1,157 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 לעומת 1,103 בני אדם שנפגעו בתאונות דומות בשנת 2022 – עליה של 5%. מתריעים בעמותת "אור ירוק".

לקראת פעולה בצפון? צה"ל אישר גיוס חריג, נתניהו שלח מסר ברור
בחיזבאללה הבינו את המתנה שהעניקה להם הממשלה - והתחילו לפעול

ב"אור ירוק" מציינים, כי מנתוני הלמ"ס עולה, שבכל יום נפגעו יותר משלושה בני אדם בממוצע בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023. מפילוח הנתונים עולה עוד, כי שלושה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023, שניים פחות מאשר בשנת 2022. בעמותה מתריעים עוד, כי בחמשת החודשים הראשונים של  שנת 2024 נהרגו ארבעה רוכבי קורקינטים חשמליים בתאונות דרכים, יותר מבכל שנת 2023.

108 מהנפגעים בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים נפצעו באורח קשה בשנת 2023 לעומת 90 בני אדם שנפצעו קשה בתאונות דומות ב-2022 – עליה של 20%. במקום הראשון מבין הערים מדורגת תל אביב-יפואחד מכל שלושה נפגעים – בתל אביב-יפו.

362 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023 בעיר – 31% מכלל הנפגעים בערים – כמעט אחד מכל שלושה נפגעים. חולון (59 נפגעים), רמת גן ואשדוד (55 נפגעים כ"א) וירושלים סוגרות את חמשת הערים עם מספר הנפגעים הגבוה בשנת 2023. עוד עולה מהנתונים, כי אחד מכל עשרה נפגעים – ילד מתחת לגיל 16

112 בני אדם בגילאי 15-0 נפגעו בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023  - אחד מכל עשרה נפגעים (10%). צעירים בגילאי 24-16 מהווים 28% מכלל הנפגעים (אחד מכל ארבעה). 47% מכלל הנפגעים בתאונות עם קורקינטים חשמליים היו בגילאי 54-25.

לצד העלייה בנפגעים בתאונות עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 נרשמה גם עליה ברוכבים עצמם שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023. 1,112 רוכבי קורקינטים חשמליים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 (שלושה נפגעים בממוצע בכל יום) לעומת 1,081 רוכבים שנפגעו בשנת 2022  - עליה של 31 רוכבים נפגעים. 

בדומה למגמת הנפגעים הכללית בתאונות עם קורקינטים חשמליים, גם בקרב הרוכבים עצמם נמשכת מגמת ההיפגעות לאורך השנים האחרונות. 99 רוכבי קורקינטים חשמליים מתחת לגיל 16, גיל רכיבה אסור על פי  החוק, נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023  - כמעט אחד מכל עשרה נפגעים.

בנימין נתניהו בקריית שמונה. קרדיט: עומר מירון (צילום :עומר מירון /לע"מ)

28% מהרוכבים שנפגעו היו בגילאי 25-16 ו-44% מהרוכבים שנפגעו היו בגילאי 44-25. עוד ציינו ב"אור ירוק", כי בשנת 2023 נמשכה מגמת העלייה בהיפגעות בקרב הרוכבים הצעירים מתחת לגיל 16, גיל שהרכיבה אסורה בו. 99 רוכבי קורקינטים חשמליים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 75 רוכבים מתחת לגיל 16 שנפגעו בתאונות דרכים ב-2022- עליה של 32%. מפילוח הנתונים עולה עוד, כי בחודשי הקיץ ובחגי תשרי נרשמה עליה במספר התאונות, בהן נפגעו רוכבי הקורקינטים בשנת 2023, לעומת חודשי החורף אשר בהם נרשמה ירידה במספר התאונות שבהן נפגעו הרוכבים. 

בעמותה מעריכים, כי מזג האוויר הנח והחם, הכבישים היבשים ובעיקר החופש הגדול והחופש בחגים הובילו ככל הנראה לעליה במספר הרוכבים שנוסעים על קורקינטים חשמליים וביחס ישיר גם לעליה במספר הרוכבים הנפגעים. 134 תאונות במעורבות קורקינטים חשמליים אירעו בחודש אוגוסט בשנת 2023, יותר מכל חודש אחד בשנה. 61 תאונות במעורבות קורקינטים חשמליים אירעו בימי שבת בשנת 2023, היום עם מספר התאונות הקטן ביותר. 

סופי השבוע (שישי ושבת) מרכזים סביבם מספר תאונות נמוך באופן יחסי לימים אחרים בשבוע, תוצאה אפשרית של מיעוט נסיעות לעבודה או ללימודים.  יום שני (193 תאונות עם נפגעים) היה אשתקד היום עם מספר התאונות הגבוה ביותר בשבוע. 343 תאונות מסוג חזית-צד במעורבות קורקינטים חשמליים, אירעו בשנת 2023 - 32% מכלל התאונות (אחת מכל שלוש תאונות). תאונות חזית -צד אופייניות לצמתים ולהצטלבות בין רחובות וכבישים. 

171 תאונות היו מסוג צד בצד האופייניות לסטייה מנתיב הנסיעה (16% מכלל התאונות). 104 תאונות מסוג חזית אחור אירעו בשנת 2023 במעורבות קורקינטים חשמליים – תאונות האופייניות לאי שמירת מרחק (14% מכלל התאונות). מהנתונים עולה כי 10% מהתאונות היו תאונות עצמיות של הרוכבים.

"מספר הנפגעים בתאונות עם קורקינטים חשמליים נמצא בעליה מתמדת. השימוש בכלים חשמליים הפך לפופולארי יותר ויותר בשנים האחרונות, אך במקביל לא התווספו שוטרי תנועה, וערים רבות כלל לא סללו שבילי רכיבה בטוחים לרוכבים שיפרידו אותם מכלי הרכב ומהולכי הרגל", ציין מנכ"ל "אור ירוק" עו"ד יניב יעקב שהתריע: "ישנם רוכבים ללא קסדה ולא מצייתים לחוקי התנועה ופוגעים בתחושת הבטחון של הולכי הרגל.

את הכאוס הזה חייבים לשנות באמצעות אכיפה משטרתית ועירונית ויצירת מרחב רכיבה בטוח יותר. לאחרונה קידמנו חקיקה המחייבת לוחיות רישום לרוכבי הכלים החשמליים ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לקיים הסברה לציבור אודות התקנות החדשות ולוודא כי המשטרה אוכפת כנגד מי שרוכב בניגוד לחוק ומסכן את החיים של כולנו. שילוב זרועות של כלל הרשויות יובילו לצמצום מספר הנפגעים בתאונות עם קורקינטים חשמליים ויחזירו את תחושת הבטחון והסדר לכבישי הערים".