לא נתפס: אזורים נרחבים בצפון הארץ בערו במהלך הלילה (שלישי), זאת כתוצאה ממטחי הירי הכבדים של ארגון הטרור חיזבאללה. כוחות כיבוי שהגיעו לאזורי השריפות פעלו מול אש כבדה ללא מטוסי כיבוי, בשל החשש מירי של החיזבאללה לעברם. בחלק מהמקומות, כיתות הכוננות בצפון עמדו לבד מול האש כבר במשך שעות ארוכות: "נאבקים על הבית עם דמעות בעיניים, הכל נשרף". 

צוותי הכיבוי טוענים שידיהם נכבלות: "אם אין סכנה לחיי אדם - שהכל יישרף"
ירי בלתי פוסק מלבנון: פגיעה ישירה במטולה, 2 פצועים קל בקרית שמונה

השריפות שמתנהלות:

קריית שמונה, מנרה, כפר גלעדי - צוותי הכיבוי ממשיכים בפעולות כיבוי סופי ובהשגחה על קו הבתים. השריפה בשליטת כוחות הכיבוי ונמצאת בהשגחה. 

עמיעד - לוחמי-האש בסיוע הגורמים החבירים השיגו שליטה על האירוע. בשריפת הענק נשרפו ערכי טבע רבים אך צוותי הכיבוי מנעו מהאש להגיע לבתי היישובים.

קרן נפתלי- 10 צוותים של לוחמי האש בסיוע טייסת הכיבוי עדיין בלחימה מול הלהבות. האש מתפתחת בחסות הרוחות במדרון והחורש היבש. טרם הושגה שליטה.

יער ביריה - 5 צוותי כיבוי בסיוע טייסת הכיבוי "אלעד" פועלים בשריפת יער מתפתחת כתוצאה מנפילת מיירט במרחב. 

רב-רשף גדי אזולאי, מפקד האירוע: "אנחנו שומעים ומזהים את היירוט מתחנת הכיבוי ומגיבים לאירוע בכוח רב מתוך הבנה כי האירוע יתפתח במהירות. בשלב זה הלוחמים בפעולות לתיחום והכלת השריפה".

במהלך הלילה, האש התמקדה בארבעה מוקדים עיקריים. עם זאת, קיימים גם מוקדים רבים נוספים שבהם עדיין מתנהל מאבק קשה מול האש. בקריית שמונה ורכס רמים - 13 צוותי כיבוי ממשיכים בפעולות כיבוי ובהגנה על קו הבתים. 

מפקד האירוע, מפקד תחנת טבריה, טפסר משנה בוריס אייזנברג: ״הצוותים פעלו במהלך הלילה בעצימות גבוהה ובנחישות רבה במשך שעות ארוכות. פעלנו לבלום את השריפה ב-4 גזרות והגענו לשליטה בכל הגזרות. ניתן להעריך כי השריפה כילתה כ-4000 דונם״.

שריפות בעמיעד (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בקרן נפתלי - חמישה צוותי כיבוי עבדו בשתי גזרות לבלימת התפשטות האש ולהכלת השריפה. כמו כן, בעמיעד פעלו 10 צוותי כיבוי. לבסוף, הושגה שליטה על השריפה במקום. השריפה בחזית הצפון מזרחית. לצד לוחמי האש הסתייעו בכוחות מרט״ג, קק״ל, משטרת ישראל וצה״ל. 

שריפה בבצת (צילום :רשתות חברתיות)

בתוך כך, כוחות צה״ל השתתפו במאמצי כיבוי השריפות בצפון. שישה לוחמי מילואים נפצעו באורח קל כתוצאה משאיפת עשן ופונו לבית החולים, משפחותיהם עודכנו.

מפקד פיקוד הצפון בהערכת המצב בתחנת הכיבוי בקריית שמונה (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד הצפון בהערכת המצב בתחנת הכיבוי בקריית שמונה (צילום: דובר צה''ל)

מפקד גדוד הכבאות של פיקוד העורף סא"ל במיל׳ שלומי ורדי (צילום :דובר צה"ל)

מוקדם יותר, חלק מספר תושבי האזור שיתפו בתחושותיהם הקשות בעקבות השריפות הרבות שפרצו כתוצאה מירי ארגון הטרור חיזבאללה. ליה, תושבת קריית שמונה סיפרה: "אני מפונה מתחילת המלחמה למלון, והערב חזרתי לאסוף מהבית שלי מסמכים חשובים - לפני שהכול יעלה באש. העשן חזק כל כך, אי אפשר להישאר בתוך הבית. הריח - מטורף. עמדתי וצילמתי את העיר מתצפית גבעת שחומית שבעיר, מולי ראיתי את בימת תל חי וכפר גלעדי - וכל האזור מכוסה עשן".

"אני בוכה מאתמול הצהריים", היא הוסיפה. "לא מאמינה שהעיר שלנו, קריית שמונה, עולה באש - שרק משתוללת ולא עוצרת. אני רואה עכשיו את השריפות מתקרבות לבתים, ראיתי בעיניים שלי את העצים עולים באש באזורי המגורים בשיכון ג׳ בעיר, הבתים עולים באש ואיתם כל הרכוש של בעלי הדירות. מראה מזעזע״.

שריפה בקריית שמונה (צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז צפון)
שריפה בקריית שמונה (צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז צפון)

״אין הרבה כוחות כאן כרגע, ובכוחות שלנו אנחנו מנסים להשתלט ולכבות את השריפה, בעיקר כדי שלא תגיע לבתי קרית שמונה ולאזור גבעת המועצה. הרוח מפריעה לנו אך מקווים שנצליח״, אמר ראש מועצת גליל עליון גיורא זלץ.

רעות נון, תושבת קיבוץ כפר בלום, אמרה על המצב כי ״הבית שלי סגור לחלוטין, הכול מלא עשן וחנוק. סגרנו את כל פתחי הבית, אך עדיין התחושה כאילו יושבים מסביב למדורה. השריפה רק הולכת ומתרחבת, יצאתי לשניה מחוץ לבית - ואי אפשר לנשום. אני מבקשת שיוציאו אותנו מאזור המלחמה הזה, תוציאו את הילדים שלנו מכאן, אי אפשר לחיות ככה.

שריפה בצפון (צילום: רשות הטבע והגנים)
שריפה בצפון (צילום: רשות הטבע והגנים)

מרגיש שיש הסלמה גדולה של המצב בימים האחרונים, אנחנו מרגישים לא בטוחים וחשופים לאיומים״, אמרה. ״כרגע אני ממש בהיכון, מחכה לראות מה יהיה ויכול להיות שאעלה את הילדים לרכב וניסע מכאן. הכול כאן נהרס ונשרף, רק אזעקות, ירי ושריפות מסביב, ויש באוויר תחושה שבקרוב לא יהיה אפשר לברוח מכאן. הכול מרגיש כמו כאוס״.

שריפה שפרצה בעקבות פגיעת רקטה בגליל העליון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
שריפה שפרצה בעקבות פגיעת רקטה בגליל העליון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

הרב אריאל ברקאי ראש ישיבת קרית שמונה, שהאש הספיקה להתפשט לכיוונה אך נבלמה על ידי כוחות כיבוי האש, מסר: "אנו מחזקים את ידי לוחמי האש ואת חברי כיתת הכוננות הפועלים בשבועות האחרונים בכיבוי שריפות בעירנו האהובה . אנו תלמידי ורבני הישיבה יחד עם כל אנשי העיר רחוקים פיזית אבל לבנו אל עירנו כל העת, אנו בתפילה ויחד עמה קריאה לממשלתנו לפעול בנחרצות ובעוז כדי להשיב את הביטחון לצפון ולהרים את כבוד ישראל".

בכפר גלעדי, לשם האש התקרבה לעבר אחד ממלונות האזור, מסרו: "אנחנו לבד". בכיתת הכוננות מספרים כי "האש תפסה את מטע האבוקדו של הקיבוץ ומאיימת לשרוף את המלון. כולנו בכיתת הכוננות עושים הכל כדי להגן על הבית שלנו מהאש".

ניסן זאבי, חבר כיתת כוננות של קיבוץ כפר גלעדי ומנהל ארגון ״לובי 1701״, מוסיף ומחזק את דבריה: ״אנחנו במצב בלתי נתפס שבו מדינת ישראל מאפשרת לגליל להישרף. רכס רמים, אותו חורש ירוק שמיליוני תושבי ישראל רגילים לראות - עולה באש ולאף אחד לא אכפת.

לא לקבינט המלחמה, לא לקבינט המורחב, לא לצבא - אף אחד לא מכבה את זה. לא מכבים את השריפה כי מדינת ישראל מורתעת מחיזבאללה. במקום להעלות מטוסי כיבוש אש - אנחנו נותנים לגליל להישרף. ככה נראית רפיסות של מדינה שאיבדה חבל ארץ שלם בגליל״.

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]