מסקר חדש של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (JCPA), שנערך על ידי מכון המחקר Panels Politics עולה כי טבח ה-7 באוקטובר שבוצע על ידי ארגון הטרור חמאס הוביל לעליה בציבור הישראלי ובציבור היהודי בפרט בהתנגדות למדינה פלסטינית. הסקר שבוצע בקרב 706 משתתפים יהודים וערבים בגילאי 18 ומעלה (מהווה מדגם מייצג של האוכלוסיה הבוגרת בישראל) הוצג במסגרת כנס הג'רוזלם פוסט בניו יורק אתמול (שלישי) על ידי נשיא המרכז, ד"ר דן דייקר.

מדינה פלסטינית? הרוב השפוי מבין: זה או אנחנו או הם | פרופ' אריה אלדד
מדינה פלסטינית "על מלא" תקרה עם ישראל או בלעדיה | דעה
סקר חדש: רוב נגד הקמת מדינה פלסטינית, וזה האחוז מהשמאל שתומך בעמדה

דה סנטיס בכנס הג'רוזלם פוסט. צילום: Go Live

מדינה פלסטינית?

לשליש מהנשאלים, שסברו בעבר כי ניתן להקים מדינה פלסטינית בתנאים מסוימים, שינו את דעתם – וכעת מתנגדים לה לחלוטין. לפי הממצאים, 59% מהישראלים התנגדו להקמת מדינה פלסטינית בקווי 67' גם לפני אירועי ה-7 באוקטובר. לאחר האירועים, שיעור ההתנגדות עלה ל-68%. בקרב המשיבים היהודים, ההתנגדות גדלה מ-69% ל-79%, בעוד שבקרב המשיבים הערבים לא חל שינוי משמעותי.

מהסקר עוד עולה כי גם בקרב מצביעי המרכז נראה כי ישנה התנגדות להקמתה של מדינה פלסטינית ללא תנאים ואחוז זה עומד על 54%.  84% ממצביעי הימין ו-24% ממצביעי השמאל מתנגדים למהלך. מעניין לציין כי אחוז דומה של מצביעי שמאל תומכים בהקמת מדינה פלסטינית ללא תנאים.

בקרב הנשאלים בני 60 ומעלה ירדה התמיכה במדינה פלסטינית תחת הכרה בישראל ובתנאי הפירוז מ-44% ל-32%. ירידה דומה נרשמה בקרב בעלי השכלה אקדמית (29% עד 20%) ובעלי הכנסה גבוהה (33% עד 20%). ההתנגדות הייתה גבוהה במיוחד בקרב צעירים (70% מבני 29-18), בעלי השכלה נמוכה (72%) ומסורתיים, דתיים וחרדים (74%, 88% ו-91%, בהתאמה). הנשאלים החילונים הראו שיעור התנגדות של 54%.

הפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה (צילום: רויטרס)
הפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה (צילום: רויטרס)

נורמליזציה עם סעודיה - באיזה מחיר?

עוד עולה מן הסקר כי כ-64% מהציבור הישראלי מתנגדים להקמת מדינה פלסטינית כחלק מתהליך הנורמליזציה עם סעודיה, בקרב המשיבים היהודים, שיעור ההתנגדות עומד על 74%, בעוד שבקרב המשיבים הערבים 49% תומכים ברעיון זה. פתרון זה מוצג כסוג של פתרון אזורי לסיום המלחמה.

התמריץ הסעודי לא משכנע גם את המצביעי המרכז , כאשר 54% מהנסקרים הרואים בעצמם מצביעי מרכז מתנגדים באופן מוחלט להקמה של מדינה פלסטינית אפילו בהינתן נורמליזציה עם סעודיה , בעוד 84% ממצביעי הימין, כרבע ממצביעי השמאל מתנגדים אף הם להקמת מדינה פלסטינית. כאשר מכניסים למשוואה את נושא ההכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית ושמדינה כזו תהיה מפורזת גם שם אנו רואים כי רק 27% ממצביעי המרכז מוכנים לקבל זאת.

מאמינים במנהיג הבא של העם הפלסטיני?

למרות הניסיונות בקרב גורמים מערביים וישראלים לצייר את מרוואן ברגותי כגורם איתו ניתן לקדם עסקה, ניכר כי הציבור הישראלי הן היהודי והן הערבי אינו סומך עליו. הממציאים הללו מאששים ממציאים דומים בקרב סקר שנעשה לאחרונה ברשות הפלסטינית. מהסקר של המרכז הירושלמי עולה כי ניכר העדר אמון נרחב בהנהגה הפלסטינית, כאשר 60% ממשתתפי הסקר אינם רואים באף אחת מהדמויות הפלסטיניות העכשוויות, כדוגמת מחמוד עבאס או מרוואן ברגותי, כמתאימה להוביל לשלום עם ישראל. כך, 76% מהישראלים היהודים לא רואים אישיות פלסטינית מתאימה, בעוד שבקרב המשיבים הערבים – 31% מחזיקים בדעה דומה.

מי מהאישים הפלסטיניים הבאים יכול להוביל לדעתך לשלום עם ישראל?
ד"ר דן דייקר, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, הדגיש: "סקרי דעת קהל משקפים כעת את ההבנה של הציבור הישראלי את משמעות הנושא אחרי ה-7 באוקטובר. בהתחשב במדיניות ממשל ביידן, חיוני להעביר את המסר הזה הן לנבחרי הציבור בישראל והן למקבלי ההחלטות בבית הלבן".