ועידת התביעות, הפועלת להבטיח פיצוי חומרי מהותי לשורדי השואה ברחבי העולם, הוודיעה היום (רביעי) על תוצאות המשא ומתן השנתי עם משרד האוצר של גרמניה למען שורדי השואה. עבור שנת 2025 יוקצה סכום של כ-893 מיליון אירו לטובת שירותי רווחה וטיפול ביתי בשורדי שואה בישראל וברחבי העולם, סכום הכולל תוספת של כ-105 מיליון אירו לטובת הצורך ההולך וגובר בשירותים אלו מצד שורדי השואה.

בעקבות המודל החדש: צה"ל מזהה לחץ אצל החיזבאללה
ראש מכון עלמא: "ה-7 באוקטובר הקפיא את תכנוני חיזבאללה - לא ביטל אותן"

המימון לחינוך בנושא השואה ברחבי העולם הוארך עד לשנת 2028, והסכום הכולל הוגדל ל-37 מיליון אירו לשנה הבאה, ולעד 45 מיליון אירו לשנה בעוד חמש שנים. התשלומים, המתבצעים באופן ישיר לשורדי השואה, ימשיכו במתכונת תשלום חד פעמי או קצבאות חודשיות בהיקף כולל של כ-500 מיליון דולר במהלך שנת 2025. מדובר בשיעור של כ-40 מיליון דולר פחות מאשר בשנת 2024, בהתבסס על מספרם ההולך ופוחת של ניצולי השואה. אף שפחות ופחות ניצולים חיים בקרבנו, הצרכים שלהם הולכים וגדלים, והם חיוניים לרווחתם.

 גרג שניידר, מנכ"ל ועידת התביעות, אומר בהמשך לתוצאות המו"מ השנתי: "ככל שגילם של שורדי השואה עולה, כך הטיפול בהם הופך למורכב יותר, ואנו מזהים צורך בהרחבת שירותי הרווחה והסיוע שאנו מעניקים. זו חובתנו המוסרית לדאוג שיוכלו לחיות בתקופה זו של חייהם בכבוד ושיקבלו את הטיפולים והשירותים הנדרשים. חשוב גם לומר כי במיוחד בתקופה המאופיינת בעלייה בגילויי הכחשת השואה והאירועים שקרו במהלכה, גיבוש תשתית איתנה לחינוך בנושא השואה הכרחי על מנת להבטיח שהדור הנוכחי והדורות הבאים ילמדו את לקחי השואה, ידעו על האירועים שקדמו לה ויבינו את ההשלכות. רק כך נוכל להבטיח שאירועי העבר לא יחזרו על עצמם".

 בוועידת התביעות מדגישים כי בעוד שסקרים מהתקופה האחרונה שנערכו בין השאר בארה"ב, קנדה, אוסטריה, צרפת, אנגליה והולנד מראים כי רמת המודעות והידע בנושא השואה נמצאת בירידה, בתי הספר ברחבי העולם מביעים בבירור רצון בחינוך בנושא השואה. השגריר סטיוארט אייזנשטאט, הנציג המיוחד של ועידת התביעות במשא ומתן עם ממשלת גרמניה, מוסיף: "דווקא ערב ציון 80 שנה לשחרור אושוויץ, אנו עדים לעלייה במגמות שיעורי השנאה והכחשת השואה המעוררות חשש כבד אצל שורדי השואה החיים היום. לכן אנו מוקירים את הנכונות של ממשלת גרמניה לשתף עמנו פעולה בנושא".