השבוע ציינו בישראל ובעולם את 'יום השחרור וההצלה' של יהודי אירופה מהנאצים, בהתכנסות אלפים בעצרות תפילה וזיכרון בבתי כנסת ואתרי הנצחה ברחבי העולם. בין היתר התקיימו אירועים בקהילות בבואנוס איירס, בג'ואנגו שבסין, בודפשט, מוסקבה, ווינה, פאריס, שטרסבורג, מרסיי, פרנקפורט, לייפציג, שטוקהולם, בג'ורג' טאון בניו יורק, בפינסק ובמינסק שבבלארוס ובסידני שבאוסטרליה.

האירועים נערכו במעמד הרבנים הראשיים, ראשי הקהילות ובהשתתפות שרי ההגנה נציגי ממשלות נספחים צבאיים ושגרירים של בעלות הברית וניצולים. את היום ההיסטורי שנקבע לכ"ו אייר – יום כניעת הרייך השלישי, יזם איש העסקים ד"ר גבריאל גרמן זכרייב, נשיא הקרן הבינלאומית ׳סטמאגי׳. בשיתוף הרבנים הראשיים באירופה ובישראל, וב2018 אף נחקק בכנסת. השנה, על פי בקשת מנהיגי הקהילות התקיימו התפילות בסימן "מדור דור" בדגש על השתתפות ילדי בתי הספר ותלמודי התורה.

בין הקהילות שבהם ציינו השנה 79 שנים להצלת היהודים, בלטו העצרת שהתקיימה באי ג'רבה שבתוניסיה, ועצרות התפילה שנערכו בבוקרשט ברומניה, קישנב במולדובה וורשה בפולין שבהן השתתפו גם מאות פליטים מהמלחמה באוקראינה. 

ד''ר גרמן זכרייב - נשיא הקרן הבינלאומית ׳סטמאגי׳ (צילום: אליה דולגפולסקי)
ד''ר גרמן זכרייב - נשיא הקרן הבינלאומית ׳סטמאגי׳ (צילום: אליה דולגפולסקי)

בישראל התקיימה עצרת התפילה המרכזית בכותל המערבי ובעשרות בתי כנסת ברחבי הארץ. באירוע הפתיחה בכותל השתתפו הרב משה לבל ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הרב יוסף קמינצקי, ושר העבודה יואב בן צור שנשאו דברי חיזוק וברכה. באירוע זה השתתפו מאות ילדים מפרויקט "יזכור - אנחנו וצאצאנו", שפועל סביב השנה בחסות יוזם "יום השחרור וההצלה" ד"ר זכרייב, להנצחת קדושי השואה בלימוד משניות, הילדים שהתכנסו ברחבת הכותל מ50 סניפים בארץ, ריגשו את המשתתפים כשנשאו תפילה לשחרור החטופים ולרפואת הפצועים.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג שיגרו מכתבי ברכה מיוחדים ל'יום השחרור וההצלה'. נתניהו כתב: "הפעם נערכת עצרת כ"ו באייר בסימן מלחמתנו הנחושה באויבי ישראל. המסר שנלווה אליה אקטואלי מאוד. לפני 79 שנים נשבענו – 'לעולם לא עוד'". הבטחה מחייבת זו מקבלת משנה תוקף בחודשים האחרונים, שבהם אנו מכים בעוצמה במרצחי החמאס השפלים שתקפו אותנו בשמחת תורה", כתב. 

הרצוג כתב במכתבו כי "אין חולק על כך שהמאבק שלנו ברוע – לא תם. גם בימים אלו אנחנו מוסיפים להילחם מלחמת חורמה ברוע המוחלט, בהתגלמות נוספת של שטניות, של אכזריות ושל שנאה עיוורת. אבל המעמד החשוב שאתם מקיימים ממלא אותי לא רק בגאווה אלא גם בתקווה".