החשש, ויש חשש, אני יודע שאני מאוים בדרג גבוה, אני לא אוותר על הבית שלי. כשהם אומרים משהו – הם יעשו, ואני אומר זאת בצער רב. זה לא כמו הממשלה שלנו שאומרת משהו ועושה משהו אחר”.

לסיום, מסר שתרצה להעביר הלאה?
“לממשלת ישראל אסור לאבד את הצפון, תרתי משמע, גם ביטחונית, גם חברתית וגם כלכלית, כי בסופו של דבר אנחנו רצועת הביטחון שנותנת ביטחון לתושבי מדינת ישראל. אנחנו הקו הראשון ואנחנו השכפ”ץ של המדינה. ממשלת ישראל צריכה להשכיל להבין שביטחון צבאי הוא לצד ביטחון חברתי ולצד ביטחון כלכלי. בלי שלושת הדברים האלה לא נוכל לתפקד פה. אנחנו לא מחפשים הטבות וחבילות סיוע. תנו לנו את מה שמגיע ותעזבו אותנו בשקט”.


ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "חקלאי ישראל, ובהם גם חקלאי הצפון וחקלאי היישוב מרגליות, שומרים על הגבולות ודואגים לביטחון המזון של כולנו. הם עובדים תחת אש כדי לשמור על רציפות תפקודית לכלל אזרחי ישראל. לשמחתנו, הצעת המחליטים לעניין חיזוק הצפון עברה ביום שני בממשלה ובתוכה תקציבים ייעודיים לחקלאות. יצוין כי משרד החקלאות התנגד לטיוטת ההחלטה המקורית כאשר לא נכללו בה התקציבים הייעודיים לחקלאות בצפון. המשרד דרש ועודנו דורש תקציב למענקים לשמירה על רציפות תפקודית בענפים רלוונטיים באזור המאוים 0־5 קילומטרים כגון: חיזוק ענף ההטלה בעקבות הפגיעה האנושה בו מתחילת המלחמה, תמרוץ עובדים זרים וישראלים, קידום פתרונות מיכון ואוטומציה מרחוק והתגוננות סייבר בשטחי חקלאות.

"בנוגע למחלת שפעת העופות שאירעה במרגליות בשנת 2021: מחלת שפעת עופות גורמת למגדלים נזקים ישירים ועקיפים. כלל החקלאים פוצו באופן מלא עבור הנזקים הישירים שמכוסים על פי החוק. נזקים עקיפים למגדלים לא מכוסים מתוקף החוק, לכן משרד החקלאות פעל על מנת למצוא פתרון לנושא זה, ואכן החל משנה זו (2024), המגדלים מבוטחים בביטוח ייחודי בהשתתפות המדינה, וזוכים גם לתשלום בגין נזק עקיף. אירוע שפעת העופות המדובר חל בשנת 2021 לפני כניסת תוכנית הביטוח לתוקפה, ומשרד החקלאות פועל מול משרד האוצר למציאת פתרון משפטי אשר יאפשר את הפיצוי העקיף שייתן מענה לחקלאים בענף ההטלה.

"לצד זאת פועל משרד החקלאות בשיתוף משרד האוצר לגיבוש נוהל תמיכה ייחודי למתן מענה תמיכה במשקים חקלאיים, לצורך הסרה של חסמים תקציביים שנוצרו בעקבות הצורך לשמור על רציפות תפקודית. משרד החקלאות שומר וימשיך לשמור על קשר רציף עם היישוב מרגליות וביתר היישובים באזור כפי שפעל לאורך כל מלחמת חרבות ברזל, על מנת לשמר ולחזק את החקלאות והתושבים".