בתחילת השבוע יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיש למזכירות הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבחינת האירועים והתהליכים המדיניים והביטחוניים שקדמו למתקפת הפתע של חמאס ואת אירועי מלחמת "חרבות ברזל".

אין צורך בהקמת ועדת חקירה: ברור לחלוטין מי האחראי | דעה
זה לא הזמן: ועדת חקירה תהווה פגיעה קשה במלחמה בחמאס

בעקבות כך, חברי מרכז הליכוד, מצטרפים גם הם לבקשה ודורשים להקים ללא דיחוי ועדת החקירה. למרות דרישתם, הם מדגישים כי אין קשר להצעתו של גנץ וכי חקירה מיידית היא מחויבת מציאות. חלק מחברי מרכז הליכוד אמרו: "ועדת חקירה ממלכתית חייבת לקום בהקדם. לא ניתן למרוח את הכשלים הנוראים", "ועדת חקירה ממלכתית חייבת לקום עכשיו! כל נסיון למסמס או לטאטא או לקבור את האמת לא יצלח. אנחנו רוצים תשובות מלאות - מה באמת קרה ב 7.10?". 

בנימין נתניהו וחברי סיעת הליכוד בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90 )
בנימין נתניהו וחברי סיעת הליכוד בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90 )

אולם, בשיחות שניהלו לאחרונה חברי הליכוד עם בחירים במפלגה, הם נתקלו , לטענתם, בהתנגדות מפורשת לדרישתם. "התשובה שקיבלנו ממקורבי רה"מ היא כי רצון ראש הממשלה - להמשיך את המלחמה ורק בתום המערכה יעסקו בכך" - אומר חבר ותיק  במרכז הליכוד בשיחה עם "מעריב". חבר מרכז נוסף מספר כי גורם בסביבת נתניהו אמר לו בתשובה לדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית בטווח זמן קצר: "זאת תהיה ועדה שהדבר היחיד שהיא תעשה הוא - חיסול הימין".

אתמול (חמישי) נשלחו מסרונים לכלל חברי הליכוד בהם סקר המראה כי תמיכה בחוק הגיוס תפגע בחברי הכנסת של התנועה. המסרון שקיבלו חברי הליכוד נחתם בשאלה "ניר ברקת ממה אתה מפחד?" הסקר המצוטט בהודעה שנשלחה לחברי הליכוד נעשה על ידי "פורום מתגייסים לאחדות" - שיצא לאחרונה למאבק כנגד חוק הגיוס שמקדמת הממשלה.

ניר ברקת (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
ניר ברקת (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

עוד עולה מהסקר כי 71% מבוחרי הציונות הדתית סבורים שהעברת חוק הגיוס תפגע בביטחון ישראל. כ-58% תומכים בממשלה בגיוס חרדים לצה״ל. אולם, על פי שורה של חברי הליכוד, כולל פעילים ותיקים, ח"כים ושרים - בינתיים האווירה בסיעת הליכוד רחוקה מלהיות מסוכנת במובן של פוטנציאל לגיבוש קבוצת עריקים, כפי שמצפים באופוזיציה.

הדעה הרווחת בליכוד היא כי כרגע אין סכנה להפלת הממשלה באמצעות העברת החוק לפיזור הכנסת. "ישנם ח"כים שנבחרו בפריימריז במשבצות למיניהן ובבחירות הבאות יצטרכו להתמודד ברשימה הארצית, כאשר סיכוייהם אינם גבוהים. הם מסומנים על ידי האופוזיציה כ'עריקים פוטנציאליים' ויקבלו טיפול אישי ופיתוים רבים. בליכוד ערים למצב הזה ומתכוונים לשים לב במיוחד על החברים כאלה. בינתיים אין לאופוזיציה על מי לסמוך בתוך הליכוד", כך סיפר גורם בכיר בליכוד בשיחה עם "מעריב".