הוועדה המחוזית לתכנון ובניה צפון, בראשות בועז יוסף, אישרה היום (שלישי) את התוכנית להקמת מסילת הרכבת בין כרמיאל לקריית שמונה. מטרת העל של הפרויקט היא חיבור יישובי הצפון למטרופולינים הארציים, מקריית שמונה, דרך כרמיאל ומטרופולין חיפה ומשם בחיבור ישיר והמשכי לכל חלקי הארץ.

"שהמדינה תישרף": בן כספית נזכר בהקלטה של שרה נתניהו ובוכה על הצפון הבוער   
טלי גוטליב רותחת על דובר צה"ל: "מחליש את המורל הלאומי ומשדר תבוסתנות"

התוכנית כוללת מסילה כפולה באורך של כ-54 ק״מ, מתחנת כרמיאל אל קריית שמונה, מתוכה יותר מ-20 ק"מ במנהרות. הרכבת מתוכננת לנסוע במהירות של כ-160 קמ"ש ועלות הקמת הפרויקט נאמדת בכ-12 מיליארד שקלים.

הפרויקט כולל מערכות הנדסיות מורכבות, מנהרות, גישור מסובך, ומרכיבים הנדסיים נוספים, בהם הסטת כביש 85 ומחלפים, הפרדות מפלסיות והנמכת כביש 90 מדרום לשדה אליעזר ולאגמון החולה. כל אלה מהווים אתגר תכנוני וביצועי, שיאפשר בסופו של דבר את התשתית התחבורתית החשובה הזו. בד בבד, הפרויקט מתוכנן להשתלב בנוף ולשמור על הצביון הכפרי והטבעי של האזור. 

רכבת ישראל (צילום: רכבת ישראל)
רכבת ישראל (צילום: רכבת ישראל)

התוכנית קובעת שדרוג של תחנת הרכבת כרמיאל מערב, ואפשרות להקמת עוד חמש תחנות נוסעים בין התחנה הקיימת בכרמיאל מערב, לבין קריית שמונה.

תחנת קריית שמונה תהיה תחנת קצה שתשרת את תושבי קריית שמונה והסביבה, את אזורי התעשייה והתעסוקה באזור, את מכללת תל חי ואוניברסיטה בגליל, מכוני המחקר והפיתוח וכן את אתרי התיירות בחרמון, רמת הגולן ואצבע הגליל.

תחנת חצור הגלילית מיועדת להיות תחנת נוסעים מרכזית בצמוד למרכז תחבורה אזורי אשר ועתידה לשרת את תושבי צפת, חצור הגלילית, ראש פינה, מרכז רמת הגולן וקצרין, אזורי התעשייה, מוסדות הממשל והמרכז הרפואי בצפת, וכן את אתרי התיירות במרחב. בנוסף, התוכנית מאפשרת בעתיד הקמת תחנת מוצא לרכבל לצפת.

תחנת כרמיאל - נחף מזרח (אזור התעשייה המרחבי כרמיאל) תשרת את תושבי כרמיאל, נחף, מזרח בקעת בית הכרם ויישובי הסביבה, וכמובן תתמוך בפעילות העסקית והכלכלית של אזורי התעשייה והמסחר המרכזיים של האזור.

התכננית כוללת גם אופציה להקמת שתי תחנות עתידיות בהמשך: תחנת אגמון החולה\צומת כ"ח, בעיקר למטרות תיירות ונופש בסביבה, ותחנת מרום הגליל, לשירות הנוסעים לקבר הרשב"י ויישובי הסביבה. אפשרות לתחנה עתידית - תחנת אגמון החולה/צומת כ"ח, מסומנת בתוכנית כתחנה אופציונלית, שיאפשר בעתיד ולאחר הקמת התחנות המאושרות בתוכנית, להקים תחנת נוסעים בעיקר למטרות תיירות ונופש וחיבור ליישובי ההר הגבוה. 

עבודות תשתית ברכבת ישראל (צילום: דוברות רכבת ישראל)
עבודות תשתית ברכבת ישראל (צילום: דוברות רכבת ישראל)

הוועדה המחוזית ציינה כי בנוסף לתחנות הנוסעים, יאפשר תכנון המסילה פיתוח עתידי של מסופי מטענים, אשר יקודמו במסגרת תוכניות משלימות, כך שניתן יהיה לנצל את הרשת המסילתית לשינוע מטענים מאזור קריית שמונה, אזור התעשייה צח"ר, דלתון, רמת הגולן, בקעת סח'נין ובקעת בית הכרם, לנמלי הים והאוויר.

"אישור התכנית מהווה נדבך נוסף למימוש חזון הוועדה המחוזית לחיזוק הצפון הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית. הרכבת לקריית שמונה תאפשר חיבור של הצפון הרחוק למרכז ודרום הארץ. קו הרכבת יסייע באופן ישיר לכרמיאל, נחף, ראש פינה, חצור הגלילית וקריית שמונה", ציין בועז יוסף והוסיף: "אנו מצפים לראות תכניות נוספות לחיבור כל יישובי הצפון לרשת המסילות, לרבות טבריה, גליל תחתון, עמק הירדן ורמת הגולן".

מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי-פרץ, אמרה: "מדובר בתוכנית חשובה ומורכבת מאד שבמסגרת קידומה הוועדה המחוזית בחנה היבטים רבים, כדי לאזן בין שיקולים שונים, ביניהם ההיבטים ההנדסיים, הפיסיים, האורבניים, הסביבתיים, הנופיים, וכן שמירה על זכות הקניין מחד אל מול צרכי כלל הציבור. לצד הפיתוח ההנדסי המשמעותי, הוועדה ראתה חשיבות רבה בשמירת הצביון הקיים של חבלי ארץ אלה וביניהם עמק החולה ולשילוב המסילה ותחנות הרכבת בפיתוח האורבני הקיים והמתוכנן".